Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp en Dell U2711. Valgte denne etter mye sammenligning med Apple Cinema 27", på grunn av muligheter for tilkobling til HDMI-enheter og en drøss andre tilkoblinger, samt mer muligheter til innstilling av posisjon. Til felles har de 27" og 1560x1440-oppløsning.

 

Jævlig skuffende at selgeren ikke nevnte at jeg trenger Dual-link DVI-adapter eller Mini-DP til DP kabel for å få mer enn den rare 2048x1152-oppløsningen jeg får via VGA.

 

Er det ingen måte jeg kan få høyere oppløsning enn 1920x1080 via HDMI fra MacBook Pro/Air?

Endret av genser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener dere om denne MacBookPro 2011:

 

Configuration

 

* 2.3GHz Quad-core Intel Core i7

* 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

* 750GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm

* SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

* MacBook Pro 15-inch Hi-Res Glossy Widescreen Display

 

hvor jeg i tillegg til dette, hiver inn Intel sin X25-M SSD på 120GB. Link.

 

Til sammen blir dette rundt 20 000 kroner.

Endret av Winston Wolf
Lenke til kommentar

Hva mener dere om denne MacBookPro 2011:

 

Configuration

 

* 2.3GHz Quad-core Intel Core i7

* 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

* 750GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm

* SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

* MacBook Pro 15-inch Hi-Res Glossy Widescreen Display

 

hvor jeg i tillegg til dette, hiver inn Intel sin X25-M SSD på 120GB. Link.

 

Til sammen blir dette rundt 20 000 kroner.

 

Kommer nok til å fungere heftig den.

 

Jeg har akkurat bestilt det samme, bare 8GB ram og 17". Noen som aner leveringstid på spesialkonfigurerte?

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat bestilt det samme, bare 8GB ram og 17". Noen som aner leveringstid på spesialkonfigurerte?

 

De gir deg da et estimat? Det dreier seg uansett om vesentlig mange dager.

 

Apropos spesial-konfigurering: Er det vanligvis utstillings-MacBooker med Hi Res-skjerm og antiglare på Humac? Dersom jeg oppgraderer er jeg usikker på om jeg vil gå for glossy, som jeg ikke har hatt noen problemer med per dags dato, eller bytte til antiglare. Vil gjerne se hvordan skjermene er i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er nede på Vika, men på Oslo City har de som regel bare bunnmodellene, antageligvis for at de ikke skal tape så mye når de må gi rabatt for å bli kvitt de _godt_ brukte utstillingsmodellene etter hvert.

 

Eplehuset tror jeg er flinkere på det, uten at jeg har sett noen hires skjermer der heller...

Lenke til kommentar

Uggh. Fant ut at 3G-nettet er ca. åtte ganger så raskt som ADSL-linja vi har her (bor laaaaangt fra sentralen) - men nå driver jeg å får kernel panics når jeg bruker iPhone som modem:

Kernel Extensions in backtrace (with dependencies):
        com.apple.driver.AppleUSBEthernetHost(2.0.1)@0xffffff7f817e2000->0xffffff7f817e6fff

 

Satser på at en reparer diskrettigheter hjelper. Begynner å bli ei stund sia jeg gjorde det. :)

 

Edit: Fikk nastylang log fra reparer diskrettigheter iallefall. Kjørte også verifiser disk:

Verifiserer volumet «Macintosh HD»
Utfører liveverifisering.
Kontrollerer volum med HFS Plus (journalført).
Kontrollerer extents overflow-fil.
Kontrollerer katalogfil.
Kontrollerer flerkoblede filer.
Kontrollerer kataloghierarki.
Kontrollerer extended attributes-fil.
Kontrollerer volumbitmap.
Kontrollerer voluminformasjon.
Ugyldig volumfilantall
(Det skal være 666726 i stedet for 666727)
Ugyldig volumkatalogantall
(Det skal være 149459 i stedet for 149458)
Fant at volumet Macintosh HD er ødelagt og må repareres.
Feil: Denne disken må repareres. Start maskinen fra en annen disk (for eksempel Mac OS X-installeringsplaten), og bruk deretter Diskverktøy for å reparere denne disken.

 

Flaks at jeg tenkte å handle SSD på tirsdag iallefall. :)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Får stikke innom på en av de plassene på tirsdag da. :) Er Intel SSDs som gjelder, eller har det kommet noe nytt og bedre nå?

 

SandForce-baserte SSDer (Corsair Force, OCZ Vertex 2 etc) er kongene av ytelse nå, dersom du skal kjøpe nå. Merk at Vertex 3 (noe rundt 500MB/s skriveytelse) og Intels Gen3 (skal visstnok være rask som et uvær den og) vil komme iløpet av året.

 

Jeg har ikke akkurat satt meg særlig inn i dette med SSD. Hva mener dere med å kjøpe en stock hdd fra Apple sine sider, også oppgradere med en SSD? Ha den eksternt? Sette den inn selv? :shrug:

 

Å kjøpe en SSD fra Apple er som å kasterere seg selv for så å sodomere seg selv med nevnte avskårede lem. De bruker Toshiba-SSDer som ikke er særlig gode sammenlignet med Intel og SandForce-baserte SSDer, i tillegg er de fra Apple abnormt dyre.

 

Derfor, kjøp tredjepart, sett inn selv og kjøp en kabinett til den koselige 500GB eller 750GB harddisken, så har du litt ekstra lagring on the go. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...