Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Noen som har power saver tips til en fersk Macbook bruker?

Når jeg kjøpte maccen var jeg garantert 8-10 timer brukstid før den måtte lades, den lever nå i minst 4 timer.

Er det noe jeg gjør feil? Bruker sjeldent tastaturlyset og dimmer skjermen etter lysbehov i rommene i huset.

Hva bruker du den til?

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er MacBooken? Synes det er merkelig om batteritiden har blitt så mye dårligere i en periode så kort at du omtaler deg selv som «fersk bruker». Etter et par år begynner det virkelig å skorte på batteritid, frem til det bør det være greit. Ellers er det få magiske triks – skru av Bluetooth/WiFi om du ikke bruker det, ikke ha flere programmer åpne enn du bruker, koble fra eksterne disker du ikke bruker osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Hva bruker du den til?

Surfing, e-mail, se på tv episoder.

Ikke bilderedigering, filmredigering osv. som krever mye kapasitet av maskinen.

Hvor gammel er MacBooken? Synes det er merkelig om batteritiden har blitt så mye dårligere i en periode så kort at du omtaler deg selv som «fersk bruker». Etter et par år begynner det virkelig å skorte på batteritid, frem til det bør det være greit. Ellers er det få magiske triks – skru av Bluetooth/WiFi om du ikke bruker det, ikke ha flere programmer åpne enn du bruker, koble fra eksterne disker du ikke bruker osv.

Macen er nå litt over en uke gammel.

Har brukt ekstern harddisk noen ganger for å få overført å ta backup av diverse ting men ikke mer.

Bluetooth er skrudd av, men har som regel WiFi på siden jeg surfer mye og slikt.

Har surfet litt å lest om dette AirPort, men det er vel det samme som WiFi visst jeg ikke tar feil?

Har kanskje med at Macbooken er ganske ny, og batteriet må lades "inn" ?

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Lysstyrken på skjermen bruker som regel å justere seg inn ganske greit etter forholdene, men er det mer å hente her kan du jo justere ned denne dersom det ikke blir for ubehagelig. Lystyrken på tastene trenger jo helle ikke stå på bånngass hele veien :p

Lenke til kommentar

Har surfet litt å lest om dette AirPort, men det er vel det samme som WiFi visst jeg ikke tar feil?

Stemmer. Ellers er det selvsagt bare å bruke alle programmer du har behov for, eksterne disker etc., bare du ikke har det permanent koblet til skal det være helt uproblematisk for batteritid. Gitt ditt bruksmønster burde batteriet i utgangspunktet vare lengre – mulig innkjøring er en del av soga, som du er inne på – skjønt det å se på TV-episoder kan være nokså krevende, avhengig av avspiller. (Flash-avspilling i nettleser er for eksempel svært krevende.)

Lenke til kommentar

Har opplevd en merkelig bug på min MacBook nå i det siste. Først så opplevde jeg at skjermlyset plutselig gikk av og på noen ganger, så så den ut til å fungere som normalt frem til i går, når jeg hadde to eksterne disker koblet til med usb. Når jeg såvidt flyttet maskinen litt bortover skrivebordet, så mistet plutselig begge usb portene strøm, og den "disken ble ikke ordentlig matet ut" beskjeden kom opp. Dette skjedde enda en gang til rett etterpå. Begynner å lure på om det er noe som er defekt på hovedkortet når det kommer til strømstyring eller noe sånt. Noen som har peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar

Når det gjelder strøm til skjermen er det en liten kabel som jeg har opplevd feil med flere ganger etter fysisk skade på maskinen. Men USB-portene er koblet direkte til hovedkortet uten noen form for ledning el.lignende, så der tror jeg det evt. må være et annet problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Iskall: Du har nok bare fylt den med skit og bakgrunnsapplikasjoner. Batteriene må heller ikke "lades inn."

Akkurat det jeg ikke har gjort,

Eneste programmene jeg har installert er Spotify, Adium, VLC og Utorrent.

Og som oftest skrur jeg av programmene jeg ikke bruker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Både Spotify og Adium er store syndere når det kommer til batteribruk.

EDIT: Og uTorrent, ikke minst.

Ah, okei.

Skal prøve å lukke disse programmene mye oftere visst de ikke blir brukt.

Takker for et godt tips ;)

Edit: wow, lukket adium nå og bare da økte tiden fra 2.34 til 3.33.

Endret av Slettet+981287349
Lenke til kommentar

Antar det.

Leste i TU om en ny Bluetooth-chip som er utviklet her i Norge, som reduserer batteriforbruket med over 90% ved å ikke ha en konstant tilkobling, men heller slå av og på med meget korte mellomrom. Fant den ikke på nettet etter et halvhjertet søk, men det hadde kanskje vært en idé for Adium-utviklerne, dersom det faktisk er mulig?

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke få Spotify over 8% over flere sekunder av gangen. Den gjør korte hopp når jeg er aktiv, men ellers stabilt på noen 3-8%. Intel i5.

Jeg kjøpte 13" i høst som min første Mac og var ikke imponert over batteritiden. Med GPU deaktivert opplever jeg bedre batteritid på 15".

edit: Idle og minimert FireFox derimot . . .

Endret av genser
Lenke til kommentar

Hva tror dere om fremtiden til iPod Classic?

Den har ikke blitt oppgradert på en evighet og er nå det eneste produktet som har Apples legendariske rullehjul. Det er også Apples eneste mobile (i mangel på bedre ord) enhet med skjerm som ikke støtter touch. Om enn ikke i nærheten av Nano og Touch salgstall er det fortsatt mange som kjøper iPod Classic.

Jeg har en følelse av at den ikke vil få fler oppgraderinger, men fortsette å være i produksjon til iPod Touch kommer i 128GB-utgave. Da kan kanskje Apple ta livet av den. En Touch med 128GB vil dog koste det dobbelte av hva en Classic gjør i dag.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...