Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du skal se video på nettet. Bruker du Firefox i dag ser du det formodentlig gjennom en Flash-plugin (selv om den underliggende videoen gjerne kan være komprimert med H.264), fjerner du Flash trenger du nødvendigvis et alternativ. På iOS-enheter – og i Safari uten Flash – fungerer H.264 ypperlig, men Firefox støtter ikke denne standarden. Til gjengjeld støtter Firefox WebM og Theora, men begge disse er i alle fall foreløbig så smale at de kan anses som irrelevante.

Lenke til kommentar

Andre enn meg som sliter med en litt bugga maskin?

Har hatt to tilfeller nå:

1. Startet opp maskinen, lys-, avspillings- og lydinnstillingsknappene reagerte ikke. Kunne ellers bruke exposure og widget knappen. Måtte restarte, så funket det igjen.

2. Går fra maskinen, skjermen går i dvale og jeg får ikke vekket den igjen. Tastaturet reagerer. Måtte lukke skjermen og åpne den igjen, slik at hele maskinen gikk ut av dvale.

Begge gangene, har den kjørt på batteri...

Lenke til kommentar

Skal hjelpe en på jobben å ta ut data fra en disk som sto i en mac som ble korrupt på en eller annen måte. Diskgjennoppretningsverktøyet er for dårlig i macosx så jeg får ikke lest innholdet (sata-leser) fra et nyinstallert macosx-system (på ny disk). Men når jeg booter en Linux-distro(pc) og kobler til disken i en ekstern sata-leser får jeg tilgang til disken. Problemet blir at jeg da ikke får tilgang til undermappene i katalogen "Users" som er mye av vitsen med berging av data. Finnes det en enkel måte å få disse brukerdataene ut på? Virker som de ble soft-kryptert av macosx-systemet før hd-failen.

Lenke til kommentar

Skal hjelpe en på jobben å ta ut data fra en disk som sto i en mac som ble korrupt på en eller annen måte. Diskgjennoppretningsverktøyet er for dårlig i macosx så jeg får ikke lest innholdet (sata-leser) fra et nyinstallert macosx-system (på ny disk). Men når jeg booter en Linux-distro(pc) og kobler til disken i en ekstern sata-leser får jeg tilgang til disken. Problemet blir at jeg da ikke får tilgang til undermappene i katalogen "Users" som er mye av vitsen med berging av data. Finnes det en enkel måte å få disse brukerdataene ut på? Virker som de ble soft-kryptert av macosx-systemet før hd-failen.

sudo chflags -R nouchg /Volumes/*navnpådisk*/ && sudo chmod -R 777 /Volumes/*navnpådisk*/

Usikker på om det funker i Linux, men det funker iallefall i OS X/Unix.

Lenke til kommentar

Problemo: MBP-en min slår seg av når jeg kobler i den eksterne skjermen. wat 2 do?

Så utrolig merkelig. Skjer det på alle typer skjermer, eller bare denne?

Jeg har bare en skjerm, så det vet jeg ikke. Det har ikke skjedd før, men har skjedd hver gang jeg plugger den i de siste tre-fire dagene.

Lenke til kommentar

Problemo: MBP-en min slår seg av når jeg kobler i den eksterne skjermen. wat 2 do?

Så utrolig merkelig. Skjer det på alle typer skjermer, eller bare denne?

Jeg har bare en skjerm, så det vet jeg ikke. Det har ikke skjedd før, men har skjedd hver gang jeg plugger den i de siste tre-fire dagene.

Prøv å få lånt en annen skjerm, eller ta med maskinen til et sted med annen skjerm, og prøv igjen der. Skjer det samme, ring AppleCare, så kan de hjelpe deg til å finne ditt nærmeste verksted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Åpne informasjon (cmd+i), velg VLC under "Åpne med" og trykk på "Endre alle".

Takker så meget, fikk meg Macbook Pro 13" igår så er ganske fersk med OS X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...