Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Nå blander dere utrykkene her. Det er forskjell på strøm, spenning og effekt.

 

Effekt er summen av strøm og spenning (P=U*I) måles i Watt forkortet til W.

Strøm er mengden (I=U/R) måles i Ampere forkortet til A.

Spenning er det som får strømmen til å flyte (U=I*R) Måles i Volt forkortet til V.

 

Det skal ikke ha noe å si om man kobler til en lader med større eller mindre effekt så lenge spenningen er den samme. Det eneste det vil gjøre utslag på er hvor fort batteriet lades eller hvordan maskinen oppfører seg. Jeg kan se for meg at en MBP vil trives særdeles dårlig med strømforsyningen fra en MBA.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Spør du meg handler det om mer enn bare ren kraft i CPU, RAM etc, men ligger mye i utførelsen, skjerm, batteri og trackpad. Men det er jo en smakssak. Noen legger vekt på ting andre driter i. :)

Jeg er helt enig. Jeg tror at Apple ønsker at det å bruke en Mac skal oppleves som noe helt unikt, noe de gjør ved å skape behov forbrukeren han ikke visste han hadde. Jeg tenker da på finessene som f.eks. multi-touch-trackpad i glass, kabinett i ett stykke aluminium, operativsystem designet for hardwaren i maskinen og muligheten til å synkronisere data sømløst over f.eks. iPhone og iPad osv. Samtidig gjør de disse funksjonene viktige og unike, bl.a. ved å skru opp prisen og derfor ikke gjøre produktene tilgjengelige for alle. Jeg mener, Apple hadde mistet litt av sjarmen hvis iPhone 4 ble solgt til spottpris på Rimi og Nille, ikke sant?

 

Nei, personlig syns jeg måten Apple markedsfører seg på er veldig bra, for måten de gjør det på fører jo til at mange ønsker seg produktene deres, selv om de kan få tilsvarende saker hardwaremessig til en langt lavere pris.

Lenke til kommentar

Det skal ikke ha noe å si om man kobler til en lader med større eller mindre effekt så lenge spenningen er den samme.

Det går bra så lenge du bruker en lader som kan levere større effekt enn originalladeren (ved samme spenning); den vil uten å anstrenge seg kunne levere den strømmen maskinen "ber om".

 

Men hvis du bruker en lader som er bygget for å levere mindre effekt enn originalladeren, så risikerer du at laderen blir "overanstrengt" av forsøket på å levere nok strøm. Ulike ladere reagerer på ulike måter; noen blir overopphetet, andre har en overstrømsbeskyttelse som slår den av, andre reduserer spenningen inntil den leverte effekten kommer innenfor max-grensen, osv.

 

Riktig spenning, riktig plugg, og minst like høy effekt som originalladeren - det er de 3 tingene man må se etter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det skal ikke ha noe å si om man kobler til en lader med større eller mindre effekt så lenge spenningen er den samme.

Det går bra så lenge du bruker en lader som kan levere større effekt enn originalladeren (ved samme spenning); den vil uten å anstrenge seg kunne levere den strømmen maskinen "ber om".

 

Men hvis du bruker en lader som er bygget for å levere mindre effekt enn originalladeren, så risikerer du at laderen blir "overanstrengt" av forsøket på å levere nok strøm. Ulike ladere reagerer på ulike måter; noen blir overopphetet, andre har en overstrømsbeskyttelse som slår den av, andre reduserer spenningen inntil den leverte effekten kommer innenfor max-grensen, osv.

 

Riktig spenning, riktig plugg, og minst like høy effekt som originalladeren - det er de 3 tingene man må se etter.

Tull!

 

Med mindre strømforsyningen er av særdeles lav kvalitet så skal det ikke være noe problem å bruke en strømforsyning som leverer mindre strøm enn originalen.

 

Men, utover det er jeg stort sett enig med deg. Å bruke en lader som ikke kan levere like mye strøm som originalladeren er risikosport. Man vet aldri hvordan maskinen vil oppføre seg.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Tull!

 

Med mindre strømforsyningen er av særdeles lav kvalitet så skal det ikke være noe problem å bruke en strømforsyning som leverer mindre strøm enn originalen.

Hvordan kan du avgjøre om strømforsyningen er av "særdeles lav kvalitet" eller ikke?

Du kan jo ikke se hva som er støpt inn i "plastklossen", og en vakker utside er ingen garanti for at det er kvalitetselektronikk inni.

 

Du kan jo prøve å kortslutte DC-utgangen på et antall ulike ladere og se hvor godt de takler den situasjonen i lengden. (Eller, hvis du vil være litt mer nøyaktig, koble til en motstand som gir et strømtrekk på 50% over det laderen er dimensjonert for, og se hva som skjer med spenning, strøm og temperatur.)

 

"Det skal ikke være noe problem" - (Famous last words...)

Lenke til kommentar

Nå blander dere utrykkene her. Det er forskjell på strøm, spenning og effekt.

 

Effekt er summen av strøm og spenning (P=U*I) måles i Watt forkortet til W.

Strøm er mengden (I=U/R) måles i Ampere forkortet til A.

Spenning er det som får strømmen til å flyte (U=I*R) Måles i Volt forkortet til V.

 

Det skal ikke ha noe å si om man kobler til en lader med større eller mindre effekt så lenge spenningen er den samme. Det eneste det vil gjøre utslag på er hvor fort batteriet lades eller hvordan maskinen oppfører seg. Jeg kan se for meg at en MBP vil trives særdeles dårlig med strømforsyningen fra en MBA.

Jeg vet det, jeg har gått elektro. Jeg mente forskjellig volt egentlig. Jeg hadde vel 12.3 på PCen og den fikk 14.5. Det gikk hardt for seg.

 

Men han skrev vel mer strøm (tror jeg), og ampen har iallefall ikke noe å si. Men i det tilfelle at volt var ment, så varte jeg, og faila på uttrykkene :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Tull!

 

Med mindre strømforsyningen er av særdeles lav kvalitet så skal det ikke være noe problem å bruke en strømforsyning som leverer mindre strøm enn originalen.

Hvordan kan du avgjøre om strømforsyningen er av "særdeles lav kvalitet" eller ikke?

Du kan jo ikke se hva som er støpt inn i "plastklossen", og en vakker utside er ingen garanti for at det er kvalitetselektronikk inni.

 

Du kan jo prøve å kortslutte DC-utgangen på et antall ulike ladere og se hvor godt de takler den situasjonen i lengden. (Eller, hvis du vil være litt mer nøyaktig, koble til en motstand som gir et strømtrekk på 50% over det laderen er dimensjonert for, og se hva som skjer med spenning, strøm og temperatur.)

 

"Det skal ikke være noe problem" - (Famous last words...)

Å kortslutte utgangen blir en sammenligning som er totalt feil. Kortslutning = full strøm, og det er ikke det som skjer ved bruk av en strømforsyning som tilsynelatende ikke kan levere nok strøm. Har du noen som helst forståelse for hvordan ett batteri lades? Fabler om kortslutning og "50% strømtrekk over det laderen er dimensjonert for" hvor tar du det fra? Dette er det ingen som dratt inn i diskusjonen før deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Ja og det har jeg presisert ganske klart tidligere, at det er særdeles usikkert hvordan maskinen vil oppføre seg med for lite strøm.

 

Uansett: nå er vi på god vei off-topic og jeg velger å gi meg her.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Jeg bruker Numbers til å føre timelistene mine i, hver uke tar en side (eller ark som det står). En gang i uken må jeg levere inn timelistene, og det gjøres som pdf. Alt fungerer fint uten om at jeg ikke har funnet noen måte å kun eksportere én side, altså en uke, om gangen. Nå eksporterer jeg hele greien for så å åpne pdf-filen og dra den aktuelle siden ut på skrivebordet.

 

Finnes det en måte jeg kan eksportere kun én side?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Numbers til å føre timelistene mine i, hver uke tar en side (eller ark som det står). En gang i uken må jeg levere inn timelistene, og det gjøres som pdf. Alt fungerer fint uten om at jeg ikke har funnet noen måte å kun eksportere én side, altså en uke, om gangen. Nå eksporterer jeg hele greien for så å åpne pdf-filen og dra den aktuelle siden ut på skrivebordet.

 

Finnes det en måte jeg kan eksportere kun én side?

 

Gjør det gjennom print-funksjonen i stedet for eksporteringsfunksjonen. Går fint å "skrive ut" som PDF.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...