Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor det?

Vel, si at jeg kjøper en maskin til 30 000,-, hvor jeg har markedets nyeste og kraftigste komponenter som suger mest kraft, produserer mest varme og trenger heftig kjøling. Hvis jeg ikke er så fagkyndig at jeg velger vannkjøling blir nok maskinen etter all sannsynlighet levert med luftkjøling, og samme hvor dyre komponentene er vil uansett viftene produsere mer støy siden de må jobbe mer siden maskinvaren blir langt mer varm enn hva som er vanlig.

 

Altså er maskinvaren knalldyr, men langt i fra lydløs.

 

Det er å forvente at en dyr maskin generellt er bedre enn en billig maskin. Støy er et viktig kriterie for mange, og å forvente at et dyrere produkt er bedre enn et billig produkt på noe som er et viktig kriterie for mange høres helt greit ut for min del.

Selvfølgelig er det det, men støy i seg selv er ikke nødvendigvis et tegn på at maskinen er dårlig.

Vel, jeg tar heller meg selv som eksempel. Jeg kjøpte en 15" MBP til 15 000,-. Maskinen har _ikke_ markedets nyeste og kraftigste komponenter, _ikke_ spesielt mye lagringsplass, _ikke_ noe særlig høyere tekniske spesifikasjoner enn en vanlig Elkjøp-PC til 6000,-.

 

Da føler jeg det er på sin plass å forvente at alt annet enn de tekniske spesifikasjonene skal være tipp topp. Herunder blant annet støy.

 

Og for all del, jeg er godt fornøyd med mitt kjøp. Jeg er godt fornøyd med byggekvaliteten, med støynivået (bortsett fra nevte tikkelyder) med operativsystemet og viktigst av alt "helheten" Apple har lagt i produktet. Men, til den prisen jeg betalte burde SSD vært inkludert, og jeg håper de tar steget i løpet av året.

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å åpne Mac Mini? Tenkte å bygge en slik inn i bilen min (på sikt), og HDD tåler trykket fra bilens bevegelser, men over lengre tid så blir det litt voldsomt. Så bytte til SSD er jo aktuelt.

 

Bytte av disk er litt fiklete, men utover det er det ganske greit å åpne dem. Bare ta det rolig og følg guider fra steder som iFixIt, så går det fint. :)

Lenke til kommentar

pcen min tar ikke imot lading av laderen, har prøvd ganske mye nå, men den vil ikke fungere! Laderen lyser heller ikke. Må jeg kjøpe ny lader? :(

 

(Når jeg putter den inn, så av og til lyser den grønt, skifter til rødt, og forsvinner, nå stoppet den på rødt og lader ser det ut til..)

 

Når dette skjer hos meg hjelper det å snu MagSafe connecteren på hodet av en eller annen grunn. Begge veier fungerer som regel, men de få gangene jeg opplever samme problem som deg hjelper det alltid å snu den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Vel, jeg tar heller meg selv som eksempel. Jeg kjøpte en 15" MBP til 15 000,-. Maskinen har _ikke_ markedets nyeste og kraftigste komponenter, _ikke_ spesielt mye lagringsplass, _ikke_ noe særlig høyere tekniske spesifikasjoner enn en vanlig Elkjøp-PC til 6000,-.

 

Da føler jeg det er på sin plass å forvente at alt annet enn de tekniske spesifikasjonene skal være tipp topp. Herunder blant annet støy.

 

Og for all del, jeg er godt fornøyd med mitt kjøp. Jeg er godt fornøyd med byggekvaliteten, med støynivået (bortsett fra nevte tikkelyder) med operativsystemet og viktigst av alt "helheten" Apple har lagt i produktet. Men, til den prisen jeg betalte burde SSD vært inkludert, og jeg håper de tar steget i løpet av året.

Så siden maskinen rent teknisk er på lik linje med en Elkjøp-pc til 6k forventer du at den skal bl.a. mer eller mindre lydløs bare fordi den koster 7000 mer? Husk at Apple er en veldig sterk merkevare - selvfølgelig vil de da bruke sin posisjon til å skru opp prisen. Med dette som grunnlag tror jeg at det er her mesteparten av pengene dine har gått, og ikke nødvendigvis til å gjøre maskinen så stille som mulig.

 

Jeg er forøvrig enig i at det hadde vært greit om en bedre harddiskløsning var tilgjengelig når man investerer så mye i en bærbar datamaskin, men igjen - høy pris er ikke nødvendigvis lik overlegen kvalitet.

Lenke til kommentar

Er det mulig å få ClickToFlash til å automatisk tillate YouTube flash? Ønsker at reklame etc blir blokkert, men YouTube filmer skulle jeg helst ikke hatt at må klikkes.

Ja, det skal være mulig å ignorere enkelte nettsider. Jeg husker ikke akkurat hvordan, så du får lete litt rundt i innstillingene.

Lenke til kommentar

QFT. En PC til 12.000 hos Acer/Asus/HP koster 25.000 hos Apple (det var en kombinert spøk og cirka overslag).

 

Det jeg liker ved Mac er OSet.

 

Spør du meg handler det om mer enn bare ren kraft i CPU, RAM etc, men ligger mye i utførelsen, skjerm, batteri og trackpad. Men det er jo en smakssak. Noen legger vekt på ting andre driter i. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...