Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er ikke dårligere enn vanlige harddisker i vanlige PCer, bare mindre. Såfremst du ikke tenker på hastighet, der er dyrere bedre, 4200-5400-7200 rpm, hva er best? Hvor brukes de raskeste? I de dyrere maskinene.

 

Jeg hadde ikke tikking i min Dell fra 2005 (pris: 13000), men en kompis hadde det i sin Fujitsu til 4000.

Lenke til kommentar

Harddisker er jo ikke akkurat konstruert for å flyttes på.

Harddisker i bærbare PCer og i bærbare multimedieenheter er i aller høyeste grad konstruert for å kunne flyttes på, jo.

 

Nei. Harddisker er små roterende metallplater som spinner med omtrentlig et minimum av 5400 runder per minutt med et lite lesehode som flyr over overflatene av nevnte plater. Ja, du har SMS og slike teknologier som minker farene, men harddisker er og blir noe forbanna skit som man absolutt ikke burde ha i bærbare enheter. Alt vi trenger nå er billigere SSDer.

Lenke til kommentar

Nei. Harddisker er små roterende metallplater som spinner med omtrentlig et minimum av 5400 runder per minutt med et lite lesehode som flyr over overflatene av nevnte plater. Ja, du har SMS og slike teknologier som minker farene, men harddisker er og blir noe forbanna skit som man absolutt ikke burde ha i bærbare enheter. Alt vi trenger nå er billigere SSDer.

For all del, du kan gjerne si at en harddisk ikke egner seg bra i en bevegelig enhet, og jeg er i stor grad enig med deg. Men å si at dagens harddisker ikke er konstruert for bevegelse blir helt feil, det er nettopp det de er, dog uten tilstrekkelig suksess.

 

Jeg gleder meg også til vi er over på SSD, og synes Apple burde ta steget med MBP i 2011.

Lenke til kommentar

Skal vi slutte å kjekle nå?

 

Her er saken: En PC til 3000 (eller 7000), har den det nyeste av det nyeste? Nei, ofte en til flere generasjoner eldre maskinvare, f.eks. Core2Duo istedet for i3 eller i5. Samme med harddisker, bare forskjellene er ikke markedsført som prosessorer er.

 

Så at en harddisk i en PC til 3000 (hdd-modellen er 3 år gammel) bråker mer enn en i en PC til 7000 eller 12000 (hdd-modellen er 2/1 år gammel) er logisk.

 

SElvfølgelig, det er ikke store forskjellene på de tre årene, men en harddisk fra 2006 høres bedre enn en fra 2010 uansett hvordan du vrir og vender på det.

 

OG, Western Digital sine har det med å tikke mer, men bare visse modeller. Jeg har aldri hørt noe til det, men har venner som har den tikkelyden under les og skriv.

 

EDIT: Faens skrivefeil der oppe, tofagerl ^^ Fixd

Endret av Jimbolaia Jones
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en ny PC får du en ny harddisk uansett hvilken størrelse den er. Det er ingen som lager en linje bærbare PCer og kjøper inn gamle harddisker til produksjonslinjen!

 

Unntak kan skje, men i så fall snakker du ikke om en seriøs fabrikant. Apple bruker som regel forskjellige harddiskfabrikanter, og de bytter sjelden harddisk midt i et produkts levetid, de fornyer produktene sine litt oftere enn en gang i året, og går da over til siste versjon av harddisken. (Som regel med minst tilgjengelig størrelse i basismodellen.)

Synd du har en bråkete harddisk, men å prøve å forsvare DINE problemer med en harddisk med generelle forretningspraksiser er litt idiotisk.

Lenke til kommentar

Hvis du kjøper en ny PC får du en ny harddisk uansett hvilken størrelse den er. Det er ingen som lager en linje bærbare PCer og kjøper inn gamle harddisker til produksjonslinjen!

 

Unntak kan skje, men i så fall snakker du ikke om en seriøs fabrikant. Apple bruker som regel forskjellige harddiskfabrikanter, og de bytter sjelden harddisk midt i et produkts levetid, de fornyer produktene sine litt oftere enn en gang i året, og går da over til siste versjon av harddisken. (Som regel med minst tilgjengelig størrelse i basismodellen.)

Synd du har en bråkete harddisk, men å prøve å forsvare DINE problemer med en harddisk med generelle forretningspraksiser er litt idiotisk.

jeg sa ALDRI at de satte inn GAMLE harddisker. Se på WD, de solgt samme HDDer i 2008 som i 2005. De er gamle som i type, men ikke gamle som dato produsert.

 

Det gjør man for å spare penger, ved å ikke bruke de nyeste, som ofte er dyrere.

Lenke til kommentar

 

For all del, du kan gjerne si at en harddisk ikke egner seg bra i en bevegelig enhet, og jeg er i stor grad enig med deg. Men å si at dagens harddisker ikke er konstruert for bevegelse blir helt feil, det er nettopp det de er, dog uten tilstrekkelig suksess.

 

Jeg gleder meg også til vi er over på SSD, og synes Apple burde ta steget med MBP i 2011.

 

Du har et poeng der. Hovedpoenget mitt var jo at de ikke egner seg så bra i bærbare enheter. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor det?

Vel, si at jeg kjøper en maskin til 30 000,-, hvor jeg har markedets nyeste og kraftigste komponenter som suger mest kraft, produserer mest varme og trenger heftig kjøling. Hvis jeg ikke er så fagkyndig at jeg velger vannkjøling blir nok maskinen etter all sannsynlighet levert med luftkjøling, og samme hvor dyre komponentene er vil uansett viftene produsere mer støy siden de må jobbe mer siden maskinvaren blir langt mer varm enn hva som er vanlig.

 

Altså er maskinvaren knalldyr, men langt i fra lydløs.

 

Det er å forvente at en dyr maskin generellt er bedre enn en billig maskin. Støy er et viktig kriterie for mange, og å forvente at et dyrere produkt er bedre enn et billig produkt på noe som er et viktig kriterie for mange høres helt greit ut for min del.

Selvfølgelig er det det, men støy i seg selv er ikke nødvendigvis et tegn på at maskinen er dårlig.

Lenke til kommentar

pcen min tar ikke imot lading av laderen, har prøvd ganske mye nå, men den vil ikke fungere! Laderen lyser heller ikke. Må jeg kjøpe ny lader? :(

 

(Når jeg putter den inn, så av og til lyser den grønt, skifter til rødt, og forsvinner, nå stoppet den på rødt og lader ser det ut til..)

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...