Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Noen som har en løsning på å fjerne media knappene fra VLC? Er sinnsvakt irriterende når jeg har VLC åpent uten at noe spiller og jeg skal skifte sang i iTunes.

 

EDIT: Jeg tror faktisk jeg skal legge meg selv i klassen dum. Gikk rett til hotkeys i VLC settings, uten å gå innom "Interface først". Der var det! :)

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Har lenge vurdert å spare til iMac, men så slo det meg, etter å ha sett en video fra Facebook-hovedkvarteret at det gjerne var lurere å ha en MBP docket og tilkoblet ekstern skjerm?

Man kan bytte ut skjermen og samtidig få med seg hele maskinen uten at det blir nevneverdig pes. Noen som har andre tanker for/imot?

Lenke til kommentar

Liker OS X veldig godt, men trenger windows for å spille litt spill med kompiser osv. Vet hvordan jeg kan installere med dvd, men lurer bare på om det er nok å legge en .img-fil på en minnepenn for å installere via boot camp. Skal prøve meg litt frem.

Du kan ikke bare legge et image av installasjons-DVD'en på en minnepenn og installere på den måten. Microsoft laget et verktøy som kan ta en ISO-fil, skrive den til en minnepinne og gjøre denne bootbar, så det er en enkel sak når du først får tak i dette verktøyet.

 

Andre har hatt hell med unetbootin.

 

Når "pinnen" er ferdig er det bare å fyre opp Bootcamp. Alt er forsåvidt beskrevet her.)

 

Tror dere det er mulig å bruke en HTC Desire som minnepenn og installere windows fra den?

Skal du boote fra en USB-enhet må den gjøres bootbar, og jeg vet ikke om det vil kunne ha negative bivirkninger om du gjør det på en Desire ... Jeg tror jeg ville holdt meg til en vanlig minnepinne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Helt enig. Største problemet er elendig grafikkort, men iMac er ikke akkurat en racer i den sjangeren uansett :|

Sant nok. Nå spiller jeg heldigvis ikke så utrolig mye, gjerne bortsett fra litt Minecraft en gang i blant, og så har jeg xbox i tillegg.

Skulle jeg hatt en Mac som spillmaskin som leverer "godsakene" hadde jeg sikket måtte investert i en Mac Pro, og den er uansett så dyr at det ikke er verdt det. :p

Lenke til kommentar

Bare jeg som ikke er helt overbevist over byggekvaliteten på macbook pro? Om man rører seg litt med PCen i fanget når harddisken jobber, hører man tydelig at den tar borti ett eller annet. Det kan jo ikke være bra?

 

I blant kommer det en slags klikkelyd når jeg skriver eller kommer borti macen også. Noen som har en idé om hva det kan komme av?

 

Har hørt så mye skryt om byggekvaliteten til macen, at dette var nesten litt skuffende.

 

Edit: Fant en video som viser problemet.

Tror jeg skal ta meg en tur på eplehuset å høre hva de har å si. Kjøpte den forrige lørdag, så kan hende jeg bytter den inn. Hva tror dere? Endret av eesp
Lenke til kommentar

Med fare for å opptre som en fan-boy: harddisken har ingenting med byggekvaliteten på Apple sine laptoper. Harddisken er et tredjepartsprodukt, ofte levert fra Hitachi eller Toshiba når det gjelder Macer. På den andre siden kan Apple kritiseres for å velge nettopp disse diskene.

 

Uansett, hva gjelder lyden tror jeg det er sudden motion sensoren (SMS) som stepper inn. Det vil si sensoren som registrerer når laptopen utsettes for ytre krefter eller fritt fall og dermed fjerner lesehodet fra platene som snurrer i harddisken for å ungå hakk i plata. Du kan forsøke å deaktivere SMS for å sjekke om lyden forsvinner; det står forklart her hvordand et gjøres.

Lenke til kommentar

Såklart har det noe med byggekvaliteten på macbooken å gjøre at harddisken tar borti chassiset når man rører den.

 

Nå har jeg skrudd av sudden motion sensor, og problemet er der fortsatt. Jeg tror jeg stikker ned på Eplehuset senere i dag for å høre hva de har å si om saken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Såklart har det noe med byggekvaliteten på macbooken å gjøre at harddisken tar borti chassiset når man rører den.

 

Nå har jeg skrudd av sudden motion sensor, og problemet er der fortsatt. Jeg tror jeg stikker ned på Eplehuset senere i dag for å høre hva de har å si om saken.

 

Harddisken er jo bygget inn i maskinen, på hvilken måte kan den unngå å være i kontakt med alt rundt seg da?

 

Ettersom MBP i utgangspunktet heller ikke er ment å ha i fanget da det er en bærbar datamaskin og ikke en laptop, blir det i mine øyne litt flåsete å klage på at den lager litt lyd når 1) det ikke er noe galt med maskinen og 2) maskinen passer på at harddisken din ikke blir herpa siden du bruker den feil.

:)

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt sett på filmen jeg la med i litt lenger opp? Der står den bærbare datamaskinen på et bord, og den lager fortsatt den klikkelyden.Om man ikke kan ha en bærbar datasmaskin som kostet 15 000 kr på fanget uten at den skal lage en irriterende klikkelyd hele tiden, er det noe alvorlig feil. Den gamle Acer-maskinen min lagde ikke noe som helst ulyder, hvorfor skal da en svindyr MBP gjøre det?

 

Lyden kommer heller ikke av at maskinen passer på at harddisken ikke blir herpa "på grunn av at jeg bruker den feil". Om du har lest litt har du kanskje fått med deg at jeg har slått av SMS (Sudden motion sensor).

Lenke til kommentar

Lyden kommer heller ikke av at maskinen passer på at harddisken ikke blir herpa "på grunn av at jeg bruker den feil". Om du har lest litt har du kanskje fått med deg at jeg har slått av SMS (Sudden motion sensor).

 

Da kan jeg tenke meg det har noe med strøm som går gjennom chassiset. Hadde det problemet på en første generasjons unibodymodel. Hører du lyden når maskinen går kun på batteri eller evt. uten batteri, men kun strømadapter?

Lenke til kommentar

Mener på det er Hitachi-disken som er problemet. Har hørt flere som har byttet harddisk og brukt hitachien i en annen maskin eller som en ekstern-disk, også da lager disken denne lyden. Et annet spørsmål er jo hva det er i disken som lager lyden og om det er skadelig for disken.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har du i det hele tatt sett på filmen jeg la med i litt lenger opp? Der står den bærbare datamaskinen på et bord, og den lager fortsatt den klikkelyden.Om man ikke kan ha en bærbar datasmaskin som kostet 15 000 kr på fanget uten at den skal lage en irriterende klikkelyd hele tiden, er det noe alvorlig feil. Den gamle Acer-maskinen min lagde ikke noe som helst ulyder, hvorfor skal da en svindyr MBP gjøre det?

 

Lyden kommer heller ikke av at maskinen passer på at harddisken ikke blir herpa "på grunn av at jeg bruker den feil". Om du har lest litt har du kanskje fått med deg at jeg har slått av SMS (Sudden motion sensor).

Du trenger ikke være frekk for å få fram poenget ditt.

Jeg vet ikke hvor mye du kan om datamaskiner, men om du forventer at grad av lydløshet på en maskin skal stige i takt med pris sier vel det sitt.

 

Du får bare levere den dårlige maskinen til service, da. Hold oss gjerne oppdatert med hva de finner ut av.

 

Apple’s Mac App Store to Open on January 6

 

Gode nyheter for oss Mac-brukere. :)

På bursdagen min! Hurra!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye du kan om datamaskiner, men om du forventer at grad av lydløshet på en maskin skal stige i takt med pris sier vel det sitt.

Hvorfor det?

 

Det er å forvente at en dyr maskin generellt er bedre enn en billig maskin. Støy er et viktig kriterie for mange, og å forvente at et dyrere produkt er bedre enn et billig produkt på noe som er et viktig kriterie for mange høres helt greit ut for min del.

 

F.eks. kunne Apple helt fint satt en SSD i en MBP15 (som til 15 tusen har samme HW-specs som en HP til under 6 tusen). Da hadde den utvilsomt blitt mer støysvak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...