Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har fått med meg at det så vidt er snakk om oppgraderinger av MBP til nyåret. Er det sannsynlig at også iMac vil få oppgraderinger i nær tid?

 

Med oppgraderinger tenker jeg primært på "all new" for å si det på godt norsk. Altså nytt design, konseptforandringer eller lignende.

 

Jeg tenker sannsynligvis å kjøpe billigste 27", men kan utsette det noe hvis det er noe konkrete rykter på gang.

Lenke til kommentar

Planlagt leveringsdato:

09.12.2010

 

Jaja, då veit eg i allefall npr den kjem. Stod dette på UPS no. Men fortsatt står det forventa levering den 6.desember på apple, sløøvt.

Skal vell være takknemmeleg så lenge eg får den før eg reiser til afrika å bli der til etter nyttår :)

 

Stolmannen: Ser ut som om du ikkje var så langt ifrå tiltross :)

 

EDIT: Ojojo

OSLO, NO 07.12.2010 07:28 ANKOMSTSKANNING

Ser ut til at den kan komme tidlegare? Det står ikkje lenger forventa ankomst dato..

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

ut til at den kan komme tidlegare? Det står ikkje lenger forventa ankomst dato..

Jeg lurer på om ikke du kommer til å slite i Afrika, så tidsfokusert som du er ... :whistle:

Kjem til å bli kjedeleg å vente 3 veker for å prøve ipoden, men det er nok ikkje alle som er like ""fixe" på å få ting med ein gong.

 

Skulle bare mangle no står det: "Unntak" på status, så då kan eg vell drite lange f*** i å få den før eg reiser...

 

men...kan dette ha noko å sei? "OSLO, NO 07.12.2010 14:36 BEHANDLET PÅ UPS-SENTER / VIDERESENDT TIL KONTORET I DESTINASJONSBYEN "

Lenke til kommentar

Det ville være rart om det du seier ikkje hadde stemmt iallefall...

Ringte nettopp med UPS og spurte, og dei sa då at på grunn av at eg bur i svartaste granskauen, så blir den levert med posten.

Det at det stod "Unntak", betyde då ikkje at det var tollen som hadde tatt den, eller at pakka var skada som det kunne bety utifrå infomasjonen på UPS.com.

 

Peeh...då er den hysteriske virvelvinden av frustrasjon og panikk over for denne gang :)

Lenke til kommentar

Er det noen her som har Apple Tv 2 gen? Skal sette opp en mediasenter-løsning hos mine foreldre og er litt usikker på hva jeg bør velge. Har nettopp bestilt en iMac til de som kommer i neste uke.

 

Har derfor tenkt å kjøpe en Apple TV og en Harmony One, er dette en god løsning tror dere? Eller finnes det billigere og like brukervennlige løsninger der ute?

 

Har også kikket litt på WDTV Live, hva er hovedforskjellene mellom den og Apple TV?

 

Det som er viktigst for mine foreldre er et godt grensesnitt når det kommer til musikk og bilder, de er mao ikke så veldig opptatt av at mediaspilleren takler obskure videoformater.

 

Og trenger de egentlig en mediaboks eller holder det f.eks med en airport-express tilkoblet forsterkeren? Og hva er DNLA? Jeg blir gal av alt dette, kan noen vennligst styre meg i retning av en god medieboksløsning med følgende krav i prioritert rekkefølge:

 

*Alt skal kunne styres med en Harmony One

 

* Tilgang til musikkbiblioteket som ligger på Imac-en. Her ønsker jeg at det skal presenteres på en måte som ligner mest mulig på grensesnittet i iTunes (det er det eneste pappa forstår). Dvs, man slår på mediaboksen, velger "musikk" og får opp musikkbiblioteket på lik måte som i iTunes.

 

*Tilgang til å vise bilder som ligger lagret på iMac-en

 

*Mulighet til å streame video fra iMacen.

 

*Internett-funksjonalitet (vet ikke helt hva jeg legger i dette men jeg tenker på at det hadde vært kjekt hvis man kunne surfe på f.eks youtube, vg etc., dvs. det foreldre bruker på internett)

Lenke til kommentar

Først og fremst, ligg unna WDTV Live. Den har et forferdelig interface som er lite brukervennlig og kan forøvrig ikke styres av en Harmony.

 

Men igjen, AppleTV2 kan kun spille av Apple-godkjente filer. Jeg er usikker på om den kan styres av en Harmony. Såfremt dine foreldre ikke bruker XviD, MKV/x.264 etc vil det nok fungere fint. Særlig i forhold til grensesnittet, som er veldig gjenkjennelig om de kjenner til iTunes fra før av.

Lenke til kommentar

Først og fremst, ligg unna WDTV Live. Den har et forferdelig interface som er lite brukervennlig og kan forøvrig ikke styres av en Harmony.

 

Men igjen, AppleTV2 kan kun spille av Apple-godkjente filer. Jeg er usikker på om den kan styres av en Harmony. Såfremt dine foreldre ikke bruker XviD, MKV/x.264 etc vil det nok fungere fint. Særlig i forhold til grensesnittet, som er veldig gjenkjennelig om de kjenner til iTunes fra før av.

Lite brukervennlig? Kjenner meg ikke igjen med det utsagnet og jeg har brukt enheten i ett år nå. I motsetning til en Apple TV, så er denne dedikert til videoavspilling og gjør det også på en god måte. AC3, DD5.1, DTS HD + evt. sub, srt-filer er ingen problemer for den å takle.

 

Som dedikert mediesenter er ikke en Apple TV ut av boksen.

Lenke til kommentar

Men det viktigste for foreldrene mine er at grensesnittet for avspilling av musikk er pent å se på og lett å forstå (og lar seg styre ved hjelp av en harmony one). Hvilke videoformater den takler er ikke så viktig da jeg kommer til å legge inn filmer og serier for de med jevne mellomrom, jeg er bare ute etter å gi de et mediasenter som lar de styre musikken direkte på tv-skjermen og som i tillegg lar de se på film og tv-serier en gang i blandt. Nøkkelordet er at det skal være lett å bruke, vi snakker om to mennesker som brukte en måned på å forstå den nye fjernkontrollen hehe :)

Lenke til kommentar

Men det viktigste for foreldrene mine er at grensesnittet for avspilling av musikk er pent å se på og lett å forstå (og lar seg styre ved hjelp av en harmony one). Hvilke videoformater den takler er ikke så viktig da jeg kommer til å legge inn filmer og serier for de med jevne mellomrom, jeg er bare ute etter å gi de et mediasenter som lar de styre musikken direkte på tv-skjermen og som i tillegg lar de se på film og tv-serier en gang i blandt. Nøkkelordet er at det skal være lett å bruke, vi snakker om to mennesker som brukte en måned på å forstå den nye fjernkontrollen hehe :)

Tviler på at Apple TV kan styres med en Harmony One, men den styres med en superenkel fjernkontroll. Videre så har ikke Apple TV harddisk, den henter video og musikk fra en datamaskin med iTunes, eller du kan spille av fra iPad eller iPhone 4. Det er også mulig å leie film og serier for en billig penge, dessverre ikke tilgjengelig i Norge.

 

I mine øyne så er det AirPlay som er killer-appen til Apple TV. En mye mer elegant løsning enn clusterfucket Google TV.

Lenke til kommentar

Iflg support-sidene til Harmony så ser det ut til at den støtter styring av Apple TV, jeg er også klar over at den ikke har harddisk. Er ute etter en mediaspiller som kan spille av media som ligger lagret på iMac-en, og da med et lettforståelig og lettstyrt grensesnitt. Klarer ikke å finne ut hva den beste løsningen er, men akkurat nå heller jeg mot Apple TV. Mener jeg leste her i tråden at den (2 gen) var tilgjengelig i Norge nå, noen som vet hvor jeg får kjøpt den?

 

Garreth: Har sett litt på den ja men jeg tror ikke at grensesnittet for avspilling av musikk er godt nok desverre. Kjekk liten sak dog.

Lenke til kommentar

I mine øyne så er det AirPlay som er killer-appen til Apple TV. En mye mer elegant løsning enn clusterfucket Google TV.

 

Kan du på en enkel måte forklare hva airplay er? HAr søkt litt på nett men blir ikke klokere ...

Det er systemet for å spille av musikk og video fra andre enheter, men akkurat her tenkte jeg spesifikt på at du kan se en video på iPad, trykke på en knapp og vips så vises videoen på TV-en. Det skal ettersigende også fungere på video fra internett, f.eks. Youtube.

 

Med Google TV så kan du hente inn youtube-videoer og slikt, men du må søke etter de og surfe rundt på TV-en, noe som av forskjellige grunner er en dårlig idé. Med Apple TV og iPad så kan du surfe etter videoer på iPad for deg selv, og når du kommer over en video du vil dele med de andre i rommet så er det bare å trykke på en knapp så vises den på TV-en. Meget elegant imo.

 

Edit: Høres forsåvidt ut som om Apple TV fungerer til ditt bruk.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...