Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Lurer på et par ting ang. Finder i OS X.

 

Er det mulig å ha det slik at filer i en mappe alltid blir automatisk sortert? F.eks sletter jeg en eller flere filer så blir det alltid tomrom der ved filen(e) var, så jeg må alltid trykke på 'arranger etter navn'. Det er også slik at jeg kan dra ikoner rundt omkring, f.eks sette dem slik at det overlappes, noe jeg ikke ønsker at skal være mulig.

 

En annen ting..

Hvis jeg har hatt Finder vinduet i si 2000px bredde, så arrangerer jeg filene, slik at filene sorterer seg etter bredden på vinduet. Men så senere en gang så gjør jeg Finder vinduet mindre, si 1000px, så går jeg inn på mappen jeg arrangerte filene, så er de fortsatt satt opp til 2000px bredde, så jeg må scrolle sidelengde, eller arrangere på nytt. Finnes det noen mulighet å kunne ha det slik at det automatisk sorteres etter størrelsen på vinduet?

Endret av Scotty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på et par ting ang. Finder i OS X.

 

Er det mulig å ha det slik at filer i en mappe alltid blir automatisk sortert? F.eks sletter jeg en eller flere filer så blir det alltid tomrom der ved filen(e) var, så jeg må alltid trykke på 'arranger etter navn'. Det er også slik at jeg kan dra ikoner rundt omkring, f.eks sette dem slik at det overlappes, noe jeg ikke ønsker at skal være mulig.

 

Høyreklikk i mappen (eller hold ned ctrl og klikk, om du har bare en mustast) og velg vis visningsvalg. Der har du et valg "sorter etter". Og velger du eks navn, så blir det ikke noe mellomrom.

 

En annen ting..

Hvis jeg har hatt Finder vinduet i si 2000px bredde, så arrangerer jeg filene, slik at filene sorterer seg etter bredden på vinduet. Men så senere en gang så gjør jeg Finder vinduet mindre, si 1000px, så går jeg inn på mappen jeg arrangerte filene, så er de fortsatt satt opp til 2000px bredde, så jeg må scrolle sidelengde, eller arrangere på nytt. Finnes det noen mulighet å kunne ha det slik at det automatisk sorteres etter størrelsen på vinduet?

 

Har du eks sortert etter navn som nevnt ovenfor, så justeres den automagisk.

Lenke til kommentar

Det funket bare typ halvveis. Det virker som at det ikke blir satt som default på hele Finder, bare mappen jeg er inne i der og da. Når jeg f.eks har en mappe med hundre filer, så sletter jeg alle utenom èn, så står den gjenværende filen på samme plass, den blir ikke automatisk satt til å være helt oppe til venstre. Så må jeg gå på visningsvalg og sette navn som default.

 

Holder for tiden på med å rydde opp, så har noen hundre mapper som jeg bare trenger èn fil fra, litt slitsomt å måtte sette default på hver mappe.

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Oj, nå fant eg ut at eg kunne sjå nærmare på forsendelse informasjonen:

 

APELDOORN, NL 06.12.2010 11:05 OPPRINNELSESSKANNING

NL 03.12.2010 15:50 FAKTURAINFORMASJON MOTTATT

 

Då får eg den sikkert i morgo då?

 

Såg på det "kartet" her: http://wwwapps.ups.com/maps_europe/results?loc=en_US

evt. når på dagen kjem pakka? Samtidig som posten?

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Heisann! Har nettopp fått min nye MacBook Air i hus og jeg har som totalt Mac nybegynner et spørsmål:

Er det noen knap som gjør slik at jeg kan gå rett til skrivebord mens jeg har spill/programmer oppe? På vanlig PC kan man høreklikke på mus og få frem "alternativ box", går det på Mac? :innocent:

Lenke til kommentar

@Ondskap: I morgen er vel optimistisk (spesielt med tanke på at du skriver nynorsk – ikke at jeg har noe imot det, men det gir jo ofte en indikasjon på hvor i landet man befinner seg ...), mens en uke høres pessimistisk ut – Apple-produkter har aldri brukt så lang tid på å komme seg fra Nederland for min del, og jeg har hatt en del bestillinger inne etter hvert ...

 

@Marius: F11.

 

Klarte forresten å motstå fristelsen til å dra med meg en MacBook Air hjem i dag. Har lurt på 11", men klarer ikke forsvare kjøpet når jeg både har iPad med bluetooth-tastatur og 13" Pro – finnes egentlig ingen oppgaver Air gjør særlig bedre, den bare ser bra ut.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Du har den om en uke, tenker jeg. Den har akkurat forlatt Nederland..

Kan umulig stemme...

Står på apple at forventa levering var i dag.

Det er i allefall slik express ting, så om eg ikkje får den i dag, burde eg ha den i morgo.

ei veke? om dei hadde jogga frå nederland kanskje?

 

Det tar en dag å få den fra Nederland til Norge. Sjekket når jeg fikk min. Men det er ikke sikkert du får den så fort for det. Er det UPS som sender hele veien? Hos meg ble pakken sendt med TNT og når varen annkom Norge sendte de den til Posten for de hadde ikke kapasitet til alle utleveringer fra Apple, derfor tok det noen dager ekstra for meg.

Lenke til kommentar

Du har den om en uke, tenker jeg. Den har akkurat forlatt Nederland..

Kan umulig stemme...

Står på apple at forventa levering var i dag.

Det er i allefall slik express ting, så om eg ikkje får den i dag, burde eg ha den i morgo.

ei veke? om dei hadde jogga frå nederland kanskje?

 

Det tar en dag å få den fra Nederland til Norge. Sjekket når jeg fikk min. Men det er ikke sikkert du får den så fort for det. Er det UPS som sender hele veien? Hos meg ble pakken sendt med TNT og når varen annkom Norge sendte de den til Posten for de hadde ikke kapasitet til alle utleveringer fra Apple, derfor tok det noen dager ekstra for meg.

 

Leveringsmetode:

Rask levering (EMEA)

Beregnet leveringsdato (kan bli endret) 06 Dec 2010 (kan bli endret)

Lenke til kommentar

Er det noen knap som gjør slik at jeg kan gå rett til skrivebord mens jeg har spill/programmer oppe? På vanlig PC kan man høreklikke på mus og få frem "alternativ box", går det på Mac? :innocent:

 

 

@Marius: F11.

 

 

Er det noen knap som gjør slik at jeg kan gå rett til skrivebord mens jeg har spill/programmer oppe? På vanlig PC kan man høreklikke på mus og få frem "alternativ box", går det på Mac?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...