Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Er det ikke utrolig dyrt for en 256gb ssd disk?

Det er dette som er prisnivået på SSD for tiden.

 

Et alternativ kan være en hybrid-disk; 250GB snurredisk kombinert med en 4GB SSD satt opp som Read Cache. (De filene maskinen leser oftest vil etter hvert bli liggende i SSD).

 

Har man ikke plass til både en liten SSD for OS og programmer + en stor snurredisk for data, så kan en hybrid-disk være noe å tenke på. (500GB for 1025,- kr.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt svar; Ja, SSD er dyrt. Det blir spesielt dyrt per GB hvis du behøver en stor disk (128+).

 

Alternativene er

1) betale mye og få mye lagringsplass

2) betale ganske mye å få lite lagringsplass

3) betale lite, få mye lagringsplass og en god del ytelsesøkning med hybriddisk (Momentus XT f.eks., finnes kanskje fler nå)

Lenke til kommentar

Er det merkbart å gå fra den disken som er i min nå, til en slik hybriddisk da?

Merkbart er det nok, men spørsmålet er vel om det er merkbart nok til å rettferdiggjøre kroneutlegget.

 

Du får søke litt på nettet etter tester av 'Seagate Momentus XT' og se om noen av testerne har de samme forutsetninger og forventninger som deg, og se hva slags konklusjoner de trekker. Selv om man kan gjøre objektive målinger som viser 'hvor mye raskere ..' osv., blir det til slutt en subjektiv vurdering man må gjøre.

Lenke til kommentar

neida, er absolutt verd 4 000kr å få starta OS'et 4sekunder fortare, og for å kunne sette igang spilling av film 2,01254 sekunder tidlegare.

Er ikke det det handler om. Det handler om feelen. Alle de småtingene man irriterer seg over går litt tregere enn de burde. Følelsen man får av at ting flyter bedre er verdt det.

 

EvenruD: Vær på utkikk etter demo-SSDer. Jeg fikk en 160gb Intel Gen.2 for 1400kr.

Lenke til kommentar

neida, er absolutt verd 4 000kr å få starta OS'et 4sekunder fortare, og for å kunne sette igang spilling av film 2,01254 sekunder tidlegare.

Er ikke det det handler om. Det handler om feelen. Alle de småtingene man irriterer seg over går litt tregere enn de burde. Følelsen man får av at ting flyter bedre er verdt det.

 

EvenruD: Vær på utkikk etter demo-SSDer. Jeg fikk en 160gb Intel Gen.2 for 1400kr.

Ach, PCen min skriker etter en SSD til :( Power of no money

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp.

Vurderar veldig å kjøpe meg ein raud Ipod nano 2010 utgava. Velger raud fordi den er meir "sjelden" og eit visst beløp gjeng til bekjemping av aids i Afrika, så dæ føles det ikkje like "waisted".

Det eg lurar på er om det er dumt å kjøpe det nå?

 

Er det lenge til neste release, og er det stor sjangs for at dei droppar ein del i pris i den nærmaste framtid?

 

I tillegg er eg litt skeptisk til skjermen. Blir den liten, og blir den fort ripete? Evt. vurdere invisible shield.

 

Takk :)

Lenke til kommentar

iPod har vært oppdatert i september hvert år i det siste, så du kan trygt kjøpe nå. Skjermen er liten, men slett ikke for liten etter min erfaring. Ingen riper i min skjerm, og det virker som om det skal litt til (er glass i fronten, såvidt jeg klarer å skjønne).

 

Svært fornøyd med mitt eksemplar – ideel til jogging og annen småbruk, veier ingenting og interfacet fungerer godt. Eneste begrensningen – utover den åpenbare lagringskapasiteten – er at batteriet i motsetning til storebrødrene ikke oppleves som evigvarende.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Det ble postet en hotfix her for en stund siden for å slippe at itunes åpnet seg når man trykte på play/pause-knappen. Noen som har link? Jeg finner den ikke.

Lenke til kommentar

okai, takker.

Er det nokon som veit ca kor mykje av dei evt. 1500kr som gjeng til kapne mot aids?

 

Og, er det sjans for at prisen blir noko lågare i desse joletider?

1: RED påstår vel at utgangspunktet er halvparten av profitten, men hva som er realiteten akkurat her vet nok ingen utenfor RED og Apple.

 

2: Neppe. Enkeltforhandlere kan ha et og annet tilbud (men feil tid av året!), men ikke forvent noe fra Apple.

Lenke til kommentar

"Bumber"tråden med eit ekstra spørsmål: Kvar kan eg få tak i eit eller anna armband som eg kan feste podden i?

Apple's nettbutikk?

Ellers kan du google "ipod nano arm wrist" eller "ipod nano watch", og du vil få opp en drøss med treff. Noen av disse vil du kunne bestille direkte fra, mens andre må du nok lete etter en annen forhandler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...