Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har for noen dager siden bestilt MacBook Air 13" 2.13GHz Intel Core 2 Duo, 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM, 256GB Flash Storage. Men jeg ser at mange snakker om at det skal komme nye maskiner fra Apple på nyåret. Gjelder dette bare MacBook Pro?

 

Jeg driver mye med musikk, og lurer på om noen har noen programmer som er å anbefale (DJ-mixing og lage sanger). Har ikke vært borti Mac tidligere så er spent på hvordan det blir.

Lenke til kommentar

Selvom om folk håper, tror jeg man kan sa langt etter tynnere og lettere mbp. Kanskje lettere, men etterhveret blir den jo som macbook air, og da går litt av premium stemplet til macbook air vekk.

 

Dog kan det jo hende at macbook air blir 11-13" for portabilitet, og så blir mbp 15-17" for hardere bruk

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Lite trolig at det kommer noen oppdatert Air med det helt første; hadde de hatt noen store forbedringer på lager ville de formodentlig vært med i modellen som nettopp ble lansert. Garageband (som følger med) duger til enkel musikkproduksjon (strengt tatt holder det for de aller fleste husmusikere med litt ambisjoner), du kan jo ta en titt på det før du vurderer om du trenger kraftigere programvare.

Lenke til kommentar

Lite trolig at det kommer noen oppdatert Air med det helt første; hadde de hatt noen store forbedringer på lager ville de formodentlig vært med i modellen som nettopp ble lansert. Garageband (som følger med) duger til enkel musikkproduksjon (strengt tatt holder det for de aller fleste husmusikere med litt ambisjoner), du kan jo ta en titt på det før du vurderer om du trenger kraftigere programvare.

Du glemmer sandybridge som er rett rundt hjørnet, men nei selvfølgelig kommer det ikke noen ny air med det første

Lenke til kommentar

Selvom om folk håper, tror jeg man kan sa langt etter tynnere og lettere mbp. Kanskje lettere, men etterhveret blir den jo som macbook air, og da går litt av premium stemplet til macbook air vekk.

 

Dog kan det jo hende at macbook air blir 11-13" for portabilitet, og så blir mbp 15-17" for hardere bruk

 

Jepp er nok stor fare for det dessverre. Portable maskiner med ytelse kan man nok se langt etter fremover fra Apple..

Lenke til kommentar

iTunes har tidligere slettet alle applikasjonene jeg har hatt på iPhonen, for deretter å ta sikkerhetskopi av iPhonen _etter_ at applikasjonene er slettet. Jeg har derfor blitt litt redd for iTunes.

 

Nå skal jeg oppgradere OS. Hva må jeg gjøre for å forsikre meg om at applikasjoner _ikke_ blir slettet?

 

edit: Innlegget var tiltenkt iPhone-cafeen, men det passer vel fint her og så lar stå.

Endret av genser
Lenke til kommentar

iTunes har tidligere slettet alle applikasjonene jeg har hatt på iPhonen, for deretter å ta sikkerhetskopi av iPhonen _etter_ at applikasjonene er slettet. Jeg har derfor blitt litt redd for iTunes.

 

Nå skal jeg oppgradere OS. Hva må jeg gjøre for å forsikre meg om at applikasjoner _ikke_ blir slettet?

 

edit: Innlegget var tiltenkt iPhone-cafeen, men det passer vel fint her og så lar stå.

Transfer purchases.

Lenke til kommentar

Har gjort det nå, og en rekke programmer ble overført. Ser nå at iTunes har alle programmene jeg har på iPhonen, pluss de jeg har slettet fra iPhonen.

 

Trykker jeg Synkroniser får jeg en advarsel om at mobilen min er synkronisert med en annen data, og at alt som er på den vil bli slettet. Velger jeg å synkronisere programmer sier den at alle programmer og medfølgende data vil bli slettet og erstattet med det jeg har på iTunes.

 

Hva gjør jeg? Blir alt jeg har lagret av innstillinger i et program slettet, selv om jeg også har programmet i iTunes?

 

Synes dette er svært lite Apple-enkelt, jeg vil bare beholde iPhonen som den er, men med oppgradert OS.

 

edit: Det eneste jeg har gjort tidligere er å aktivere mobilen via min forige MBP. Ellers har jeg lastet ned alt av apps direkte på mobilen.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Det at du har brukt den forrige maskinen til å synke med tidligere forklarer mye. Strategien din nå bør såvidt jeg kan skjønne være (i) transfer purchases, (ii) backup, (iii) oppgrader.

 

Synkronisering er generelt kronglete, spesielt når du har hatt den koblet til en annen maskin tidligere – din nåværende iTunes-installasjon kan tross alt ikke vite så mye om hva som eventuelt blir fjernet om den overskriver data sendt fra din forrige maskin. Definitivt et felt med rom for forbedring; dette kan fort bli kronglete når en har en del maskiner og lar det gå en stund mellom hver tilkobling*.

 

Til en annen gang lønner det seg å koble iPhone til iTunes fra tid til annen for å få en oppdatert backup. En slags trøst er det at tidligere app-kjøp på en Apple-konto tillater ny nedlasting, så om du f.eks. kjøper en iPad senere og vil ha samme apps inn der kan du laste ned disse gratis uten å måtte gå via iTunes.

 

*Har en litt tilsvarende sak selv. Reiser (svært) mye, men foretrekker å jobbe på iMac de gangene jeg er hjemme, ideelt sett er det også her jeg vil ha musikkbiblioteket mitt. Imidlertid er det sært å ikke få synkronisert opp mot MBPen når jeg reiser, så jeg ender opp med en halvveisløsning med rsync-koking hver gang jeg er hjemom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...