Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Enig i det du sier om OSX. Han typen som skulle vise alle disse multi-touch gesturesene slet ganske mye under demoen. Måtte gjøre gesturen 2-3 ganger omtrent hver gang for å få det til å virke. Mulig det er magic mouse som er håpløs, eller rett og slett det faktum at det er en tidlig beta som blir vist. Uansett er Launchpad helt talentløs å ha på en datamaskin. Alle apps man bruker ofte ligger lett tilgjengelig på docken, og trenger man noe annet er Spotlight langt mer effektiv til å finne det enn å bla seg gjennom alle programmene på home screenen.

Mission control så derimot noenlunde allright ut, exposé kan bli litt uoversiktelig til tider og er ikke glad i fullskjermapplikasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ville du hatt en i3 og hvorfor harddisk? 8 GB minne er heller ikke noe poeng når det sitter en SSD i den.

 

i3 for bedre ytelse? Mente ikke harddisk men lagringskapasitet, så beklager det ;) Og bruker ikke maskiner med SSD disk RAM? Det er jo genialt isåfall, men litt rart at de er utstyrt med minne da.

 

i3 vil ikke nødvendigvis yte noe bedre, men bruke mer batteri. Dessuten er i3 en APU, som kombinerer GPU og CPU på samme brikke, og dermed kunne Apple lett blitt fristet til å droppe den dedikerte GPU som sitter i modellen nå; så jeg er fornøyd med valget av HW.

 

Maskiner med SSD bruker minne, men det maskiner gjør når all minne er adressert, er å skrive til harddisk. Det gir veldig dårlig ytelse med tradisjonell harddisk, men grunnet SSDens overlegne I/O er det lite ytelse å tape kontra å skrive til minne. Så de få gangene dette er tilfellet vil du antakeligvis ikke merke noe til det.

Lenke til kommentar

En i3 370m f.eks vil vel yte bedre enn en 1.6GHz Core 2 Duo? Enda tøffere hadde det selvsagt vært med en i7 680UM selvsagt, da snakker vi batterilevetid og ytelse hånd i hånd. Men det er jo Apple vi snakker om så jeg prøvde moderere ønskene mine mot det realistiske. ;)

 

Hvis det du sier om minne er rett så er jo det vel og bra, da er det vel lite vits og velge annet enn 2gb? Men det er vel ikke akkurat ganger man trenger mer enn 4gb minne hvis man driver med litt minnekrevende programmer da.. Ikke alle som bare bruker maskinen til facebook og word.

Endret av phax
Lenke til kommentar

En i3 370m f.eks vil vel yte bedre enn en 1.6GHz Core 2 Duo? Enda tøffere hadde det selvsagt vært med en i7 680UM selvsagt, da snakker vi batterilevetid og ytelse hånd i hånd. Men det er jo Apple vi snakker om så jeg prøvde moderere ønskene mine mot det realistiske. ;)

 

Hvis det du sier om minne er rett så er jo det vel og bra, da er det vel lite vits og velge annet enn 2gb? Men det er vel ikke akkurat ganger man trenger mer enn 4gb minne hvis man driver med litt minnekrevende programmer da.. Ikke alle som bare bruker maskinen til facebook og word.

 

Skulle likt å se en i7 i den lille metallklumpen av en maskin, hehe.

På en sånn type maskin tror jeg ikke man overstiger 4 gb minne. Man redigerer ikke akkuratt neste hollywoodfilm på en MBA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Skjønner ikke hvorfor de må voldta OSX med alt mulig unødvendig dritt. Jeg vil at maskinen min skal oppføre seg som en datamaskin, ikke en fordømt iPad. Mac App Store kan bli bra, så lenge Jobs holder det han lover, og tillater programvare utenom det som finnes i Mac App Store også.

Tror du virkelig de kunne funnet på å stenge ute nedlasting av program via internett på macer? Helt seriøst, det er jo helt på trynet.

Nei, jeg tror egentlig ikke det, det hadde vært det samme som å drepe OSX.

Lenke til kommentar

Enig i det du sier om OSX. Han typen som skulle vise alle disse multi-touch gesturesene slet ganske mye under demoen. Måtte gjøre gesturen 2-3 ganger omtrent hver gang for å få det til å virke. Mulig det er magic mouse som er håpløs, eller rett og slett det faktum at det er en tidlig beta som blir vist. Uansett er Launchpad helt talentløs å ha på en datamaskin. Alle apps man bruker ofte ligger lett tilgjengelig på docken, og trenger man noe annet er Spotlight langt mer effektiv til å finne det enn å bla seg gjennom alle programmene på home screenen.

Mission control så derimot noenlunde allright ut, exposé kan bli litt uoversiktelig til tider og er ikke glad i fullskjermapplikasjoner.

 

Jeg er ganske ny med OSX men for å finne det jeg trenger har jeg bare behov for å ha en håndfull ikoner i docken, så finner jeg resten med Spotlight. Mange av de nye funksjonene de kom opp med i kveld var unødvendige og tullete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er ganske ny med OSX men for å finne det jeg trenger har jeg bare behov for å ha en håndfull ikoner i docken, så finner jeg resten med Spotlight. Mange av de nye funksjonene de kom opp med i kveld var unødvendige og tullete.

 

My point exactly.

 

Ja, kan tenke meg MBA er perfekt for alle som skulle ønske iPad hadde en USB. Den er jo forsåvidt knallfin skolemaskin om man har noe kraftigere som venter en hjemme.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Skulle likt å se en i7 i den lille metallklumpen av en maskin, hehe.

På en sånn type maskin tror jeg ikke man overstiger 4 gb minne. Man redigerer ikke akkuratt neste hollywoodfilm på en MBA.

 

Jepp da hadde vi snakket killer maskin. Acer klarer jo presse en i7 inn i sin 11,6", den er riktignok ikke fullt så slank og lett selvsagt.

 

Og nei man redigerer kanskje ikke så mye film på en slik sak men jeg bruker f.eks min gamle 12,1" bærbar til mye Photoshop og indesign f.eks, og det er jo relativt minnekrevende arbeid. Apple mangler et ordentlig alternativ for folk som ønsker en skikkelig portabel arbeidsmaskin.

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det er slik lenger, men jeg hadde stabilitetsproblemer med Quicksilver. Særlig etter byttet til Intel var det et mareritt å bruke og bød på mer problemer enn noe annet egentlig. Spotlight gjør jobben på samme antall tastetrykk, så jeg ser ikke helt nytteverdien av Quicksilver uansett. Så med mindre du har noen gode bruksområder for Quicksilver i tillegg til å søke opp filer og kontrollere iTunes, så tror jeg at jeg lar spotlight være sporhund enn så lenge.

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

Så med mindre du har noen gode bruksområder for Quicksilver i tillegg til å søke opp filer og kontrollere iTunes, så tror jeg at jeg lar spotlight være sporhund enn så lenge.

Jeg bruker Quicksilver til å finne, flytte, slette og generelt behandle alle typer filer. I tillegg er det genialt for å åpne filer i andre programmer enn det som er satt som standard.

Lenke til kommentar

We've heard that Mac App Store Apps are restricted from installing kernel extensions (kexts) that are frequently used to provide system level functions in these utilities. Apps, as well, must be self contained and avoid use of undocumented APIs.

 

Helt utrolig. Nå klager ikke jeg på Apple ofte. Sikker kjøpt et nytt apple produkt årlig siden 90 tallet. Se bort i fra iLife er jeg utrolig skuffet i dag. Jeg er redd for hva Apple app store gjør med devolpers og hva vi får av programmer på en slik app store. Jeg liker heller ikke at osx blir som ios. Må jeg virkelig ha 3 fullesider med programmer som jeg må swipe fra og tilbake på. Gestures ser latterlig dårlig ut på magi mouse, noe som gjør at jeg må bytte mellom trackpad og mus.

 

Føler det blir så fjortisfaktor det her. Joda det er sikker kult å swipe for å bytte mellom preview og iPhoto. Problemet er bare at cmd + 1,2,3 eller 4 gjør det samme i dag.

 

Og igjen jeg har en Dock med Mail, web og annet små snacks. Det ta meg 2 sekunde å åpne nytt program. Alernarivt kan jeg få opp en liste som jeg må swipe meg fram og tilbake på, virker så uproduktivt.

 

Prøvde å roe meg ned. Men er så skuffet. Apple fremstår bare grisk med nå å prøve å kontrollere apps markedet på osx. Og med deres lange approval tider og strenge regler når det gjelder api bruk er bare latterlig.

Lenke til kommentar

Apple fremstår bare grisk med nå å prøve å kontrollere apps markedet på osx. Og med deres lange approval tider og strenge regler når det gjelder api bruk er bare latterlig.

Ingen tvinger utviklere til å dele programmene sine gjennom App Store (på OS X), så det er ingen grunn til å bli sint.

 

Og Magic Mouse er fantastisk, men det tar litt tid å "forstå" den. Den er litt dyr, men jeg syns den er verdt det.

Lenke til kommentar

Har brukt magic mouse siden den kom ut, og forstår den flott. Kanskje du har små hender fordi med store hender er multi gestures dårlig.

 

Og orke ikke forklare hvorfor dette kan være dårlig for developrs. Det må du nesten klare å finne ut selv.

 

App store hadde vært bra hadde det vært mer åpent. Programme som istat, vmware fusion blir ikke å se på AppStore, fordi Apple vil ikke godkjenne dem grunnet uofisiell api.

 

Hadde bare vært konge og hatt alle programmer der. Så kunne alle blitt oppdatert fra et sted.

 

Edit; er sent men og skriver fra iPhone, men her er et eksempel på hvorfor app store, kan feile grunnet strenge regler etc:

igjen. KAn være vanskelig for folk å forstå som ikke holder på med programering og har et snevert syn/tenker på selv.

 

Several people have said that the App Store is wonderful for developers too because it will make it easier for people to find your apps, install them, you won't have to deal with bandwidth. However, I think 30% is simply too much. I design applications myself, and I work on apps for weeks. It feels wrong for Apple to basically say they are doing a third of the work. I think something along the lines of 5%, for bandwidth costs and the review process, would be more appropriate.

 

I think a lot of the amount is Apple being greedy, and I think people might rebel. I know I wont buy an app from the App Store when I can buy it from the developer's website and really reward them for their work. I don't think Apple deserves $3 of a $10 app. Devs might start imposing an "Apple tax" where the App Store version of their app is more expensive to compensate, or they just wont submit their apps at all. People might start putting a badge on their page that says "This app is NOT available in the App Store".

 

And Apple, what will this lead to? Fragmentation. You had a chance to give the world a really beautiful unified system, and I feel like you are trying to get too much out of it.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

We've heard that Mac App Store Apps are restricted from installing kernel extensions (kexts) that are frequently used to provide system level functions in these utilities. Apps, as well, must be self contained and avoid use of undocumented APIs.

We've heard? Velvel. Ligger ikke developer agreement ute så vi kan se hva som faktisk står? (Hadde forsåvidt vært kjekt om du kunne lenket til kilden din)

 

Uansett så ser jeg ikke helt problemet. Apple har et visst ansvar for at programmene de selger gjennom App Store ikke brekker maskinen din, eller ikke slutter å fungere når Apple endrer udokumenterte API-er.

 

Helt utrolig. Nå klager ikke jeg på Apple ofte. Sikker kjøpt et nytt apple produkt årlig siden 90 tallet. Se bort i fra iLife er jeg utrolig skuffet i dag. Jeg er redd for hva Apple app store gjør med devolpers og hva vi får av programmer på en slik app store. Jeg liker heller ikke at osx blir som ios. Må jeg virkelig ha 3 fullesider med programmer som jeg må swipe fra og tilbake på. Gestures ser latterlig dårlig ut på magi mouse, noe som gjør at jeg må bytte mellom trackpad og mus.

Herre min hatt. Du må jo ikke bruke nye funksjoner. Du måtte ikke bruke Spaces når det kom, du må ikke brukeDashboard, du må ikke bruke exposé. Du må ikke bruke spotlight, du må ikke bruke aktive hjørner, du må ikke selge programmene dine gjennom AppStore. Alt som Apple utvikler må ikke være beregnet på deg og din bruk. Take a chill pill.

 

Når det gjelder disse 30% så ser jeg ikke problemet. Synes du det er for mye, så selg programmet ditt selv og betal x% til kredittkortselskapet i stedet for. Jeg synes 30% er fair. Apple tar seg av båndbredde, pengetransaksjoner og avgifter knyttet til det og de promoterer programmene til en diger brukermasse som kan installere programmet med ett klikk fordi Apple allerede har kredittkortinformasjonen deres! Det siste punktet er spesielt viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...