Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Hva er poenget med en laptop om man skal begrense bruken av batteriet for optimal levetid?

Batteri er en bruksdel i laptopen, det koster omkring 1 000,- å kjøpe nytt. Det er ingen kjempeinsvestering med tanke på at batteriet varer i 2 år.

Selv har jeg 331 ladesykluser på mitt batteri som er fra januar 2008. Eneste vedlikeholdet jeg gjør på batteriet er å kalibrere det omtrent én gang i måneden. "Health" på det er 93%, som gir en 3-4 timers effektiv batteritid.

post-39786-1284390721,7255_thumb.png

 

På den forrige MacBooken jeg hadde var jeg svært nøye med ladesykluser og gjorde alt etter boka. Batteriet på den døde av ukjent grunn helt plutselig. Ingen kunne forklare hvorfor, men batteriet gikk fra 100% health og 5 timer batteritid til 0,3 sekunder batteritid over natta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Steike - hva slags maskin er det du har, WheelMan? Sykt høy mAh!

17" Core2Duo MBP - kjøpt rett før påske :)

 

På den forrige MacBooken jeg hadde var jeg svært nøye med ladesykluser og gjorde alt etter boka. Batteriet på den døde av ukjent grunn helt plutselig. Ingen kunne forklare hvorfor, men batteriet gikk fra 100% health og 5 timer batteritid til 0,3 sekunder batteritid over natta.

Samme skjedde med min forrige. 300 og noe sykluser og bare døde helt spontant. Jeg mistenker laderen, da den var gammel (forrige generasjon) og så noe shabby ut - og ble veldig varm.

Lenke til kommentar

Vurderer en Mac Mini som stuepc til min Sony Bravia 46V5500. Har lest flere tilfeller på nettet der folk sliter med at bildet fra Mini-en ikke passer skikkelig på TV-ene deres. Er dette kun et problem for de som har TV-er som ikke støtter 1:1 pixel mapping? Det gjør nemlig min.

 

Har også lest at noen opplever noe hz-tull som gjør at filmer hakker litt når de kommer på TV-en. Er dette noe som kan bli et problem?

 

Hvordan er forresten Plex i bruk? Virket helt fantastisk den lille tiden jeg prøvde det på min iMac. Noen med erfaringer?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Er det 17" som har så mye mAh? Min 15" har 6900mAh...

 

Hvordan er det batteriet holdet lengst? Så få ladesykluser som mulig?

 

Laderen går til batteriet er 100%, og da omgår den batteriet helt. Ingen grunn til å bruke batteriet når det ikke trengs. Men iblant kan det være kjekt å la den gå på batteri, slik at det får brukt seg litt. Alt handler vel om mellomtingene. :)

Så det vil seie at når eg f.eks. sit i klasserommet er det heilt greit at den lader, selv ved 100%? Batteriet tar ingen som helst skade what so ever?

Og om eg i tillegg calibrerar batteriet ein gong i månaden og brukar batteriet når eg f.eks. sit på gangen etc?

Lenke til kommentar

Så det vil seie at når eg f.eks. sit i klasserommet er det heilt greit at den lader, selv ved 100%? Batteriet tar ingen som helst skade what so ever?

Og om eg i tillegg calibrerar batteriet ein gong i månaden og brukar batteriet når eg f.eks. sit på gangen etc?

 

Det funker fint etter min erfaring (to Macer). :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg har problemer med en ekstrem diskbruk for tiden. Diskene i maskinen står og snurrer og går hele tiden uten at jeg har bedt maskinen om gjøre noe. Jeg sliter med å få avsluttet fordi den holder på å skrive/lese noe til/fra disken. Noen forslag? Jeg har defragmentert med iDefrag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...