Svein_Jarle Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 En morsom ting om man har en nyere MBP med i7 (eller i5, tror jeg) er at den som standard kjører 1066MHz-minne, men den kan visst kjøre og utnytte full speed på 1333 MHz-minne (PC10600). Har bestilt 2x 4gb PC10600-brikker til min i7-maskin, så det skal bli interessant og se om det stemmer. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Det er unibody ja! Har ikke veeldig god peiling på mac, men tipper det var en av de første med det designet. Da er det nok en Late 2008 MacBook Pro. Den har full 3Gbps S-ATA på alle fronter, så du kan sette inn en hvilken som helst SSD. Nå om dagen er de med SandForce markedslederen, for øyeblikket lønner det seg ikke å kjøpe Intel G2, da de snart fases ut for G3 og yter dårligere enn SandForce-SSDene. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601323 God SandForce-basert SSD. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=350649 To slike gir deg en fin RAM-oppgradering. Glimrende! Da blir det ram- brikker hvertfall, så tar jeg SSD etterhvert. Så er det en ting til, batteri. Hvor får man billigst tak i batteri som passer i min MBP? Og er det noen som har en anelse om hvor lenge de skal holde på strøm (vet at dagens har batteritid opp mot 10 timer, men det var vel ikke tilfelle når min modell ble lansert?)? På den brukte MBP jeg har kjøpt nå er batteriet rimelig dårlig. Det står kanskje 3 timer fra starten, men så spretter den plutselig ned til litt over 1 time.. Så har veldig lyst på å investere i nytt batteri også Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Nytt batteri kan du kjøpe hos diverse butikker som selger Apple-maskiner, eller på nettet. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=392518 Der har du for eksempel batteriet ditt. Sjekk mengden ladesykluser i Systemprofil, det høres ut som om batteriet ditt ikke er helt bra. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Copy / paster direkte fra Systemprofil jeg Informasjon om tilstand: Syklusantall: 326 Tilstand: Normal Batteri installert: Ja Ampere (mA): 2195 Volt (mV): 11775 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Hm. Da er jeg ikke sikker på om det er produksjonsfeil på batteriet eller om du rett og slett har slitt det ut. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Okey.. Det er vel en god del sykluser det.. Men må uansett bytte det, for kan ikke ha slik som det er nå =P Når det er sagt så er godt fornøyd med min "nye" mac Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Sykluser sier egentlig ingenting om hvorvidt batteriet er bra eller dårlig. På min mors gamle MacBook (hvit - aller første MacBook) var batteriet defekt, og den slo seg av helt villkårlig. Apple ville ikke godkjenne retur, for da hun endelig fikk seg til å levere batteriet, hadde det gått over 250 sykluser... Jeg fikk etterhvert tak i et nyere batteri, som hadde 100% levetid etter ca 150 sykluser. I dag har batteriet levd gjennom ca 550 sykluser, og det er fortsatt mellom tre og fire timer batteritid på det. Av det har jeg erfart at det har veldig mye å si hvordan man behandler batteriet og hvordan man lader. Jeg brukte maskinen (hadde den halvannet år, ca) på batteristrøm veldig ofte, men hadde alltid strømmen i når jeg var i nærheten av den. Ved et par anledninger brukte jeg en 85w-adapter, og da holdt rett og slett ikke batteriet så lenge, selv om det var meldt fulladet. Etter et par ladinger med 85w, var "health" i iStat sunket til 89%. Jeg byttet så tilbake til 60w, og etter en uke var health-indikatoren oppe på 97%. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Jeg vet at pre-unibody så var det mulig å få de byttet ut om de var på under 300 sykluser og man kunne påvise at batteriet holdt uforbeholdent dårlig, men de er veldig vage på reglene for unibody-maskinene. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Når det er sagt så er godt fornøyd med min "nye" mac Slike ord trodde jeg aldri jeg kom til å høre (lese) fra deg! Hva har skjedd? Har du falt og slått deg? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Syns batteriet på min crackbook har holdt seg godt! Snart 3 år og like bra som da jeg kjøpte den. Likevel har jeg veldig lyst på en ny mac snart, med litt større og bedre batteri. Click for full size - Uploaded with Skitch Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Jepp, batteriteknologien har blitt bedre de siste ti årene, det er det ikke tvil om. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Er det programmet der til å stole på? Ifølge det er nemlig batteriet mitt helt fint.. Litt forvirra her jeg nå.. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Er det programmet der til å stole på? Ifølge det er nemlig batteriet mitt helt fint.. Litt forvirra her jeg nå.. Det kan godt hende at batteriet ditt er friskt, bare slitt. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Visste at det var en tabbe å kjøpe en iPad... Crap. http://www.networkworld.com/community/blog/newspaper-demonstrates-limitation-ipad Lenke til kommentar
Mr.SS Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Har lyst til å kjøpe meg en Macbook Pro 13.3", men er usikker på om det er riktig av meg å kjøpe nå eller å vente.. Vet noen om det har vært noe buzz rundt en oppgradering? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Kommer så og si garantert ingen oppdatering av hardware før en god del utti 2011. Om du har lette bruksområder er det ganskel lite du vil tjene på å vente. Trenger du en del kraft er det lurest å gå for 15". Endret 12. september 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Line-upen for jul er den som er ute nå, så med mindre du vil vente til uti mars/april er det bare å kjøpe. Dessverre er det faktisk en grunn til å vente; prosessoren på 13" MBP er forrige generasjon, og det er alltid bedre å ha første i neste generasjon enn siste i forrige generasjon... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Spørsmålet er når det kommer iX-CPUer i 13". Hvis det i det hele tatt kommer. Problemet er jo GPU... Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 GPU kommer alltid til å være et problem så lenge Apple ikke satser på spill Personlig venter jeg på en vanlig Mac desktop med utbyttbart skjermkort men resten vanlige imac-deler (uten skjerm). Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. september 2010 Rapporter Del Skrevet 12. september 2010 Faktisk så har Apple unnlatt å bruke iX i 13" slik at de skal slippe å implementere en dårligere grafikkløsning (Intels IGP) i maskinene. Og maskina du snakker om kommer aldri til å eksistere. Desverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå