Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker å se ting på den måten at Apple TV ikke er noen "stream all mulig video / lyd til TV-en" boks..

Det kom vell ikke som noen store overraskelse for folk at Apple ikke støtter stort annet enn de filtypene og codec´ene som de selv fremmer og pusher?

 

 

For min del blir Apple TV en enhet som står under TV-en, som med forhåpentligvis noe av det beste, raskere og mest brukervennlige UI og programvaren vi har sett på slike enheter før gir meg rask og enkelt tilgang på leiing av TV-serier i HD så fort som de har kommet i USA, og muligheten for raskt leie / kjøp av filmer om det skulle falle meg inn å se på noe som jeg ikke alt har på PC-en.

 

 

For streaming av alt annet innen lyd og video så har jeg PS3MediaSenter + PlayStation3 Slim koblet til TV-en, som tar alt det som Apple TV ikke kan noe som burde bli en flott match for min del hvert fall :)

 

 

Du kjøper ting for hva det er, Apple TV er noe som skal gi deg rask og enkel tilgang på streaming, kjøp og leie av filmer, serier og musikk hovedsaklig via iTunes, men det kommer nok også muligheten for flere andre tjenester som da blant annet NetFlix nå i starten, som sikkert blir noe utvidet etter hvert.

 

Er du ute etter den ultimate streaming løsninger som skal kunne sluke alt som du måtte kast mot den så er neppe Apple TV det du ser etter i utgangspunktet.

 

 

 

Håper og krysser fingrene for at Apple klarer det som jeg syntes ingen har klart skikkelig med slike løsninger til nå (kanskje da med unntak av forrige Apple TV som jeg ikke har sett i bruk) nemlig det å få til en brukervennlig, oversiktlig og ikke minst raskt grensesnitt! Har vært borti ting som WDTV Live osv.. Og det er et mareritt og bruke syntes jeg, fungerer greit når du først er i gang og filmen spiller, men her tror jeg Apple kommer til å være et lysår foran når det kommer til hastighet og brukervennlighet på UI noe som jeg virkelig savner på denne typen enheter da jeg først og fremst har en slik boks under TV-en for at jeg (og kjæresten som ikker er like datakyndig) ENKELT, greit og RASKT skal kunne sette oss ned og fyre opp siste episode av favoritt serien vår, leie en film on the fly osv.. Uten noe ekstra dill dall og få den i akseptabel kvalitet.

 

 

Filkling med andre ting osv.. Det kan jeg ta via PS3MediaServer til PlayStation3 Slim eller ved å koble PC-en direkte mot TV-en, en enhet som Apple TV vil jeg skal være så rask og enkelt i bruk som overhode mulig.

 

Sender dagens MBP lyd via displayport om man bruker HDMI-adapter?

Nei, ikke gjennom min displayport i alle fall. MBP 13.

Nei, ikke på min MBP i alle fall.

 

Har fått beskjed om at dette skal gå med MacBook Pro fra mid-2010?

Altså Intel Core iX modellene, uten at jeg har testet dette..

 

Disse utgavene skal jo ha lyd over displayport på det integrerte skjermkortet, hvert fall i følge Intel selv men det spørs jo om Apple har aktivert dette i programvaren? Vet at det ikke fungerer via BootCamp på grunn av du da er låst til nVIDIA skjermkortet som visstnok forhindrer lyd over displayport.

Lenke til kommentar

Til de av dere som ikke visste det fra før av, så følger det faktisk med et program som heter "Microsoft Messenger" samme med Microsoft Office 2011 for Mac OSX!

 

Skaffet meg nettopp det som ser ut til å være BETA6 på jobb, og det som overrasket meg positivt (på en måte) er at utgaven som følger med Office 2011 er på ALLE MULIGE MÅTER bedre enn hva Microsoft Messenger 8 BETA er!

 

Hvor Messenger 8 BETA ser ut som en slags pre-beta versjon av første Live Messenger 8.0 til Windows OS som kom for en god stund tilbake, hvor du ikke kan gjøre elementære ting som å bytte profilbilde / display picture og programmet i det hele tatt henger ofte og rett og slett føles tregt og tungt i bruk, så minner Microsoft Messenger i Office 2011 mye mer om dagens Live Messenger 2010 for Windows OS, har enda ikke vært borti at ting ikke fungerer som det skal (ref bytte profilbilde osv..) og nå ser jeg faktisk ut til å kunne kommunisere med alle på kontaktlista mi! Med Messenger 8 BETA så var det faktisk litt bingo om de jeg snakket med, eller de som snakket med meg fikk fram de vi skrev. Var flere tilfeller hvor kjæresten ble smått irritert fordi hun trodde jeg overså henne, hvor de da viste seg at jeg rett og slett ikke fikk om det hun hadde skrevet i det hele tatt.

 

 

Så alt i alt så ser det jo faktisk ut som denne varianten av Messenger til OSX er mer enn brukanes på alle området, bare ufattelig rart at du må ha Office 2011 for å få den? Skulle tro den var tilgjengelig gratis ved siden av? Men tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Sender dagens MBP lyd via displayport om man bruker HDMI-adapter?

Nei, ikke gjennom min displayport i alle fall. MBP 13.

Nei, ikke på min MBP i alle fall.

 

 

nyeste MBP skal klare dette, det gjør ihvertfall min 15" og en kamerat sin 17"

mulig det er bare ix modellene som kan gjøre det?

Lenke til kommentar

Urk... Med tanke på hvor usikkert det er når AppleTV kommer i ny versjon her til lands, og at den ikke kan spille av MKV har jeg gått tilbake til å ha lyst på Boxee box, som kommer i november.

 

Noen som har erfaringer med å bruke Boxee til å spille av musikk fra mac?

 

 

Boxee klarer det fint. Jeg heller litt mot Boxee Box selv, mye grunnet fjernkontrollens geniale design i tillegg til at den er hackbar og kan ende opp med å kjøre XBMC (bedre programvare spør du meg) med bittelitt tweaking.

 

EDIT: Btw, en hacket AppleTV kan spille .mkv. http://macdailynews.com/index.php/weblog/comments/18635/

Endret av Heilage
Lenke til kommentar

Hmm, det må være noe alvorlig galt med YouTube applikasjonen på min ferske Apple iPad :(

 

Det må da virkelig finnes grenser på hvor tregt ting skal gå?

Forsøker å se en 43min lang YouTube video, og det går rett og slett ikke?

 

 

Var et par på MacRumors forumet som hadde forsøkt å bytte over til OpenDNS og Google DNS og opplevde merkbare forbedringer, jeg er alt på OpenDNS så jeg byttet raskt til Google DNS (8.8.8.8 / 8.8.4.4) og merket med engang at selve bufferingen gikk omlag 3x så raskt, istedenfor at 5min tok nesten 30min å buffre så tok det nå omlag 8-10min noe som fremdeles er latterlig tregt med WNDR3700 N-only 40Hz nettverk på en 25/25mbit fiberlinje men det gikk nå hvert fall fra helt håpløst til mulig..

 

 

Problemet mitt er at min iPad ikke ser ut til å buffre mer enn ca 8min av gangen? Altså på ca 10-15min så har den buffret 8min av videoen som jeg kan se uten problemer, før jeg så må vente 10-15min til for å se nye 8min, dette er jo ganske så problematisk når jeg skal se filmer på over 40min da.. Så jeg tenkte at jeg skulle deaktivere autolås funksjonen og la den buffre HELE NATTA, men når jeg våkner så har den ikke buffret mer enn nye 8min? Virker rett og slett som hvert fall min iPad ikke klarer å buffre mer enn ca 8min av gangen noe som er helt, helt håpløst!

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Virker som YouTube har store problemer, går veldig tregt på Macen min også. En midlertidig linje på 2/0,5 er ikke allverdens, men får maksimalt 70 KB/s fra YouTube, og ligger vanligvis på 250 KB/s.

Jeg har 50mbit dupleks, og youtube er tregt som pokker her også for tiden -- uavhengig av hva slags maskin jeg bruker. Problemet oppstod ganske nylig, kan håpe det forsvinner like plutselig som det kom.

Lenke til kommentar

Så konklusjonen er at YouTube = tregt og ustabilt?

Virker som enkelte nett rett og slett prioriteres fremfor andre? Sånn som at å kjøre Google DNS hos meg hvert fall gir en merkbar boost, samtidig så går ting ALLTID ca 2-3x så raskt på jobb hvor vi har en 4mbit Telenor ADSL linje, kontra hjemme hvor jeg har 25mbit fiberlinje?

 

Dette kan jo ha noe å gjøre med tidspunktet på døgnet, hvor jeg ser på filmer rundt 19:00 - 02:00 hjemme, mens på jobb går det da i 10:00 - 16:00 og kanskje belastningen er noe lavere det?

 

 

Uansett så syntes jeg slike ting er verdt å merke seg, men jeg forstår fremdeles ikke hvorfor min iPad ikke kan buffre mer enn 8min av gangen? Hadde jo faktisk vært greit om jeg kunne lagt den på skrivebordet i noen timer for så ta den opp og se en YouTube video uten pauser, men neida det går jo ikke da den ikke ser ut til å klare å buffre mer enn 8min av gangen.

Lenke til kommentar

Over til noe helt annet..

 

Krever fremdeles Time Machine HFS formatert lagring som den gjorde tilbake i 2007/2008?

Kunne tenkt meg å linke Time Machine opp mot nettverkslagringen min, men den hostes da fra min Windows7 maskin med LSI MegaRaid (RAID1+0) kontroller, så det er en 4TB NTFS formatert delt partisjon.

 

 

Kan Time Machine kobles rett opp mot denne, eller må jeg ha en HFS partisjon for at det hele skal fungere?

Kan jo eventuelt kjøpe en 500 eller 750GB harddisk og sette på den siste porten på kontrolleren, eventuelt rett på ICH10 sørbrikka på hovedkortet og formatere disken til HFS og må vell da bruke et eller annet program slik at Windows kan både formatere til HFS, lese det etterpå og dele det ut på nettverket?

Lenke til kommentar

@RamGuy: Uten at det er relevant syntes jeg det er viktig å poengtere at iPad sin YouTube-applikasjon alltid vil velge høyeste kvalitet tilgjengelig på hver enkelt video - har man et ustabilt eller tregt trådløst nettverk er dette et mareritt. Noen ganger på den stasjonære maskinen min vil ikke 720p loade i det hele tatt men 360p vil, så YT er litt random mht hva som funker og hva som ikke funker.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...