Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Det er grenser på hvor mye ledig plass man kan ha på en 80 GB SSD, men jeg har 15 GB ledig, som er i underkant av 20% av diskplassen, noe jeg har lest er ideelt.

 

For å utdype spørsmålet mitt litt grundigere: Grunnen til at jeg tror å "slette ledig plass" vil hjelpe på farten, er at det vil overskrive ledig plass med 0 slik TRIM i windows og linux gjør automatisk. Dermed slipper maskinen å fjerne hva enn som lå der før, før noe nytt skrives.

 

Er det noen som vet om det har noe for seg?

 

Gaad, jeg vil ha TRIM i OSX.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Webkamera fungerer faktisk med siste utgave av MSN Messenger 8 BETA for Mac OSX!

Om vi ignorerer hele den buggy følelsen programmet generelt har så er jo dette absolutt brukanes! :)

 

Til og med import / export av kontakter fungerer! Noe som Microsoft av en eller annen idiotisk grunn valgte å fjerne fra de siste Live Messenger utgavene, og i Live Messenger 2011 BETA2 så må jeg attpåtil verifisere meg iform av en sikkerhetskode ved hver 3-4 kontakt jeg legger til, så når du skal merge kontaklista over på en ny konto så tar det EVIGHETER!!

 

 

 

Er det noe som jeg lurer på nå så må det være hvordan jeg kan få aktivert norsk stavekontroll i OSX?

Har valgt Amerikansk / Engelsk installasjon med Norsk tastaturlayout da jeg liker engelsk bedre enn norsk, men vil jo helst ha muligheten for norsk stavekontroll :)

 

Finner dog ikke norsk under spelling and grammar, nærmeste jeg kommer er svensk og dansk? Er norsk stavekontroll noe jeg kan legge inn manuelt i etterkant? Eller må dette gjøres under selve OSX installasjonen?

Lenke til kommentar

Er det noe som jeg lurer på nå så må det være hvordan jeg kan få aktivert norsk stavekontroll i OSX?

Har valgt Amerikansk / Engelsk installasjon med Norsk tastaturlayout da jeg liker engelsk bedre enn norsk, men vil jo helst ha muligheten for norsk stavekontroll :)

 

Finner dog ikke norsk under spelling and grammar, nærmeste jeg kommer er svensk og dansk? Er norsk stavekontroll noe jeg kan legge inn manuelt i etterkant? Eller må dette gjøres under selve OSX installasjonen?

Les denne artikkelen fra Mac1.

Lenke til kommentar

Webkamera fungerer faktisk med siste utgave av MSN Messenger 8 BETA for Mac OSX!

Om vi ignorerer hele den buggy følelsen programmet generelt har så er jo dette absolutt brukanes! :)

 

Til og med import / export av kontakter fungerer! Noe som Microsoft av en eller annen idiotisk grunn valgte å fjerne fra de siste Live Messenger utgavene, og i Live Messenger 2011 BETA2 så må jeg attpåtil verifisere meg iform av en sikkerhetskode ved hver 3-4 kontakt jeg legger til, så når du skal merge kontaklista over på en ny konto så tar det EVIGHETER!!

 

 

 

Er det noe som jeg lurer på nå så må det være hvordan jeg kan få aktivert norsk stavekontroll i OSX?

Har valgt Amerikansk / Engelsk installasjon med Norsk tastaturlayout da jeg liker engelsk bedre enn norsk, men vil jo helst ha muligheten for norsk stavekontroll :)

 

Finner dog ikke norsk under spelling and grammar, nærmeste jeg kommer er svensk og dansk? Er norsk stavekontroll noe jeg kan legge inn manuelt i etterkant? Eller må dette gjøres under selve OSX installasjonen?

var det jeg sa det ;)

Lenke til kommentar

Ingen som vet noe, men det ble vel snakket om å utvide antallet land med leieavtaler ganske betraktelig i løpet av høsten? Husker ikke detaljene, men temmelig sikker på at noe ble nevnt, og nordmenn er såpass gode Apple-kunder at vi ikke skal se helt bort fra at vi er next in line. Formodentlig kommer også iPad på norsk (og i Norge) med iOS 4.2?

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om den nye Apple TV kommer til Norge?

Hvis vi må vente på en leie-tv-avtale som i USA kommer vi vel aldri til å få den.

Den kommer til Norge, akkurat slik som den nåværende selges i Norge, MEN du ville ikke kunne leie filmer og TV-serier slik som i USA. Jeg skal nok ha en, så jeg kan bruke TVen min i mye større grad, da man kan streame fra Macen. Prisen burde blir rundt 7-800 i Norge.

Lenke til kommentar

Alt må jo være i epleformater så jeg ser ikke vitsen med Apple TV, spesielt da vi ikke kan leie shit i vår store.

* H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps per channel, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

* MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

* Motion JPEG (M-JPEG) up to 35 Mbps, 1280 by 720 pixels, 30 frames per second, audio in ulaw, PCM stereo audio in .avi file format

 

Jeg bruker ikke så mange andre video-filer enn det der jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Det gjør dessverre jeg, nemlig .mkv container og .avi container.

Men det gjør ikke så mye, conversion er forholdsvis enkelt.

 

Jepp. Skulle jeg ha flyttet ut nå og vurdert hva jeg skulle brukt for å titte filmer på TV-en tror jeg at jeg bare hadde gått for en Display Port -> HDMI koblet til MBP-en.

 

Alt må jo være i epleformater så jeg ser ikke vitsen med Apple TV, spesielt da vi ikke kan leie shit i vår store.

 

Genial å hacke da. :)

 

Apple TV støtter fortsatt ikke .mkv selv etter all mulig hacking. Har allerede forhørt meg.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Hvis man vil ha en Apple TV velegnet for triksing og fiksing kan jeg glede de interesserte med et hyggelig innspill fra sidelinjen -- det finnes allerede; Mac Mini.

 

Den koster 6500,- og for den prisen burde den hatt BluRay. :)

 

ahpadt: Uhm, MKV-støtte ligger i software. Om man legger inn XBMC, Boxee eller kanskje Plex på den (forutsatt at et er mulig, nevnte prosjekter jobber med saken) vil den kunne spille av alt.

Lenke til kommentar

Hvis man vil ha en Apple TV velegnet for triksing og fiksing kan jeg glede de interesserte med et hyggelig innspill fra sidelinjen -- det finnes allerede; Mac Mini.

 

Den koster 6500,- og for den prisen burde den hatt BluRay. :)

 

ahpadt: Uhm, MKV-støtte ligger i software. Om man legger inn XBMC, Boxee eller kanskje Plex på den (forutsatt at et er mulig, nevnte prosjekter jobber med saken) vil den kunne spille av alt.

 

De jeg snakket med sa at den forrige Apple TV ikke støttet .mkv selv med programvaren du nevner?

Lenke til kommentar

Den koster 6500,- og for den prisen burde den hatt BluRay. :)

Ikke helt uvesentlig at Mac Mini har blitt dyrere og Apple TV langt billigere –– ser den!

 

Noe helt annet: jeg er på jakt etter et godt GUI til rsync. Backuplist+ gjør jobben på et (ikke særlig elegant) vis, grsync var nokså kranglete. Noen bedre? Mistenker løsningen blir å leke i Automator en liten time, så får jeg noe som gjør jobben sømløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...