Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet det finnes utallige tråder om emnet, men jeg vi har alle forskjellig maskinvare og behov så derfor må jeg nesten bare spørre som mange andre før meg! Burde jeg gå for Parallels, VMWare eller BootCamp for å kjøre Windows på min MacBook Pro 17" 2010 med Core i5 og GT330m?

 

 

Har fra dag en bare smelt innpå BootCamp og fjernet Mac OSX fullstendig å kjørt Windows7 uten noen problemer i det hele og store, med BootCamp så blir det jo nærmest som at MacBook Pro er en hvilken som helst Windows PC, med unntak av litt ekstra dilldall ved oppdatering av skjermkort driver og at det er et par ymse ting med både tastaturet og touchpaden som jeg har klart å venne meg til med tiden.

 

 

 

Nå har jeg sakte men sikkert blitt mer og mer glad i Apple programvare den siste tiden, nå har jeg en Apple iPhone4, jeg har en Apple iPad 3G 64GB på vei fra USA, samt jeg har forhåndsbestilt en Apple TV.. Til tross for at jeg har vært en aktiv "PC" bruker hele livet og fremdeles ikke vil si at jeg favoriserer eller er noen "Apple fanboy" i verken stor eller liten skala så vil jeg nå gi Mac OSX et forsøk for å se hvorvidt jeg kan leve med det eller ikke!

 

 

Men så er jo greia den at det er et par Windows programmer jeg er nokså avhengig av, så et av de store spørsmålene da er hvordan jeg skal kjøre disse i kombinasjon med Mac OSX?

 

 

 

Her snakker vi først og fremst enkle programmer som Google Chrome (finnes også til OSX, men i en relativt laber versjon, vil nok sakte men sikkert gå over til Safari men vil ha muligheten for å kjøre Windows varianten av Chrome i en overgangsfase hvert fall!), Media Player Classic (for video? Har til gode å finne noen god videoløsning for OSX, da jeg syntes VLC har generelt for dårlig bildekvalitet og jeg vet svært lite om andre reelle kandidater, hvert fall ikke noe som kan måle seg oppimot MPC-HC + K-Lite Codec Pack og CoreAVC i Windows? Spørsmålet er jo da om jeg kan spille av 1080P @ 10-25mbps filmer igjennom Parallels eller VMWare? Eller blir det for tungt?) også har vi andre enkle ting som Windows Live Messenger (har aldri fått webkamera til å fungere i OSX varianten? Som forøvrig virker som den er fra steinalderen?) og diverse andre småting.

 

 

Spørsmålet er om dette vil fungere smertefritt i virtualisering som Parallels eller VMWare, eller må jeg kjøre BootCamp for å få et godt resultat? Tenker da på å kjøre Windows7 64-bit på min Core i5 MacBook Pro 17" med GT330M og 4GB RAM (kan oppgraderes til 8GB om det gir meg litt ekstra spillerom).

 

Det er jo alltids skjipt og måtte reboote inn i BootCamp hver gang jeg vil gjøre noe som er låst til Windows, da ender jeg nok veldig fort med å bare kjøre Windows7 fordi jeg føler det er lettere, men samtidig så er det ingenting som irriterer meg mer enn om alt jeg kjører igjennom eventuelt Parallels eller VMWare føles "sluggish" som om jeg kjører Windows Vista på en Asus EEE med Atom 1.6GHz prosessor og 1GB RAM med integrert Intel skjermkort!

 

 

 

Typiske programmer som jeg har installert i Windows7 på min Macbook Pro i dag er:

 

- uTorrent (finnes vell også til OSX nå? Eller er et annet program å anbefale?)

- Nettleser plugins (Adobe Flash, Shockwave, Java og Silverlight - Alle har vell også en utgave for OSX, med unntak av Silverlight? Noe som gjør at TV2 Sumo kanskje ikke fungerer?)

- AVS Video Converter 6 (Kjøres hovedsaklig på min stasjonære så trengs ikke på bærbare)

- BootCamp (obviously!)

- CCleaner (Overfladisk for OSX)

- CoreAVC (finnes vell ikke til OSX? Fungerer vell heller ikke med nVIDIA driverne i OSX? Så tung MKV video osv.. Kan bli tøft?)

- DivX Plus (Trengs ikke, bruker det egentlig ikke.. ER bare lagt inn som en failsafe for at video med DivX Codec skal fungere)

- Foxit Phantom (Vet ikke om noen gode PFD programmer for OSX?)

- Google Chrome (her tar vell Safari med all sannsynlighet over?)

- iTunes (doh! burde forhåpentligvis fungere langt bedre enn sin Windows utgave)

- K-Lite Mega Codec Pack + K-Lite 64-bit Codec Pack (Finnes ikke til OSX?)

- Logitech QuickCam C910 + Logitech Vid programvare (her må det vell kjøpes inn QuickCam Pro 9000 for Mac eller noe i den duren? Vil nok ta YouTube filming på stasjonære med Windows for så å redigere det på bærbare ..)

- Media Player Classic Home Cinema + FFDShow (Her blir det vell tøft å finne noe som spiller av like bra på OSX?)

- Microsoft Office 2010 (her har vi vell verdige Mac OSX varianter?)

- Nero 10 (Brenner knapt CD-er lenger, så er bare på maskinen i tilfellet)

- Norton AntiVirus 2011 (Trengs ikke til OSX?)

- Spotify (Finnes da til OSX?)

- Windows Live Messenger 2011 BETA2 (Her blir det tøft å finne noe OSX alternativ som faktisk har fungerende videosamtale? Noe jeg er helt avhengig av!)

 

 

Det er faktisk det.. Har ikke noe mer spennende installert på maskinen, så godt over 90% av dette skal vell ha en eller annen Mac OSX variant? Utfordringen blir vell å finne noe som kan ha like god 1080P @ 10-25mbps bitrate avspilling som Media Player Classic + K-Lite og FFDShow i Windows? Samt det blir vell tøft å få Live Messenger videosamtaler til å gå, og ting som TV2 Sumo som krever Silverlight vil vell slite noe voldsomt? Om det vil fungere i det hele tatt..

 

 

Så jeg tar imot gode (bryr meg ikke om det er gratis eller betalte alternativer) til de Windows applikasjonene jeg bruker som dere mener fungerer minst like godt i Mac OSX! Og de tingene som ikke lar seg gjøre / løse i OSX vil de fungere best i Parallels eller VMWare? Eller vil ikke virtualisering være tilstrekkelig i utgangspunktet så jeg blir pent nødt til å kjøre BootCamp?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

- uTorrent (finnes vell også til OSX nå? Eller er et annet program å anbefale?)

uTorrent finnes, men jeg vil anbefale at du prøver deg på Transmission først. Veldig populær torrentklient, kan også ganske mye selv om den ser enkel ut.

 

- Nettleser plugins (Adobe Flash, Shockwave, Java og Silverlight - Alle har vell også en utgave for OSX, med unntak av Silverlight? Noe som gjør at TV2 Sumo kanskje ikke fungerer?)

Flash går fint, Java går fint, Silverlight finnes også til OS X og fungerer fint. NRK Nett-TV har blant annet muligheten for å bruke Silverlight som avspiller, fungerer utmerket.

Shockwave er noe herk, er helt ubrukelig i mine øyne, og det er ikke noen gode OS X-versjoner som fungerer godt. Må kjøres i Rosetta (de har bare for PowerPC-arkitekturen, som er veldig utdatert). Rett meg gjerne på Shockwave om det er feil, var sånn for et år siden.

 

- CoreAVC (finnes vell ikke til OSX? Fungerer vell heller ikke med nVIDIA driverne i OSX? Så tung MKV video osv.. Kan bli tøft?)

Se Media Player

 

- Foxit Phantom (Vet ikke om noen gode PFD programmer for OSX?)

Preview fungerer utmerket for å vise PDF-filer, og du kan også gjøre enkle ting som å markere tekst og legge på bakgrunnsfarge bak teksten, rotere PDF-filene, slenge inn notater etc. Vet ikke hva mer du trenger, men det finnes garantert alternativer som kan gjøre det du trenger.

 

- Google Chrome (her tar vell Safari med all sannsynlighet over?)

Chrome finnes jo, og den utvikles jo stadig, men Safari eller Firefox vil nok være gode erstattere.

 

- iTunes (doh! burde forhåpentligvis fungere langt bedre enn sin Windows utgave)

Fungerer utmerket på Mac OS X.

 

- K-Lite Mega Codec Pack + K-Lite 64-bit Codec Pack (Finnes ikke til OSX?)

Du kan prøve deg på Perian, "The Swiss army knife for QuickTime X". Har masse codecs. Eventuelt har du Movist som jeg foretrekker over VLC.

 

- Logitech QuickCam C910 + Logitech Vid programvare (her må det vell kjøpes inn QuickCam Pro 9000 for Mac eller noe i den duren? Vil nok ta YouTube filming på stasjonære med Windows for så å redigere det på bærbare ..)

Det er nok en grei løsning, men vil tro du kan finne programmer til Mac OS X også. F.eks. skal denne fungere greit: http://the-dream.co.uk/dreamcapture/

 

- Media Player Classic Home Cinema + FFDShow (Her blir det vell tøft å finne noe som spiller av like bra på OSX?)

Jeg sverger til Plex! Ser utrolig bra ut, laster ned all informasjon om filmer og TV-show automatisk, og du kan få egne apps i programmet for å vise f.eks. Vimeo-videoer, CNN sine videoer, The Onion, Revision 3 etc. Kjempeflott program som tygger .mkv veldig godt. Tror ikke du vil ha noen problemer med å spille av 1080p-video, folk rapporterer at det går helt fint.

http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=240353

 

- Microsoft Office 2010 (her har vi vell verdige Mac OSX varianter?)

Microsoft Office 2008:Mac finnes, og straks kommer Office 2011. Hvis du kjøper nå (og velger riktig pakke) får du gratis oppgradering.

 

- Nero 10 (Brenner knapt CD-er lenger, så er bare på maskinen i tilfellet)

Du kan brenne ISO-filer med Diskverktøy, og du har enkle programmer som Disco som kopierer, brenner eller ripper DVD-er inn, RipIt kan rippe hele DVDer, og som alt-i-ett-løsning har du Toast 10. Sistnevnte er mer som Nero, men de andre kan erstatte det dersom du ikke trenger alle funksjonene den kommer med.

 

- Norton AntiVirus 2011 (Trengs ikke til OSX?)

Ikke ta deg bryet, pass på hvilke sider du besøker og hvis du får spørsmål om å skrive inn passordet og merkelig filer lastes ned fra suspekte nettsider, ikke gjør det. Det er bare å ha litt vett, så klarer du deg fint uten antivirusprogrammer.

 

- Spotify (Finnes da til OSX?)

Finnes til OS X, null problem.

 

- Windows Live Messenger 2011 BETA2 (Her blir det tøft å finne noe OSX alternativ som faktisk har fungerende videosamtale? Noe jeg er helt avhengig av!)

Du kan kjøre dette virutelt med VMWare Fusion, for det er generelt dårlig støtte for videosamtaler over MSN-nettverket på Mac OS X. Såvidt jeg forstår er det fordi Microsoft ikke tillater at tredjepartsprogrammer får samme tilgangen til nettverket, og når de ikke klarer å lage noe fungerende til Mac OS X blir det ikke helt bra.

Eventuelt kan du bruke Skype, det fungerer perfekt på Mac.

 

Det er faktisk det.. Har ikke noe mer spennende installert på maskinen, så godt over 90% av dette skal vell ha en eller annen Mac OSX variant? Utfordringen blir vell å finne noe som kan ha like god 1080P @ 10-25mbps bitrate avspilling som Media Player Classic + K-Lite og FFDShow i Windows? Samt det blir vell tøft å få Live Messenger videosamtaler til å gå, og ting som TV2 Sumo som krever Silverlight vil vell slite noe voldsomt? Om det vil fungere i det hele tatt..

 

 

Så jeg tar imot gode (bryr meg ikke om det er gratis eller betalte alternativer) til de Windows applikasjonene jeg bruker som dere mener fungerer minst like godt i Mac OSX! Og de tingene som ikke lar seg gjøre / løse i OSX vil de fungere best i Parallels eller VMWare? Eller vil ikke virtualisering være tilstrekkelig i utgangspunktet så jeg blir pent nødt til å kjøre BootCamp?

Avslutningsvis kan jeg jo nevne at Plex vil klare 1080p veldig fint, og det ser i tillegg veldig bra ut. Videosamtaler har jeg snakket om, og det er ikke noen gode løsninger på dette per dags dato.

TV2 Sumo fungerer fint, så det er bare å kjøre på.

 

Du kan også bruke VMWare Fusion til virtualisering av det du trenger, og de har også muligheten til å kjøre Windows fra en BootCamp-partisjon virtuelt - så du trenger bare en installasjon av Windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skype fungerer vel ikke akkurat perfekt på Mac, da CPU-en min blir glovarm når jeg har en videosamtale gående. Batteriet varer ikke veldig lenge da...

 

For så og si alt på lista di finnes det gode alternativer på OSX, bortsett fra med videosamtaler. Er vi heldige så kommer det kanskje en grei Messenger-klient med Office 2011?

 

Når det kommer til Fusion v Parallels så mener jeg at Fusion gir mye bedre ytelse og er mer stabilt. Uansett så er problemet at Windows tar i bruk det kraftige grafikkortet når det kjøres og det spiser opp batteritiden din.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Takker og bukker for kjempeflott og detaljert tilbakemelding!

 

Virker som jeg i bestefall faktisk ikke trenger Windows i det hele tatt, men med en 500GB Momentus XT harddisk så er ikke harddisk plass noe problem, og tror jeg kanskje flesker til med 8GB (2x 4GB) DDR3-1066@CL7 (for 2010 MacBook Pro kjører ikke høyere enn 1066MHz? Vil hvert fall ikke kjøre brikkene jeg har i dag på sine 1600MHz hvert fall!) så da vil det å smelle opp Parallels om nødvendig uansett ikke være noe større problem?

 

Er vell bare å få min bedre halvdel over på Skype så vi kan droppe videosamtaler over Live Messenger, noe som vell er likså greit tatt i betraktning Live Messenger sin ellers labre oppløsning, om du så kjører webkameraer som takler 720P og 1080P.

Lenke til kommentar

Hvis det primært er en person som du videochatter med ville jeg ikke vurdert MSN engang. Skype fungerer kjempebra og du slipper å styre med å finne en brukbar klient.

 

Med 8GB RAM vil du ikke ha noe som helst problem med å kjøre Windows virtuelt heller, jeg hadde 4GB og hadde ingen nevneverdige tregheter. Prøver du å kjøre tunge programmer som AutoCAD og tegner i 3D er det jo verre, da ville jeg nok kjørt native, men ellers er det god nok ytelse til det meste.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg litt i samme situasjon som RamGuy, og kjøpte MBP for hardware, ikke for OSX. Etter en uke med kun OSX frister det veldig å bare slenge inn W7 og ha det som hoved-OS, men jeg fikk nå litt fornyet tillit til at det meste er tilvenning.

 

PS: Jeg har ikke klart å presse mer enn 5 timer ut av batteriet til min 13", har lest at dette skyldes at pcen lar GPU'en kjøre så og si konstant. Hva kan jeg gjøre for å forhindre dette? I W7 klarer jeg meg fint en svakere CPU og helt uten GPU, så vil tro jeg har begrenset behov for GPU på MBP'en.

Lenke til kommentar

PS: RamGuy, alle de programmene du er ute etter finnes til mac, med unntak av CCleaner/Norton o.l. som du på ingen måte trenger til OSX. Det finnes et vidt sortement med programmer både innenfor torrent, pdf osv, og selvsagt finnes spotify, google chrome, adobe flash/silverlight, logitech-drivere osv til OSX. :) (Har ikke lest gjennom innlegget til Henrik, men ser ut som han ga utfyllende og bra informasjon).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det finnes da MSN med video til OSX, nyeste msn beta til osx, fungerer da fint med ichat og videosamtale osv

 

Har prøvd den flere ganger, men feiler gang på gang når jeg skal ha videosamtale med kjæresten.. Uansett om hun bruker Live Messenger 2011 BETA2 eller Windows Live Messenger 2010 så vil det bare ikke fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...