Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple mac pro, åssen fabrikant bruker apple på SSD harddisken.. Er det verd de ekstra kronene for 128gb og åssen er den i forhold til intel sine SSD?

 

Typen er "Toshiba HG2 SSD". Ytelsen er på linje med det man får med gjennomsnittlige disker fra Corsair. Helt grei ytelse men det folk tror er tanken bak det er at disse diskene 'mister' veldig lite ytelse over tid siden OSX ikke har støtte for TRIM.

Lenke til kommentar

Er støtte for «TRIM» noe vi vil se i nær fremtid?

 

Edit: Apple laying groundwork for TRIM support in future SSD-based Macs

 

Neste spørsmål blir da, er det poeng å kjøpe SSD til min Macbook Pro 15" mid-2009? Jeg vil vel merke en betydlig ytelsesendring (bruker maskinen til flere programmer, Photoshop, Lightroom, Final Cut mm.)?

Endret av the_fire
Lenke til kommentar

Er støtte for «TRIM» noe vi vil se i nær fremtid?

 

Edit: Apple laying groundwork for TRIM support in future SSD-based Macs

 

Neste spørsmål blir da, er det poeng å kjøpe SSD til min Macbook Pro 15" mid-2009? Jeg vil vel merke en betydlig ytelsesendring (bruker maskinen til flere programmer, Photoshop, Lightroom, Final Cut mm.)?

 

SSDer er fortsatt bra å ha i Macer, selv uten TRIM-støtte. Det du må sørge for at SSDen har er Garbage Collection bygd inn i firmwaren, en noe dypere versjon av TRIM som gjør noe av det samme. Det beste ville naturligvis vært å ha TRIM i OS X, men du vet, Apple.

 

Intel G2, OCZ Vertex 2 og Corsair Force-serien skal visst ha dette.

 

Ingen aning. Apple er ganske trasige med hva slags hardware de velger å støtte.

 

TRIM handler ikke om hardware-støtte, det er en protokoll. Om de implementerer det, vil det være nyttig for alle SSDer man setter inn. :)

Lenke til kommentar

Min splitter nye MBP lager periodisk ganske høye klikkelyder. Jeg synes det virker som det skjer oftest når harddisken er i aktivitet.

 

Jeg har hørt harddisk-susing før, men dette er en langt høyere lyd enn hva jeg er vandt med. Et søk på Google viser at jeg er ikke alene.

 

Er min MPB defekt, eller er det slik med alle?

Lenke til kommentar

Min splitter nye MBP lager periodisk ganske høye klikkelyder. Jeg synes det virker som det skjer oftest når harddisken er i aktivitet.

 

Jeg har hørt harddisk-susing før, men dette er en langt høyere lyd enn hva jeg er vandt med. Et søk på Google viser at jeg er ikke alene.

 

Er min MPB defekt, eller er det slik med alle?

 

Ville nok tatt backup ASAP og funnet ut om det kan være noe galt med disken, var jeg deg.

Lenke til kommentar

Er det andre enn meg som opplever litt problemer hvis jeg spiller av en film fra en ekstern harddisk med NTFS format?

 

Har opplevd det to ganger nå. Jeg ser på f.eks Top Gear, mens jeg hører på litt musikk, surfer og er på Msn.

Plutselig låser hele maskinen seg og jeg må trykke på power knappen for å slå av maskinen.

 

Virker ikke helt bra?

Lenke til kommentar

Min splitter nye MBP lager periodisk ganske høye klikkelyder. Jeg synes det virker som det skjer oftest når harddisken er i aktivitet.

 

Jeg har hørt harddisk-susing før, men dette er en langt høyere lyd enn hva jeg er vandt med. Et søk på Google viser at jeg er ikke alene.

 

Er min MPB defekt, eller er det slik med alle?

Min splitter nye MBP 15" med i7 lager også ganske høye og hyppige klikkelyder fra harddisken. Det skyldes en veldig aggressiv strømsparingsfunksjon, rett og slett, og er lite å gjøre med, så vidt jeg har forstått, og det skjer når maskinen er i bevegelse - lesehodet parkerer seg...

Lenke til kommentar

:scared: Apple streamer keynoten i kveld LIVE! http://www.apple.com/

Skal bli veldig interessant å se hvor bra den streamingen funker i praksis, regner med at det blir *LITT* stor pågang. Aksjespekulanter, journalister, applefans, applehaters, folk som bare kjeder seg, ansatte hos Apples konkurrenter som vil se hva de får å konkurrere mot fremover og diverse andre nysgjerrige vil nok prøve å se det live vha streamingen. Det blir nok mange folk for å si det sånn. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke den funksjonen som gjør at HDDen ikke skal bli skadet, om maskinen faller i bakken?

 

I begge tilfeller vil lesehodet på harddisken "settes ut av spill" og lage en klikkelyd. Både når motion sensoren oppdager fall og harddisken settes i sleep mode/våkner igjen.

 

Mitt råd er å kjøpe SSD først som sist. Beste investeringa man kan gjøre på en laptop imo.

Lenke til kommentar

Skulle aktivere mitt nye Talkmore-simkort som skulle bli aktivt i dag. Men da jeg puttet det inn fikk jeg SIM-kortfeil, samt "Ingen tjeneste". Prøvde da å sette i mitt gamle Telenor-simkort igjen, men får fortsatt SIM-kortfeil/Ingen tjeneste. Er det noe jeg må gjøre i innstillingene? Nullstille/aktivere noe? :hmm: :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...