Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Fikk iPhone 4 klokka 12 i dag, etter 9 timer i kø dagen før. Klokka 0330 kom jeg meg inn i butikken og skulle bare hente fullmakten muttern visstnok hadde sendt, men der var det ingen fullmakt. Jeg holdt seriøst på å kyle min daværende iPhone knallhardt inn i en iMac, men det gikk i stedet hardt utover paraplyen :p. Heldigvis fikk hun sendt i dag morges og jeg må si at telefonen er fantastisk. Har gjort noen små oppstartstester på diverse apps (iPhone 4 vs iPhone 2G (ikke helt fair :p)) og det er en helt annen verden. Skjønner nesten ikke hvordan jeg har klart meg med 2Gen i nesten tre år. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det jeg som har blitt kjip på mine gamle dager, eller er det noe veldig rart ved å skulle betale mer enn 50% mer for 3.5" iPhone enn jeg gav for 9.7" iPad? Disse subsidieordningene har noen syke effekter på markedet; utrolig at mobilbransjen har fått forbrukslån til å bli standarden for finansiering.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst på en av de nye Mac Miniene som mediasenter, men blir det litt overkill? Hva slags hardware trenger man egentlig for å spille av 1080p (.mkv og slikt) uten problemer? Har størrelsen på tven noe å si for ytelsen?

Jeg har den versjonen som er et hakk eldre enn den mac minien som er nå. Den har 2.53 GHz Core 2 Duo og 4GB ram, den har ihvertfall ingen problemer med 1080p, så det er nok noe penger å spare om du kjøper en brukt mac mini.

Lenke til kommentar

Er det jeg som har blitt kjip på mine gamle dager, eller er det noe veldig rart ved å skulle betale mer enn 50% mer for 3.5" iPhone enn jeg gav for 9.7" iPad? Disse subsidieordningene har noen syke effekter på markedet; utrolig at mobilbransjen har fått forbrukslån til å bli standarden for finansiering.

Personlig trekker jeg for skylappene og resonerer at abonnement må jeg ha uansett. :p
Lenke til kommentar

En eller annen form for abonnement må en jo ha, men det er en grunn til at teleselskaper betaler oss for å binde oss til dyre varianter. Sjekket iSupplis estimat for produksjonskostnader (kun materialkost), billigste iPad ca $260, iPhone 16GB ca $180. Jeg tror ikke tallene er særlig nøyaktige, og det finnes mye annet enn komponentkostnader å ta hensyn til, men jeg tror likevel differansen kan være en omtrentlig indikasjon på hvor sykt mobilmarkedet er.

 

(Mitt opprinnelige >50%-tall er imidlertid litt urettferdig; blir galt å sammenligne pris i Hong Kong uten MVA eller forbrukerkjøpslov med norsk retailpris.)

Lenke til kommentar

En eller annen form for abonnement må en jo ha, men det er en grunn til at teleselskaper betaler oss for å binde oss til dyre varianter. Sjekket iSupplis estimat for produksjonskostnader (kun materialkost), billigste iPad ca $260, iPhone 16GB ca $180. Jeg tror ikke tallene er særlig nøyaktige, og det finnes mye annet enn komponentkostnader å ta hensyn til, men jeg tror likevel differansen kan være en omtrentlig indikasjon på hvor sykt mobilmarkedet er.

 

(Mitt opprinnelige >50%-tall er imidlertid litt urettferdig; blir galt å sammenligne pris i Hong Kong uten MVA eller forbrukerkjøpslov med norsk retailpris.)

 

Skal man regne produktkostnader må man også medregne transport, logistikk, distribusjon, markedsføring etc også. Det ligger langt mer i en iPad enn det delene koster.

Lenke til kommentar

En eller annen form for abonnement må en jo ha, men det er en grunn til at teleselskaper betaler oss for å binde oss til dyre varianter. Sjekket iSupplis estimat for produksjonskostnader (kun materialkost), billigste iPad ca $260, iPhone 16GB ca $180. Jeg tror ikke tallene er særlig nøyaktige, og det finnes mye annet enn komponentkostnader å ta hensyn til, men jeg tror likevel differansen kan være en omtrentlig indikasjon på hvor sykt mobilmarkedet er.

 

(Mitt opprinnelige >50%-tall er imidlertid litt urettferdig; blir galt å sammenligne pris i Hong Kong uten MVA eller forbrukerkjøpslov med norsk retailpris.)

Jepp, har null respekt for teleselskapene (selv om jeg har aksjer i Telenor :p) - uheldigvis en nødvendig onde. :/

 

Spørs om det ikke burde vært noe strengere regulering på akkurat det området though.

Lenke til kommentar

Skal man regne produktkostnader må man også medregne transport, logistikk, distribusjon, markedsføring etc også. Det ligger langt mer i en iPad enn det delene koster.

Åpenbart, men har du noen grunn til å tro at disse er særlig annerledes for iPhone enn iPad? At Apple har relativt høye priser for svært gode produkter ser jeg som helt uproblematisk, tok iPhone/iPad-eksempelet for å vise hvor råttent jeg synes telemarkedet er.

 

Klarer ikke skjønne annet enn at mye av den tilsynelatende overprisingen av iPhone relativt til iPad stammer fra at den selges i et marked der de fleste forbrukere er vant til å finansiere sine kjøp med det som i realiteten er små forbrukslån. Denne ineffektive modellen har gitt et jevnt over svært høyt prisnivå på smarttelefoner, at også Apple benytter seg av de mulighetene det gir ser jeg som helt naturlig.

 

(På den positive siden gir jo disse kjempemarginene voldsomme incentiver til å ligge i tet, all den tid det beste produktet kan forsvare et solid premium.)

Lenke til kommentar

Skal man regne produktkostnader må man også medregne transport, logistikk, distribusjon, markedsføring etc også. Det ligger langt mer i en iPad enn det delene koster.

Åpenbart, men har du noen grunn til å tro at disse er særlig annerledes for iPhone enn iPad? At Apple har relativt høye priser for svært gode produkter ser jeg som helt uproblematisk, tok iPhone/iPad-eksempelet for å vise hvor råttent jeg synes telemarkedet er.

 

Klarer ikke skjønne annet enn at mye av den tilsynelatende overprisingen av iPhone relativt til iPad stammer fra at den selges i et marked der de fleste forbrukere er vant til å finansiere sine kjøp med det som i realiteten er små forbrukslån. Denne ineffektive modellen har gitt et jevnt over svært høyt prisnivå på smarttelefoner, at også Apple benytter seg av de mulighetene det gir ser jeg som helt naturlig.

 

(På den positive siden gir jo disse kjempemarginene voldsomme incentiver til å ligge i tet, all den tid det beste produktet kan forsvare et solid premium.)

 

Jeg snakket på helt generelt plan, ikke rettet mot noe spesifikt produkt (eller prisingen av iPhone 4). Jeg tror prisene vil gå ned ganske raskt, ettersom konkurransen øker etter hvert. NetCom sine priser har jo vært hinsides, med Telenor sine noe bedre.

Lenke til kommentar

Er det jeg som har blitt kjip på mine gamle dager, eller er det noe veldig rart ved å skulle betale mer enn 50% mer for 3.5" iPhone enn jeg gav for 9.7" iPad? Disse subsidieordningene har noen syke effekter på markedet; utrolig at mobilbransjen har fått forbrukslån til å bli standarden for finansiering.

Det blir veldig feil sammenligning. Jeg tipper en 16GB iPad med 3G blir dyrere enn 16GB iPhone 4.

 

Selv er jeg vekdig fornøyd. Har et mobilforbruk på 700 i mnd, med iPhone 4 betaler jeg da 1500 for telefonen og 200 ekstra i måneden og da får jeg evig datatrafikk på bå iPhone 4(med tethering til netbook) og på iPaden. Meget fornøyd!:)

Lenke til kommentar

Er det jeg som har blitt kjip på mine gamle dager, eller er det noe veldig rart ved å skulle betale mer enn 50% mer for 3.5" iPhone enn jeg gav for 9.7" iPad? Disse subsidieordningene har noen syke effekter på markedet; utrolig at mobilbransjen har fått forbrukslån til å bli standarden for finansiering.

Det blir veldig feil sammenligning. Jeg tipper en 16GB iPad med 3G blir dyrere enn 16GB iPhone 4.

 

Selv er jeg vekdig fornøyd. Har et mobilforbruk på 700 i mnd, med iPhone 4 betaler jeg da 1500 for telefonen og 200 ekstra i måneden og da får jeg evig datatrafikk på bå iPhone 4(med tethering til netbook) og på iPaden. Meget fornøyd!:)

Hva abonnement har du?

Lenke til kommentar

Det blir veldig feil sammenligning. Jeg tipper en 16GB iPad med 3G blir dyrere enn 16GB iPhone 4.

Hvorfor er det feil sammenligning? Produktene er selvsagt ikke ekvivalente -- mitt poeng er at det koster vesentlig mindre å produsere iPhone enn iPad, mens telefonen selges for en hel del mer enn iPaden. Kredittkjøp er generelt dyrt, og da tror jeg det ikke er usannsynlig at årsaken til at man på produktet som typisk selges på avbetaling ser høye marginer har noe med nettopp kredittordningene å gjøre.

 

(Men jeg synes i mitt naive sinn 700 i måneden er voldsomt høyt, så jeg har nok blitt en gammel gnier. Har sikkert med at bruken min er moderat også.)

Lenke til kommentar

kom en koselig mann fra DHL i dag, med en stor pakke i dag. En flunkende ny imac i7 2.93ghz.

 

skulle egentlig få den først 9-11 august, men nå er den jo her, har pakket opp beistet og den er bare helt fantastisk.

 

ingen buzz eller yellow ting, eller grey banding.

 

helt genial maskin.

Gratulerer! Kan jeg spørre om når du bestilte?

Jeg har bestilt samme maskin (kveld 28/7) Estimert tid før shipping 3-5 virkedager. Fremdeles "ikke sendt"

Sammen med maskina bestilte jeg en kabel fra minidisplayporten til hdmi. Kan den forsinke det hele?

Forøvrig min første mac og ventetiden kjennes lang!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...