Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Du kan da vitterlig gjøre det nklere med denne;

Monster iTV Link bilde- og lydkabel fra mini-DVI, 3m

7302922[/snapback]

Okay.. så dette er det eneste jeg trenger? TVen min har scart-inngang, men jeg har en overgang (som fks min gamecube bruker..).

Sorry for alt maset, men jeg må være 100% sikker på at jeg kjøper det rette utstyret..

---

Hvordan er ssh-støtten i OS X? Jeg ønsker nemlig å montere deler av mitt linuxfilsystem over lokalnettet, slik at OS X finner det..

Og ettersom jeg ikke ønsker å bare bruke FrontRow, finnes det noen måte jeg kan kontrollere musepekeren fra laptopen min?

Dvs at jeg kobler til macen til TVen, uten noe tastatur eller mus og deretter styrer musepekeren fra laptopen min som kjører linux..

---

edit; nytt spørsmål:

Jeg har det slettes ikke travelt med mitt innkjøp av mac mini. Burde jeg vente? Noen som veit av om det vil komme forbedringer/prisreduksjoner i nærmeste framtid?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er ssh-støtten i OS X? Jeg ønsker nemlig å montere deler av mitt linuxfilsystem over lokalnettet, slik at OS X finner det..

7304103[/snapback]

Terminal innebygget i systemt som takler ssh meget bra :) Nesten som cmd for windows, bare du kan faktisk gjøre noe fornuftig med den, og det er mulig å forandre utseende på den.

Lenke til kommentar

7304103[/snapback]

Terminal innebygget i systemt som takler ssh meget bra :)

7304133[/snapback]

Hm, beklager, jeg mente hovedsakelig sshfs, det vil om det funker å mounte mitt linuxfilsystem som befinner seg på min laptop, i macen? Dette er ikke noe problem under linuxsystem, der er det bare å redigere /etc/fstab ... hvordan gjøres dette under OS X?

Nesten som cmd for windows, bare du kan faktisk gjøre noe fornuftig med den, og det er mulig å forandre utseende på den.

Takk, men jeg har rimelig grei peiling på hvordan bash funker :)

Lenke til kommentar
Og ettersom jeg ikke ønsker å bare bruke FrontRow, finnes det noen måte jeg kan kontrollere musepekeren fra laptopen min?

7304103[/snapback]

Hva med å bruke mobiltelefonen din og koble den til med bluetooth. Funker i hvertfall utrolig bra med k700i. Ut i fra hva hvilken modus du velger (presentasjon, media eller desktop) kan du styre enten musen, piltastene, start/pause ol.

Men vis du vil har tenkt til å bruke den som mus på litt mer seriøs basis ville jeg valgt en litt bedre løsning. Som kan styre pekeren litt mer enn enn bare fire veier.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Du mener NFS? :)

7284939[/snapback]

NFS = Network File System, altså filsystemet som gjør samba nettverk tilgjengelig uansett om man sitter på en NTFS, EXT3, EXT2, FAT32, HFS eller hva man måtte ønske.

Protokollen som blir brukt til overføring og overvåking av filene menst de overføres kalles for CIFS :)

7302959[/snapback]

Feil, feil og feil. :)

1: NFS har ganske så absolutt ingenting med Samba å gjøre. :) SMB (altså den protokollen samba er en server/klient for) er en konkurrerende protokoll til NFS.

2: SMB er det samme som CIFS, eller rettere sagt er CIFS er en slags "oppgradering" til SMB som MS lanserte i 1996. :)

3: Samba er en server/klient for SMB-nettverk som brukes mye på alternative plattformer til Win, da Win har SMB-støtte innebygd, og Samba er ikke det samme som SMB-protokollen.

4: Dessuten er samba-nettverk (SMB-nettverk, egentlig) tilgjengelig uavhengig av filsystem. Jeg sitter nå og deler filer fra en linux-maskin med ext3 til en maskin som kjører WinXP med NTFS. SMB er filsystemuavhengig fra før.

Lenke til kommentar
Feil, feil og feil. :)

1: NFS har ganske så absolutt ingenting med Samba å gjøre. :) SMB (altså den protokollen samba er en server/klient for) er en konkurrerende protokoll til NFS.

2: SMB er det samme som CIFS, eller rettere sagt er CIFS er en slags "oppgradering" til SMB som MS lanserte i 1996. :)

3: Samba er en server/klient for SMB-nettverk som brukes mye på alternative plattformer til Win, da Win har SMB-støtte innebygd, og Samba er ikke det samme som SMB-protokollen.

4: Dessuten er samba-nettverk (SMB-nettverk, egentlig) tilgjengelig uavhengig av filsystem. Jeg sitter nå og deler filer fra en linux-maskin med ext3 til en maskin som kjører WinXP med NTFS. SMB er filsystemuavhengig fra før.

7307112[/snapback]

Ok, takk takk for den oppklaringen jorgis :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha begge, men helt greit! :)

Men jeg annbefaler deg hvis du ha planer om å bruke 20k, å heller kjøpe en Macbook pro! Da får du en kraftigere maskin. Jeg bruker min Macbook både hjemme og på skolen! :) Skal sette i mer RAM når jeg får råd så da trenger jeg ihvertfall ikke en mac mini! Men iTV skal jeg ha! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...