dabear Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Du kan da vitterlig gjøre det nklere med denne;Monster iTV Link bilde- og lydkabel fra mini-DVI, 3m 7302922[/snapback] Okay.. så dette er det eneste jeg trenger? TVen min har scart-inngang, men jeg har en overgang (som fks min gamecube bruker..). Sorry for alt maset, men jeg må være 100% sikker på at jeg kjøper det rette utstyret.. --- Hvordan er ssh-støtten i OS X? Jeg ønsker nemlig å montere deler av mitt linuxfilsystem over lokalnettet, slik at OS X finner det.. Og ettersom jeg ikke ønsker å bare bruke FrontRow, finnes det noen måte jeg kan kontrollere musepekeren fra laptopen min? Dvs at jeg kobler til macen til TVen, uten noe tastatur eller mus og deretter styrer musepekeren fra laptopen min som kjører linux.. --- edit; nytt spørsmål: Jeg har det slettes ikke travelt med mitt innkjøp av mac mini. Burde jeg vente? Noen som veit av om det vil komme forbedringer/prisreduksjoner i nærmeste framtid? Endret 17. november 2006 av dabear Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Hvordan er ssh-støtten i OS X? Jeg ønsker nemlig å montere deler av mitt linuxfilsystem over lokalnettet, slik at OS X finner det.. 7304103[/snapback] Terminal innebygget i systemt som takler ssh meget bra Nesten som cmd for windows, bare du kan faktisk gjøre noe fornuftig med den, og det er mulig å forandre utseende på den. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Mac mini vil falle i pris, jeg har en liten tro på at de kommer med et juletilbud eller noe slikt, jeg ville ventet til nyåret og sett litt ann prisene da, evnt. send en mail til eplehuset e.l og spør de Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Hvordan er ssh-støtten i OS X? Jeg ønsker nemlig å montere deler av mitt linuxfilsystem over lokalnettet, slik at OS X finner det.. 7304103[/snapback] Terminal innebygget i systemt som takler ssh meget bra 7304133[/snapback] Hm, beklager, jeg mente hovedsakelig sshfs, det vil om det funker å mounte mitt linuxfilsystem som befinner seg på min laptop, i macen? Dette er ikke noe problem under linuxsystem, der er det bare å redigere /etc/fstab ... hvordan gjøres dette under OS X? Nesten som cmd for windows, bare du kan faktisk gjøre noe fornuftig med den, og det er mulig å forandre utseende på den. Takk, men jeg har rimelig grei peiling på hvordan bash funker Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 (endret) Og ettersom jeg ikke ønsker å bare bruke FrontRow, finnes det noen måte jeg kan kontrollere musepekeren fra laptopen min? 7304103[/snapback] Hva med å bruke mobiltelefonen din og koble den til med bluetooth. Funker i hvertfall utrolig bra med k700i. Ut i fra hva hvilken modus du velger (presentasjon, media eller desktop) kan du styre enten musen, piltastene, start/pause ol. Men vis du vil har tenkt til å bruke den som mus på litt mer seriøs basis ville jeg valgt en litt bedre løsning. Som kan styre pekeren litt mer enn enn bare fire veier. Endret 17. november 2006 av JonT Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Du mener NFS? 7284939[/snapback] NFS = Network File System, altså filsystemet som gjør samba nettverk tilgjengelig uansett om man sitter på en NTFS, EXT3, EXT2, FAT32, HFS eller hva man måtte ønske. Protokollen som blir brukt til overføring og overvåking av filene menst de overføres kalles for CIFS 7302959[/snapback] Feil, feil og feil. 1: NFS har ganske så absolutt ingenting med Samba å gjøre. SMB (altså den protokollen samba er en server/klient for) er en konkurrerende protokoll til NFS. 2: SMB er det samme som CIFS, eller rettere sagt er CIFS er en slags "oppgradering" til SMB som MS lanserte i 1996. 3: Samba er en server/klient for SMB-nettverk som brukes mye på alternative plattformer til Win, da Win har SMB-støtte innebygd, og Samba er ikke det samme som SMB-protokollen. 4: Dessuten er samba-nettverk (SMB-nettverk, egentlig) tilgjengelig uavhengig av filsystem. Jeg sitter nå og deler filer fra en linux-maskin med ext3 til en maskin som kjører WinXP med NTFS. SMB er filsystemuavhengig fra før. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Feil, feil og feil. 1: NFS har ganske så absolutt ingenting med Samba å gjøre. SMB (altså den protokollen samba er en server/klient for) er en konkurrerende protokoll til NFS. 2: SMB er det samme som CIFS, eller rettere sagt er CIFS er en slags "oppgradering" til SMB som MS lanserte i 1996. 3: Samba er en server/klient for SMB-nettverk som brukes mye på alternative plattformer til Win, da Win har SMB-støtte innebygd, og Samba er ikke det samme som SMB-protokollen. 4: Dessuten er samba-nettverk (SMB-nettverk, egentlig) tilgjengelig uavhengig av filsystem. Jeg sitter nå og deler filer fra en linux-maskin med ext3 til en maskin som kjører WinXP med NTFS. SMB er filsystemuavhengig fra før. 7307112[/snapback] Ok, takk takk for den oppklaringen jorgis Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Jeg puttet inn en dvd i mac-minien men den oppdaget ikke det... Hvordan får jeg den ut igjen? Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Eject knappen? Evt. start maskinen på nytt og hold inne eject etter at du hører oppstartslyden. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hvorfor vil MacMini falle i pris Aalton? Det er bra for meg som skal kjøpe, men hvorfor? Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Den faller nok ikke i pris (må være kampanjepris i så fall), men det kan hende den blir oppdatert snart, og prisen står stille. Altså mer ytelse per. krone. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det kunne gjort seg Kanksje de planlegger Core 2-duo på den. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det kunne gjort seg Kanksje de planlegger Core 2-duo på den. 7317713[/snapback] Det tror jeg de gjør. Mac Mini er i skrivende stund den eneste Macen med Intel-arkitektur som ikke har Core 2 Duo. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Håper de ikke går opp i pris når de får nye prosessorer. Da blir det litt vanskelig å få en MacBook og MacMini for 20k... Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Håper de ikke går opp i pris når de får nye prosessorer. Da blir det litt vanskelig å få en MacBook og MacMini for 20k... 7318872[/snapback] Hvorfor skal du ha begge to? Hva kan en Mac mini gjøre som ikke en MB kan? Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 MacBook = skole, MacMini hjemmebruk Lenke til kommentar
Leon Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Men i alle dager? Hva med å heller satse på en litt heftigere bærbar, med ekstrautstyr? En skjerm og en ekstern disk til en macbook er jo ikke å forakte. (men for all del, det er jo dine penger og ditt valg ) Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha begge, men helt greit! Men jeg annbefaler deg hvis du ha planer om å bruke 20k, å heller kjøpe en Macbook pro! Da får du en kraftigere maskin. Jeg bruker min Macbook både hjemme og på skolen! Skal sette i mer RAM når jeg får råd så da trenger jeg ihvertfall ikke en mac mini! Men iTV skal jeg ha! Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Planene var til å starte med bare en MacMini, og det blir kanskje det. Kommer ann på om jeg skal kjøpe ny plasma eller ikke... Lenke til kommentar
Garreth Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg har tenkt å installer django på en mac server (xserv 10.4.8) Bare for å ha kjørende på det lokale nettverket. Noen som vet hvordan jeg lettest installerer det? Ser at det finnes 5-6 forskjellige måter å gjøre det på, og ingen virker lette egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå