Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med Thlom (og Gruber!) i at det hadde vært mer interessant med et åpent brev om AppStore -- men er knapt overrasket over at det ikke skjedde. Slike dokumenter blir ikke lagt ut for moro skyld.

 

Det forrige «brevet» jeg kan huske er Jobs' «Thoughts on music», der det ble gjort klinkende klart at Apple var mot musikk med DRM. Denne beskyttelsen var plateselskapenes påfunn, og Apple ville kvitte seg med den. Nå har Apple blitt beskyldt ødelegge for brukere og utviklere ved å hindre Flash -- en virkelighetsoppfatning 1 Infinite Loop neppe deler.

 

AppStore er en helt annen story. Der er jeg ganske overbevist om at Apple er reelt usikre på hva de bør foreta seg, og jobber på spreng for å komme opp med gode løsninger. Apple løser ikke egne problemer ved å invitere hele verden på rådslagning -- design by committee har aldri vært deres løsning:

OpenOffice_Mouse.jpg

 

Åpne brev er effektiv kommunikasjon, og en god mulighet til å fremme Apples syn. Å løse Apples problemer er det kun Apple som kan.

 

For øvrig dumpet denne ned i innboksen min nylig; AppStore har noen problemer, men det de har fått til er tross alt ikke så verst.

post-139385-1272564219,3446_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Forsåvidt gode argumenter, og er enig i det meste. Åpne standarder er fremtiden.

Men det jeg ikke aksepterer er at du blir nektet å få flash på ditt Apple-produkt. Det er kanskje en liten gruppe mennesker jeg hører med i, men jeg tror på frihet. Hvis jeg absolutt vil installere flash på mitt produkt, hvorfor skal jeg ikke få lov til det? Hvorfor jeg vil gjøre det er irrelevant, poenget er at jeg som kunde vil ha friheten til å gjøre hva jeg vil med det produktet jeg eier. Om det så ødelegger produktet, da vet jeg i det minste at det var min feil, og jeg ville aldri klandret Apple for det. Dette gjelder såklart ikke bare Flash, men også all annen programvare som ikke er godkjent av Apple (eller andre selskaper).

Lenke til kommentar

Hva Apple velger å gjøre med sine produkter bestemmer Apple stort sett selv. De har frihet til å velge bort løsninger de mener er dårlige eller rett og slett ikke liker. Du har frihet til å ikke kjøpe Apple-produkter. Jeg benytter meg av denne friheten når det gjelder iPad. Hvis du tror du en er av få som "tror på frihet", tror jeg at du har et annet syn på hva frihet innebærer enn jeg har.

 

Apple er en spesiell bedrift i sterk vekst. Power corrupts sier de, og jeg ser ikke bort fra at dette kan gjelde Apple også. Hva de velger å gjøre er vanskelig å påvirke, men så lenge de lager noen gode produkter jeg er fornøyd med, klager jeg ikke. Produktene jeg ikke vil ha overser jeg. Vi kan ikke klage på alle mobilene fra Sony Ericssons vi ikke er fornøyde med, vi må se etter mobilene som passer våre ønsker.

Lenke til kommentar

Hvis jeg absolutt vil installere flash på mitt produkt, hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

Det finnes flere motargumenter her. Hvor gode de er får være opptil enhver å avgjøre. Når Apple ikke slipper til Flash-plattformen på iPhone OS innebærer det at utviklere tvinges over på bedre løsninger -- om de ikke hadde fått et spark bak hadde de gjerne holdt på gamle løsninger. Vi ser en ganske tilsvarende sak når Apple dropper API-støtte; gode utviklere plukker opp dette rakst og utvikler stadig applikasjoner som fungerer ekstremt bra i Mac OS -- på Windows har jeg brukt en ufattelig mengde programvare drevet av legacy-behov mer enn noe annet.

 

Et argument for å ikke skulle slippe til Adobes «Flash-kompilerer» som lar utviklere skrive programmer i Flash for så å kompilere de til forskjellige plattformer er at dette vil begrense utvalget av gode applikasjoner på iPhone OS; igjen er det en fordel å gi utviklere beskjed om at de får gjøre det ordentlig hvis noe først skal gjøres. Jeg vil ikke ende opp med en situasjon der de fleste AppStore-programmer er skrevet i et Adobe-verktøy og har UI som får Opera på iPhone til å virke gjennomtenkt.

 

Flash needs to die, and someone has to do the dirty work.

Lenke til kommentar

Hvis jeg absolutt vil installere flash på mitt produkt, hvorfor skal jeg ikke få lov til det?

Et argument for å ikke skulle slippe til Adobes «Flash-kompilerer» som lar utviklere skrive programmer i Flash for så å kompilere de til forskjellige plattformer er at dette vil begrense utvalget av gode applikasjoner på iPhone OS; igjen er det en fordel å gi utviklere beskjed om at de får gjøre det ordentlig hvis noe først skal gjøres. Jeg vil ikke ende opp med en situasjon der de fleste AppStore-programmer er skrevet i et Adobe-verktøy og har UI som får Opera på iPhone til å virke gjennomtenkt.

Problemet er ikke først og fremst at UI-et på apps laget i flash suger, eller at applikasjonene i seg selv suger, men at det gjør utviklere avhengig av Adobe fremfor Apple. Om Apple introduserer nye API-er eller ny funksjonalitet eller endrer på hvordan enkelte ting behandles i iPhoneOS så må utviklere vente på at Adobe implementerer dette (og hvor lang tid det tar må gudene vite) i stedet for å få tilgang umiddelbart i Apples SDK. Det hemmer utviklingen av plattformen. Det er nok først og fremst dette Apple vil unngå. Samt at kryssplattform-utvikling generelt sett gir dårligere resultat enn utvikling for en plattform.

Lenke til kommentar

Nå er ikke problemet at Safari er tregt (selv om nettleseren alltid henger seg opp når jeg åpner en ny, ren fane), men at etter noen timer så bruker Safari oppimot 500MB av den fysiske hukommelsen. Jeg får vel installere ClickToFlash uansett, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Nå er ikke problemet at Safari er tregt (selv om nettleseren alltid henger seg opp når jeg åpner en ny, ren fane), men at etter noen timer så bruker Safari oppimot 500MB av den fysiske hukommelsen. Jeg får vel installere ClickToFlash uansett, og se om det hjelper.

Det har ikke noe å si hvor mye minne som er reservert til Safari så lenge du ikke opplever at andre programmer henger. Ved behov så vil operativsystemet frigjøre nødvendig minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...