Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Installering på nytt eller formatering?

Når du formaterer da tar det 30 minutter ca, muligens litt mindre. Om det er snakk om ny pc så er det bare å starte opp den, og ikke noe annet :)

Tenkte på ny PC. Fikk macbooken nettopp og installeringen gikk overraskende kjapt. Førsteinntrykket av Mac er veldig positivt for min del. Utforskningen er gøy!

Lenke til kommentar

Når den er ny så er installeringen allerede gjort, eneste er det å sette opp bruker og litt annet informasjon.

 

Jeg vurderer iMac for tiden, er såppas fornøyd med MacBooken min at jeg har blitt frelst. Eneste som mangler er litt bedre oppløsning :)

Endret av Raste
Lenke til kommentar

Når den er ny så er installeringen allerede gjort, eneste er det å sette opp bruker og litt annet informasjon.

Pluss programvareoppdatering med mindre du har fått en maskin som har tilbragt absurd kort tid på lager. Dette tar fort litt tid, men reinstallering av OS samt oppgradering er også ganske fort gjort på Mac. Det hjelper også godt på at dette egentlig ikke er slikt man pleier å måtte gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok alltid til å ha en Windows pc ved siden av, siden jeg føler at jeg kjenner bedre systemet og samtidig så er jeg avhengig av en pc som jeg kan lagre ting på og overføre til den eksterne og da har jeg ofte filer på over 4GB som ikke fungerer på Mac som jeg blitt bekjent med nå :)

 

Du vet at Apple sitt eget filsystem HFS(+) støtter filer større enn 4GB? Det er FAT som ikke støtter filer større en 4GB, og dette filssytemet håper jeg virkelig du ikke benytter deg av?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er nå etter Snow Leopard, men med Leopard var en nødt til å formatere eksterne harddisker som skulle brukes både på Mac og PC med FAT32 filsystem. Personlig har jeg mange venner med PC, som det ofter er aktuelt å koble min eksterne harddisk til, så jeg var nødt til å formatere med FAT. Det betyr zip-program med mulighet til å dele store filer ut i flere .zip-filer (Eller hva det nå var:P Begynner å bli en stund siden sist nå.) på under 4GB.

Lenke til kommentar

Siste generasjon MacBook har Mini DisplayPort (som er kabelen du linker til) – for øvrig i likhet med MacBook Pro og Air. Den gamle standarden (navnet kommer jeg ikke på i farten) hadde langt større kontakter, så du har formodentlig sammenlignet ny MacBook med gamle MBA/MBP?

 

Edit: Når jeg tenker meg om hadde MBA tidligere en rimelig obskur mikro-DVI-port, for å gjøre forvirringen komplett. Men Mini DisplayPort er det som gjelder nå.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Hei. Noen som vet hvordan jeg kan tilbakestille eller reinstallere airporten_For etter siste oppdatering saa mistet jeg connection med ruteren.. Den finnes ikke paa lista lengere etter oppdateringen. Finner bare de som er rundt nabolaget. men ikke mitt? Finner med de andre macene og pcene

Lenke til kommentar

Da er det mulig jeg får skaffet meg iMac nå snart etter å fått penger av min mor og mormor til det. Dette er noe jeg ser virkelig frem til da jeg er superfornøyd med min MacBook 13", eneste jeg ikke vet er hvordan jeg vil konfiguere den på Apple. Jeg trenger ikke i5 CPU, men jeg er litt usikker på grafikkkortet, RAM og harddisk. Noen som har synspunkter eller som har litt erfaring?

Det jeg driver med er å surfe, MSN, musikk og litt bildebehandling. :)

Lenke til kommentar

Hva mener du/dere om disse specs?

 

# 3.33GHz Intel Core 2 Duo

# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB

# 1TB Serial ATA Drive

# ATI Radeon HD 4850 512MB

# Apple Wireless Keyboard (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk)

# 8x double-layer SuperDrive

 

 

Jeg er jo ingen storbruker, men jeg er opptatt av en pc som holder i noen år og dette virker vel ut som en god iMac for en som ikke er storbruker? RAM kan jeg jo oppgradere selv senere om det trengs som du sier Heilage :)

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale deg å gå for en iMac basert på den nye arkitekturen. I og med at en i5-konfigurasjon ikke blir nevneverdig dyrere enn det alternativet du har satt opp, hadde jeg ikke vært i tvil en gang. i5-prosessoren er både kjappere og mer fremtidsrettet enn C2D-prosessoren, og en slik konfigurasjon vil teoretisk sett "holde lenger" enn tilsvarende oppsett basert på C2D.

Jeg tviler også på at du får bruk for mer enn 4GB RAM, men om så skulle være tilfellet er det ingen vanskelig sak å oppgradere dette i etterkant.

 

Lykke til med kjøp av iMac! :)

Lenke til kommentar

Hei. Noen som vet hvordan jeg kan tilbakestille eller reinstallere airporten_For etter siste oppdatering saa mistet jeg connection med ruteren.. Den finnes ikke paa lista lengere etter oppdateringen. Finner bare de som er rundt nabolaget. men ikke mitt? Finner med de andre macene og pcene

Airporten? Er jo blitt endel produkter i Airport-"familien" så ikke helt greit å vite hvilken du har, men alle har vel en liten reset knapp et sted på enheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...