Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt Macfan etter min første MacBook i februar. Tror nok ikke jeg kommer til å kjøpe Windows pc på noen år. Jeg kommer nok alltid til å ha en Windows pc ved siden av, siden jeg føler at jeg kjenner bedre systemet og samtidig så er jeg avhengig av en pc som jeg kan lagre ting på og overføre til den eksterne og da har jeg ofte filer på over 4GB som ikke fungerer på Mac som jeg blitt bekjent med nå :)

 

Jeg måtte ha Mac nå i februar følte jeg siden jeg hadde en iPhone som jeg hadde blitt glad i og skulle bytte til en ny iPhone og da samtidig siden jeg var såppas fornøyd med det Apple produktet så kunne jeg jo like gjerne prøve MacBook da jeg var på utkikk etter en lett og fin laptop. Selvfølgelig er det noen mangler på Mac som jeg skulle gjerne sett på Mac OS, bl.a bedre Football Manager støtte som er altfor buggete i Mac versjonen. Men jeg bruker MacBook'en til å surfe med, musikk og MSN og det fungerer den helt utmerket til. Kunne gjerne ha vært litt bedre specs på den, men jeg tror nok at jeg kjøper meg en iMac til sommeren. Jeg føler også Mac OS er mere stabilt og sikkert, selvom jeg liker Windows 7 veldig godt og jeg syns jo faktisk Windows 7 ser bedre ut skal jeg ærlig innrømme.

 

I går hadde jeg et uhell med MacBook'en dessverre da jeg greide å glemme en sterk teipbit som klarte å levere med å gjøre hele venstreside ved touchpaden limete. Da ga min far meg noe som dessverre gjorde plasten matt, ja helt matt faktisk. Det hele løste seg med bilpolish som gjorde den blank og fin igjen, selvfølgelig så ser man det at den er polert ved ordentlig kikk, men ble jo såppas bra at jeg ikke gidder å tenke på det helt enda. :p

 

Eneste jeg lurer på nå er om det finnes en slags usynlig beskyttelse på lokket til en rimelig pris? Vet om Invisible Shield, men synes det er litt dyrt for bare en beskyttelse :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er morsomt å skru på laptopen, det er morsomt å bruke den. Jeg oppdager stadig ting som gjør det enklere for meg; bare det å lese på div. nettfora er en helt annen opplevelse, skjermen, tastaturet og kvaliteten som ligger i både hardware og software ligger milevis fremfor den vanlige HP-laptopen (Min mening).

 

Kjenner meg godt igjen hernew_yes.gif Dette er selvfølgelig vanskelig å forstå for Windows-brukere, men jeg har aldri hatt noe behov for å overbevise dem om å gå for Mac uansett (Ser for meg at Apple vil kunne bli mer og mer likt Microsoft hvis det vokser seg for stort.).

 

Når du nevner SSD slo det meg at jeg skal sjekke prisene igjen! Da jeg undersøkte priser for et halvt år siden var det uaktuelt å skulle kjøpe meg SSD :p

 

Edit: Fortsatt ganske uaktuellt ja. Generelt lite endringer eller?

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar

Kjøpte den fra mpx.no, hentet den selv i hentebua og satte den inn selv, så 1 739,- for disken og 40,- for frakt. Absolutt verdt det i mine øyne. Kan lage en liten video av åpning av programmene jeg bruker, og laste opp på Youtube om det er ønskelig. Og jada, jeg veit at det finnes mange der ute, men her kan man jo komme med ønsker om hvilke programmer man vil se åpnet. :)

Lenke til kommentar

Edit: Fortsatt ganske uaktuellt ja. Generelt lite endringer eller?

 

Stive priser fortsatt ja (Betalte vel rundt 3000 for min), om det er verdt forskjellen vet jeg ikke, siden aldri testet laptopen med en vanlig HDD, men jeg testet litt i butikken, og laptopen min er vesentlig raskere enn de jeg testet i butikken.

 

Spesielt iPhoto, synd at SSD-diskene er for kostbare til at de kan brukes til bildelagring og andre medier. Det er vel bare å glede seg til eksterne disker basert på SSD? :)

 

Jeg brukte veldig mye penger på denne laptopen, hovedsaklig for at jeg ville sikre meg en god opplevelse med Mac,nå skal det sies at jeg er en voksen person, som har jobbet veldig mye for å kunne kjøpe dette.

 

Ang. det å få folk til å switche, har både pappa og en god venn av meg tenkt til å bytte over til Mac så fort det lar seg gjøre. Viste dem hvorfor jeg liker Mac bedre enn en vanlig laptop med windows.

Dette er flere uker siden, og jeg kunne ikke akkurat mye da. Så jeg tror mange ville valgt Mac, om de bare åpnet øynene sine.

 

Jeg tror det største problemet er fordommer, og at prisene virker veldig høye.

Men hvis man ser det man får for pengene, så er det ikke rent lite.

Specs er bare tall i mine øyne, såklart vil en Dell med i5 eller i7 være raskere enn min C2D, eller en Sony Vaio med et latterlig bra skjermkort og masse RAM yte bedre i spill.

 

Men jeg trenger det ikke, jeg trenger en laptop som er morsom å bruke, en som alltid gjør det jeg vil.

Lenke til kommentar

Altså, personlig vil jeg si at Mac er bedre på alle måter jeg kommer på, men jeg orker ikke fortelle det til gud og enhver mann. Jeg tenker at de som selv klarer å finne ut at de bør bytte til Mac er de som fortjener det^^ Jeg mener selvsagt ikke at en ikke bør hjelpe noen som ønsker å høre litt mer om Mac, men jeg orker ikke kommentere påstander om at Mac er møkk.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en Macbook eller Macbook Pro 13". Er Macbook Pro 13" virkelig verdt 2000,- mer? Bortsett fra Aluminiumskabinett og SD/Firewire ser de kliss like ut. Alu/SD/Firewire er ikke viktig for meg. Jeg har råd til begge, men er i tvil om Macbook Pro bare er "penger ut av vinduet" for en laptop som stort sett skal brukes til sufring og enkel hjemmebruk.

 

Noen innspill i saken?

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en Macbook eller Macbook Pro 13". Er Macbook Pro 13" virkelig verdt 2000,- mer? Bortsett fra Aluminiumskabinett og SD/Firewire ser de kliss like ut. Alu/SD/Firewire er ikke viktig for meg. Jeg har råd til begge, men er i tvil om Macbook Pro bare er "penger ut av vinduet" for en laptop som stort sett skal brukes til sufring og enkel hjemmebruk.

 

Noen innspill i saken?

New MacBook, MacBook Pro, and MacBook Air Models Scheduled for Launch This Month?

Lenke til kommentar

Macbook Pro er MYE penere enn Macbook. Det oser kvalitet og ser mye bedre ut. Stilren, eksklusivt og en elegant finish som skriker robust. Macbook lukket ser ut som en lekepc med billig lakk fra biltema, den glossy lakken ser fjortis og tacky ut. Jeg vil si at jeg er utrolig opptatt av design.

 

Det er hovedfaktoren når jeg kjøper alt av ting, fra bil, klær til elektronikk. Og dette er grunnen til at jeg faktisk velger å kjøpe en MBP når den nye kommer med forhåpentligvis de nye prosessorene til Intel.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke akkurat Pro ser så pen ut, muligens bedre kvalitet, men ikke noe penere. Apple har alltid vært hvitt i min tid og det er det som er Apple. :)

 

Men neste gang skal jeg ha meg Pro pga specs og størrelse på skjermen.

Endret av Raste
Lenke til kommentar

Vell som student så har jeg kun bidratt med til kjøp av "familiebil" og med et budsjett på 300k (foreldrene mine mener det kun er fremkomstmiddel :/) så falt jeg for Volvo S40, med alt tilleggsutstyr, høres latterlig ut, men jeg falt for den stilrene midtkonsollen, jeg er svak for slik finish :p. Min egen bil har jeg ikke tenkt så nøye på, men om jeg får prioritert bil som jeg vil, så blir det nok en E-klasse, 5 serie, eller

en Audi, er svake for det hissige, samtidig lekre designet utvendig.

 

Men tilbake til topic, så håper jeg virkelig de nye MBP kommer snart! Sitter fortsatt å vurderer om jeg skal gå for 13" eller 15", har mest lyst på 13" da den er faktisk betydelig mindre å draske på.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en Macbook eller Macbook Pro 13". Er Macbook Pro 13" virkelig verdt 2000,- mer? Bortsett fra Aluminiumskabinett og SD/Firewire ser de kliss like ut. Alu/SD/Firewire er ikke viktig for meg. Jeg har råd til begge, men er i tvil om Macbook Pro bare er "penger ut av vinduet" for en laptop som stort sett skal brukes til sufring og enkel hjemmebruk.

 

Noen innspill i saken?

Det er vanskelig å gi noe godt svar på dette. Tradisjonelt har det nok vært flere problemer med kvaliteten på plastmodellene enn aluminiumsmodellene – spesielt sprakk plasten ofte på forrige (ikke-unibody) MacBook. Jeg har herjet en del med siste gen unibody i plast, den virker solid nok – men jeg ville nok fremdeles holdt en knapp på alumodellen om jeg skulle gjette hvilken som tålte mest. (Min har gått i bakken så to ganger bare denne uken, og det er utrolig hvor godt den gamle 12" PBen min klarte seg).

 

Hvis du behandler maskinen pent og ikke drar den med deg rundt alt for mye blir det jåleri å gå opp til Pro-modellen. Ikke at det trenger å være feil valg av den grunn, selvsagt. Hvis du klarer deg uten designet og byggekvaliteten til MBP ville jeg heller brukt pengene på en ekstra RAM-brikke. Uansett bør du vente til etter den kommende oppgraderingen (men man må jo lure på når den kommer ...).

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat skryte over Apples hurtighet med behandling av ordre..

 

Bestilte en 27" iMac den 12. februar. Etter endel frem og tilbake med brev til GE Money Bank så fikk jeg siste brev ca den 18. mars, som var et personlig brev på posten, etter de fikk bekreftelsen på ID som måtte gis når brevet ble hentet så skulle Apple komme i gang med å bygge pcen og sende den. Sendte mail den 22. mars og fikk bekreftet at de hadde fått ID konfirmasjonen og de skulle behandle orderen. Nå som det har gått over 2 uker så ringer jeg og spør hva som skjer.. de hadde ikke påbegynt med orderen overhodet enda, men skulle visstnok sjekke inn på det og se hvorfor det ikke hadde skjedd noe før nå.

 

... Kjedelig at det skal måtte ta så lang tid.. har fryktelig lyst å ha den iMac'en nå!

Lenke til kommentar

Merkelig. Nå har jeg aldri kjøpt noe med avbetaling (som formodentlig er poenget når GE Money Bank er involvert?), så man får anta at det er der det har gått i stå. Apple har sjelden vært ekstremt raske på levering – ikke så rart når mye blir sendt fra andre siden av jorden – men har aldri opplevd det som særlig tregt heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...