Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til en rengjøringsspray til MacBook? Greit å ha og samtidig så begynner vel min å bli litt "skitten". V

De siste ukene har det også begynt å knekke i det Unibody dekselet på min MacBook 13", noen som vet om det går ann å fikse selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvordan jeg setter igang igjen en app som har blitt pauset på grunn av lite plass på disk til virtuelt minne ? Har fjernet, så nå har jeg 8GB ledig, men PS har fremdeles beachball of death og står som 'på pause'. Litt kjedelig, fordi da må jeg gjøre en times arbeid på nytt.

20100327-f3rh43m6kc49n6pp1fxkx4qern.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Noen som vet hvordan jeg setter igang igjen en app som har blitt pauset på grunn av lite plass på disk til virtuelt minne ? Har fjernet, så nå har jeg 8GB ledig, men PS har fremdeles beachball of death og står som 'på pause'. Litt kjedelig, fordi da må jeg gjøre en times arbeid på nytt.

Ok, du trenger kanskje ikke å høre dette nå, men here goes: Du må lagre underveis!!!! Er det en ting jeg har lært så er det å lagre jevnlig, spesielt når jeg jobber med slike programmer. Har forresten aldri sett at det står "på pause" før, så kan vel ikke svare på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Hvordan står det egentlig til med partisjonering i Mac OS X? Fra Windows er jeg vant til å partisjonere en disk til et OS-område og et dataområde, men dette er jo først og fremst for å bevare data etter en av de utallige formateringene og nyinnstalleringene av OS. Er det noen grunn til å partisjonere en harddisk jeg skal ha OS X på, og evt noe annet jeg bør vite i den sammenheng?

Lenke til kommentar

Ok, du trenger kanskje ikke å høre dette nå, men here goes: Du må lagre underveis!!!! Er det en ting jeg har lært så er det å lagre jevnlig, spesielt når jeg jobber med slike programmer. Har forresten aldri sett at det står "på pause" før, så kan vel ikke svare på spørsmålet ditt.

Det morsomme er at jeg pleier å gjøre det :p Det som er rart er at det ikke går an å få det "igang" igjen, siden det står pause.

Lenke til kommentar

Jeg har nå brukt Mac OS X i en liten måned, kjøpte en MBP 13", har 4GB RAM og en SSD-disk i den.

Gadd ikke å vente på oppdateringen, siden prosessoren holder mer enn bra nok til mitt bruksområde, fant uansett ut at HDD'en var flaskehalsen.

Har brukt Windows veldig lenge, begynte vel på DOS - da faren til en kompis av meg hadde en datamaskin, noe vi andre bare kunne sikle etter. Etterhvert kjøpte faren min en PC, husker ikke hva versjonen av windows'en het, men kanskje det var 3.1 (?).

Så skepsisen min ang. Mac OS var såklart veldig stor, da jeg hadde hørt både det ene og det andre.

Kan vel dra frem ting som; ingen høyre-klikk, støtter ikke NTFS-disker, osv osv.

Men, pga. all problemsøkingen med windows, elendige erfaringer med ymse laptoper og en liten interesse for design tittet jeg omsider på Apple sine produkter.

Brukte lang tid på Eplehuset med spørring og graving, og fant ut at Mac kunne være noe for meg.

Etter en måned med Mac OS X har jeg kommet frem til at dette er morsomt.

Det er morsomt å skru på laptopen, det er morsomt å bruke den. Jeg oppdager stadig ting som gjør det enklere for meg; bare det å lese på div. nettfora er en helt annen opplevelse, skjermen, tastaturet og kvaliteten som ligger i både hardware og software ligger milevis fremfor den vanlige HP-laptopen (Min mening).

Jeg kan gjøre alt jeg vil, og det skjer lettfattelig og på en intuitiv måte.

Jeg tror dette er det beste kjøpet jeg har gjort noensinne, og jeg ser frem til å kjøpe en iMac til sommeren.

Ellers, takk for gode lesninger og tips i denne tråden og generelt i Mac-delen av forumet. :)

Lenke til kommentar

Liker godt slike historier med folk som har sett lyset!

Jeg sparte først opp til en iPod, som min far kjøpte i USA når han besøkte Apple. Fikk den billig, vi kjøpte en 60GB iPod Photo (som var utrolig tykk!) til rundt $250, såvidt jeg husker, og dette var billig på denne tiden. Så bestemte jeg meg, etter å ha sett onkelen min sin 12" iBook, for at jeg ville spare opp til det. Gikk litt tid, jeg var bare 12-13 år på denne tiden, så jeg tjente ikke noe penger, og til slutt, sommeren før jeg startet på videregående (går VG3 nå), kjøpte jeg min egen 13" MacBook. Før dette hadde pappa kjøpt en 13" MacBook for å teste diverse på jobben, så den var ofte hjemme og da brukte jeg den. Denne har nå min bror overtatt, og han liker den kjempegodt.

Gidder ikke å summere opp alle følelsene og slikt, men jeg var utrolig fornøyd med den.

I forfjor høst kjøpte vi en 13" MacBook unibody til mamma sin bursdag, og i fjor høst solgte jeg min hvite MacBook, etter å ha oppgradert RAM, harddisk og diverse, og kjøpte meg en ny 13" MacBook Pro. Til jul kjøpte vi en Time Capsule til familien, og i løpet av årene har alle i familien fått en iPod hver. Mamma fikk en Nano rett etter at den kom ut, husker pappa var i USA og sendte en mail med et bilde av den liggende på hotellet, og jeg var helt sjokkert over hvor liten den faktisk var.

Nå har vi vel 3 iPod Touch i huset, 2 iPod Shuffle (2. gen), 1 førstegenerasjons iPod Shuffle og den gamle Nanoen, i tillegg til min gamle iPod Photo.

Når broren min blir 16 skal han få en 13" MacBook Pro, og da kan min søster overta den eldste MacBooken, som nå nærmer seg 4 år.

Vi har virkelig blitt en Macfamilie etterhvert, pappa er fortsatt på Windows pga jobben, men han er alltid misfornøyd med de HP-maskinene han får, selv om de koster 16-20.000 for grunnmodellen. Hver gang han får ny kommenterer han alltid at en MacBook Pro, som er billigere, lettere og bedre, og kan kjøre akkurat det samme, hadde vært mye bedre. :p

Lenke til kommentar

Hehe, enig med faren din der. Har vært "innom" mange, og da mener jeg mange - HP'laptoper, alle har gått istykker innen 6 måneder, da både hovedkort, HDD, og skjermkort.

Har selv bare eid én HP-laptop, etter den gikk til blokksberg kjøpte jeg Mac'en.

Men venner og familie sine har gått istykker, prøvde å titte på mange av dem, men det er enklere å gjenopplive et råttent lik.

Har en Time Capsule, og en Mac Mini som ligger i postgangen, Mac Mini'en skal bli brukt primert som en HTPC, sammen med en NAS jeg kjøpte for en stund siden.

Har ingen iPod, selv om jeg har kjøpt en Nano til sambo. Lyden i iPoden er ikke helt tilfredsstillende for min egen del, bruker Ultimate Ears, som jeg fikk støpt sist gang jeg var i statene.

Bruker disse sammen med en Cowon D2.

Planlegger dog å kjøpe en iPad, som sikkert blir den nye reisekompisen min. :)

Lenke til kommentar

Bootcamp ftw?

Det er vel ingen som sier at han må bruke den maskinen? Det er jo anbefalt. Switch HDD, få IT til å retanke den og problemet er løst.

Han er helt avhengig av å ha en maskin på jobben, iom. at han arbeider med standardisering og slikt innenfor USB (tror jeg, han er ihvertfall på masse møter om standardisering og slikt), og da måtte han fikset garanti etc selv. Med jobbmaskinen får han jo tilgang på supporten, og hvis det er noe galt bytter de bare ut maskinen og overfører filene. Dessuten har han dockingstasjon på jobben og de har iblant noen sære ting som må testes med ExpressCard-slots, så den hadde ikke holdt til absolutt alt.

Men joda, kunne sikkert kjøpt en selv, men når han bytter maskin en gang i året eller halvåret, litt ettersom hva han trenger, så er det ikke så mye poeng. Dessuten tror jeg at 13"-skjermen har litt for liten oppløsning, og 15" blir for stort. Han har en 12" nå og har hatt det de siste årene.

Og så er det også noen regler for hvilke maskiner som kommer på nettverket, og det er bare jobbmaskinene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...