Euklid Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Veit noen hvordan det ligger ann med en ny MBP? Ser på Macrumors at den gamle begynner å gå på åra. Når kommer den nye cpuen(?)? Ingen utenfor Apple vet med sikkerhet noe som helst. 26. januar er en dato som har vært nevnt for andre lanseringer, så det kan jo hende det blir tatt opp da. Alternativt kan det bli tatt separat, så mer presist enn i løpet av et par måneder er det vanskelig å si. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvorfor finnes ikke "Klipp ut" på mac? Finner bare kopier. Litt tungvindt hvis jeg skal flytte filer permanent (for da må jeg jo tilbake å slette i den andre mappen). Men det finnes vel kanskje en løsning på dette? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Path Finder har implementert CMD-X, så det går jo an. Sikkert bare at Apple aldri har implementert det i Finder. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Du kan vel også holde cmd inne mens i flytter en fil. Da flytter du den uten å lage en kopi. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Path Finder har implementert CMD-X, så det går jo an. Sikkert bare at Apple aldri har implementert det i Finder. Er det et hurtigtast-program eller? For cmd+x fungerer ikke med default innstillinger. Du kan vel også holde cmd inne mens i flytter en fil. Da flytter du den uten å lage en kopi. Ja, det fungerer vel forsåvidt. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Path Finder er et alternativ til Finder. Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Hvordan kan jeg velge hvilke mapper time machine skal ta backup på? Og dere som har Magic Mouse, får dere også smerter i hånda ved bruk av den? Var nødt til å bytte til logitech musa mi her... Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg har ikke brukt Magic Mouse lenge foreløbig, men går bra så langt. Bruker riktignok tastaturet for alt det er verdt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711 Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 (endret) Hvis jeg overfører filmer og sanger inn på iTunes biblioteket mitt, lager iTunes en kopi av det, eller er det de jeg la inn, og ingen kopier? Nvm, jeg fant det ut. Den gjør vist det. Endret 1. januar 2010 av Bruker-127711 Lenke til kommentar
ttt Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Du kan velje om iTunes skal lage ein kopi av songen. Under avansert i innstillingar visst eg hugsar rett. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Hvordan resizer dere bilder til bruk på forum og email? Både for å resize selve bildet og for å få ned størrelsen i MB. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Aperture og iPhoto gjør slikt veldig greit. Hvis du foretrekker å ikke bruke slikt er det enkleste å sette opp en liten Automator-sak. Et enkelt alternativ for det siste ligger i screenshot – lagre denne som Application, så er det bare å droppe bilder du vil ha resizet ned på appen du har laget, så dukker de opp i riktig størrelse på skrivebordet. Edit: så var det det med å huske vedlegg ... Endret 2. januar 2010 av Euklid Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Ahh, ja beskjæring var jo ganske enkelt i iPhoto. Bildene ble også en del mindre i filstørrelse (naturlig nok). Automator virker ut som et kraftig verktøy, men er ikke helt "in to it" enda. Får se om jeg for alvor skal sette meg inn i det. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Automator er kjempegreit, og tar omtrent null tid å lære. Kjapp instruks for å lage den jeg viste over, gjort på under ett minutt: 1: Åpne Automator, velg Application. 2: Gå til Photos -> Scale Images. Klikk «Add» når du får spørsmål om «would you like to add ...», denne lager bare en kopi, så du ikke reduserer størrelsen på originalen. 3: Velg ønsket størrelse. 4: File -> Save. Du kan også redusere størrelsen på bilder i Preview (under Tools), men det er en unødvendig kronglete løsning. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Bare lurte på hvor jeg burde kjøpe den nye macbooken? Eplehuset eller Humac? Tenker litt på service osv da siden forrige gang kjøpte jeg på Elkjøp og de er håpløse.. Jeg kjøpte min MacBook hos Eplehuset (på nett), og fikk den levert på døren iløpet av 20 timer. Hos Humac har jeg kun handlet småting, men servicen (Ullevål) har vært upåklagelig. Har du en butikk i nærheten velger du den, hvis ikke blir det egentlig det samme. Hvordan kan jeg velge hvilke mapper time machine skal ta backup på? Jeg har ikke funnet noen måte å velge hvilke mapper Time Machine skal ta backup av, men i Systemvalg > Time Machine kan du velge hvilke mapper som ikke skal inkluderes: Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) @Euklid: Ahh, genialt! Det var jo ikke vanskelig i det hele tatt det. Endret 2. januar 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Prøvde nettop iPhoto sin fjern-røde-øyne-funksjon, men synes den var ganske dårlig. Øynene ble så mørke/svarte. Har blå øyne vanligvis, så verken rød eller sort ser helt naturlig ut. Endret 2. januar 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
Sigurdl Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Ja, den til iPhoto er elendig, den lager bare svart det du merker istedenfor og finne det som er rødt for så å lage det svart. Endret 2. januar 2010 av Sigurdl Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Hva bruker dere til å fjerne røde øyne da? Aperture til det også? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Skal du gjøre det ordentlig må du til med noe mer; Aperture er ikke en piksel-editor. Den er glimrende på en del grunleggende justeringer som farvenivåer, eksponering etc., men Gimp eller Photoshop er nok nærmere det du er ute etter her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå