Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, jeg fikk opp denne etter å klikket på en link:

 

Safari ikon og navnet på den linken/siden:

 

Warning!!! Your computer contains various signs of viruses and

malware programs presence. Your system requires immediate anti

viruses check! System Security will perform a quick and free

scanning of your PC for viruses and malicious programs.

 

Får alternativet "Avbryt" og "ok"

 

Trykker avbryt og et slags videobilde fra et slags windows antivirus program dukker opp og skal tilsynelatende sjekke for virus.

post-112550-1257274947_thumb.jpg

Jeg, overrasket, bare lukker hele greia og en ny slags advarsel dukker opp. Jeg trykker bare ok og den forsvinner.

 

Bør jeg gjøre noe, angående virussøk ol. eller er dette noe som er beregnet for å angripe et windows system, og dermed noe jeg ikke trenger å tenke på ...?

Lenke til kommentar
Bør jeg gjøre noe, angående virussøk ol. eller er dette noe som er beregnet for å angripe et windows system, og dermed noe jeg ikke trenger å tenke på ...?

Du trenger ikke gjøre noe som helst – men ikke vær like lettlurt når du sitter på en Windows-maskin. ;) Og aldri tast inn passordet ditt hvis du ikke skjønner hva et program skal med det. Om du heller ikke laster ned ulovlig programvare skulle du være ganske så sikker.

 

Bilder du viser er bare for å lure Windows XP-brukere til å installere alskens herk på maskinene sine, om det dukker opp Windows-vinduer i Mac OS er det god grunn til å være skeptisk.

Lenke til kommentar
Jeg har en fil som er i "ren tekst-format" men som skulle vært en Unix-fil. Kan man konvertere den?

Trodde dette problemet var løst jeg. Tydeligvis ikke helt. Her er i hvert fall en link til hvordan du kan konvertere mellom OS X og UNIX-tekst: http://kb.iu.edu/data/agiz.html

Filen er en fil tilsvarende .exe-fil i Windows, så tror ikke den guiden vil hjelpe. :/

Que? En eksekverbar tekstfil? Om det er et script som ikke fungerer på *nix så vil guiden så langt jeg kan forstå fungere.

Lenke til kommentar

Nei, den må kjøres fra terminal. Anta at den ligger i hjemmemappe med navnet "mittprog"

da kan den gjøre eksekverbar fra terminal ved å kjøre

 

chmod +x mittprog

(kan også gjøres ved å sette fila til eksekverbar for deg sjøl i inspector)

 

og så kan den kjøres med

./mittprog

 

Dette gitt at programmet faktisk er bygd for å kunne kjøres på mac os. Dersom du har problemer, kan du vel heller si hvilket program det er du har lasta ned. Vanligvis får du under os x filer som du kan dra inn i Programmer-mappa og dermed kjøres. UNIX-filer er veldig sjelden å se direkte.

Lenke til kommentar
Nei, den må kjøres fra terminal. Anta at den ligger i hjemmemappe med navnet "mittprog"

da kan den gjøre eksekverbar fra terminal ved å kjøre

 

chmod +x mittprog

(kan også gjøres ved å sette fila til eksekverbar for deg sjøl i inspector)

 

og så kan den kjøres med

./mittprog

 

Dette gitt at programmet faktisk er bygd for å kunne kjøres på mac os. Dersom du har problemer, kan du vel heller si hvilket program det er du har lasta ned. Vanligvis får du under os x filer som du kan dra inn i Programmer-mappa og dermed kjøres. UNIX-filer er veldig sjelden å se direkte.

Programmet ligger i Programmer og det er Sibelius 6 det er snakk om, og cracking av det. Bryter jeg reglene ved å spørre om hjelp med selve filen og ikke hvordan cracking utføres?

 

En annen ting: Er det OK å putte mini-DVDer (videokamera-DVDer) i MacBooken?

Lenke til kommentar
En annen ting: Er det OK å putte mini-DVDer (videokamera-DVDer) i MacBooken?

Så vidt jeg vet, nei. Jeg putta en mini-cd i min, og det endte med at jeg måtte snu macbooken på sida og banke den ut. Mulig CD-en jeg prøvde med en sånn visittkort-cd, så det kan jo hende runde mini-dvd-er funker. Om det ikke funker så er det bare å banke den ut igjen, hehe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

er det mulig å fjerne ekstensions som .avi . mp3 osv i Docken?

altså når man har en mappe i "Fan" så vises bare navnet på fila, ikke .avi etter.

 

har fått det til i finder med ikke i docken

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
er det mulig å fjerne ekstensions som .avi . mp3 osv i Docken?

altså når man har en mappe i "Fan" så vises bare navnet på fila, ikke .avi etter.

 

har fått det til i finder med ikke i docken

 

Du kan jo marker alle filene, som ligger i mappen du har i docken, velge "vis info" og velge "skjul filendelse". Men du leter kanskje etter en innstilling som fjerner endelsen fra alle filene på en gang?

Lenke til kommentar
En annen ting: Er det OK å putte mini-DVDer (videokamera-DVDer) i MacBooken?

 

Nei. Og reparasjon, dersom det trengs, dekkes ikke av noen form for garanti eller reklamansjon.

OK, da skal jeg ikke prøve engang. :p

 

Noen som har en idé om Sibelius-problemet jeg har skrevet om ovenfor?

 

En annen ting: På Adium får jeg sånn Facebook Captcha der jeg må skrive inn fødselsdato for å få logget inn på Facebook Chaten med Adium. Jeg prøver alt av formater, både 1990 07 13, 1990 7 13, 1990 July 13, 90 July 13, osv .., men jeg får bare Captchaen opp igjen hver gang. Noen som har opplevd lignende og vet hvordan det skal skrives inn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
er det mulig å fjerne ekstensions som .avi . mp3 osv i Docken?

altså når man har en mappe i "Fan" så vises bare navnet på fila, ikke .avi etter.

 

har fått det til i finder med ikke i docken

 

Du kan jo marker alle filene, som ligger i mappen du har i docken, velge "vis info" og velge "skjul filendelse". Men du leter kanskje etter en innstilling som fjerner endelsen fra alle filene på en gang?

 

ja, men det funket, tok bare litt tid før de ble borte i docken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...