Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som irriterte meg mest var jeg ble så passet på. Alt var tilrettelagt for at OSet selv skulle bestemme hva som skulle hvor osv.

 

7186629[/snapback]

Eksempler? Kan ikke si jeg har det problemet selv...

7187224[/snapback]

 

Jeg vil selv velge mappehierarki. Jeg vil gjerne selv velge hvor bilder fra PhotoBooth skal lagres etc.

 

 

 

Uansett så har jeg tenkt litt etter, og skal gi Macen en sjangse stasjonært for å se hvordan det er. Skal kjøpe meg mini-DVI til DVI-adapter og koble den til 20-tommeren jeg har. Så skal jeg ta meg tid til å sette meg skikkelig inni OSX, og fjerne alt jeg ikke har bruk for. Jeg har en følelse av at jeg da vil føle meg mye mer komfortabel med OSet.

 

Også skal jeg mekke litt med utseendet. Jeg vil ha svart bar øverst.

 

 

EDIT: Har mekket litt med OSX nå. Det begynner å ligne noe nå. :) Eneste jeg trenger nå er å kunne ha svart objectbar. Hvordan får jeg dette?

Endret av Marley
Lenke til kommentar

Skal være enig i at Finderen trenger en overhaling (du får forsåvidt tak i utidelsesprogrammer som forebedrer Finderen betraktelig...). Det du sier om PhotoBooth er forsåvidt også sant, men det skal sies at dette egentlig bare gjelder Apple sine programmer, og egentlig bare noen få... (iMovie er også ganske restriktivt, vil du har flere muligheter så kjøp Final Cut Express...)

Lenke til kommentar

Det som irriterte meg mest var jeg ble så passet på. Alt var tilrettelagt for at OSet selv skulle bestemme hva som skulle hvor osv.

 

7186629[/snapback]

Eksempler? Kan ikke si jeg har det problemet selv...

7187224[/snapback]

 

Jeg vil selv velge mappehierarki. Jeg vil gjerne selv velge hvor bilder fra PhotoBooth skal lagres etc.

 

7197673[/snapback]

Det er en kritikk av iLifepakka som jeg er enig i. iLife er gjennomført lowend programvare som sikkert fungerer bra for mange, men ikke for meg.

 

Hva du mener med mappehieraki må du nesten forklare meg...

Lenke til kommentar
Hva du mener med mappehieraki må du nesten forklare meg...

7198835[/snapback]

 

Der er det jeg som har surret. Jeg hadde visst gjort det rotete selv. :blush:

 

 

Har ryddet nå da. :)

 

 

Nå sliter jeg bare noe forjævlig med å få filserveren min til å la MacBooken koble seg til.

7201615[/snapback]

Hvilket OS kjører filserveren din?

Lenke til kommentar
Hvilket OS kjører filserveren din?

7202324[/snapback]

 

XP Pro. Og det er fikset nå. :)

 

Måtte riktignok åpne hele firewallen min, men det er så...

7202964[/snapback]

Jeg bruker også en pc med xp pro som filserver. Måtte ikke åpne hele brannveggen, bare åpne for fildeling. Deretter var det ingen problem å kobble mac mini til. Fikk opp alle share som jeg hadde delt ut på pc'en :)

Lenke til kommentar
Hvilket OS kjører filserveren din?

7202324[/snapback]

 

XP Pro. Og det er fikset nå. :)

 

Måtte riktignok åpne hele firewallen min, men det er så...

7202964[/snapback]

Jeg bruker også en pc med xp pro som filserver. Måtte ikke åpne hele brannveggen, bare åpne for fildeling. Deretter var det ingen problem å kobble mac mini til. Fikk opp alle share som jeg hadde delt ut på pc'en :)

7207673[/snapback]

 

Jeg får ikke til å åpne for fildeling. Skjønner det ikke. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Nå er jeg koblet til med full styrke, men den såkalte PPPoE verten kan ikke kobles til :S, og internettet funker ikke... Værsåsnilloghjelp :(

7212699[/snapback]

PPPoE er protokollen som brukes for å, enkelt forklart, koble deg til adsl-linja di. Så jeg regner med at problemet ditt ikke ligger på macen men på ruteren din. Hvis Windows-klienter får koblet seg til så vil det si at disse klientene kobler seg til via PPPoE. Det du må gjøre er å få ruteren til å koble seg til via PPPoE.

 

Hvis du forklarer hvordan nettverket ditt er satt opp så kan jeg kanskje hjelpe deg et par hakk videre. Men dette spørsmålet passer vel egentlig best i Nettverks-kategorien.

Lenke til kommentar
Hmm, prøver igjen å få til det trådløse nettverket. Jeg har kommet frem til at det må være et wep passord på netterket. er dte mulig å finne ut hva ipadressen til antenna er? Uten 3. parts program?

 

 

Annet spørsmål: hva er pptp?

7212444[/snapback]

 

Hentet fra wikipedia: "PPTP (point-to-point tunnelling protocol)"

PPTP er en måte og koble til VPN.

Forklaring av VPN(engelsk)VPN

 

Håper dette hjelper deg noe:)

Lenke til kommentar

Gah... Har ein iMac 20" Core Duo, og har hatt denne heilt sida dei kom ut. Men for ein time sidan fekk eg eit innfall: Eg vil ha ein Macbook.

 

Så no sitt eg på Apple Store sine sider (bestillingsbekreftelsen, meir spesifikt), og beveger musa mi over "Bekreft"-knappen. Er fortsatt ikkje sikker.

Tenker på å vente til midten av måneden, rundt Black Friday, for å sjå om det faktisk kjem ei oppdatering. Eg kan vel kanskje iallfall vente eit par dager med å bestille, sidan eg då kan benytte angreretten om dei kjem.

 

Men på den annen side er eg usikker på om eg treng å vente. Om eg faktisk treng Core 2 Duo. Eg har tross alt ein ganske svær stasjonær som eg kan bedrive alt det grafiske arbeidet, Aperture, Final Cut og andre krevande programmer på. Det einaste eg treng Macbooken til er lightweight surfing og tekstbehandling i form av webapplikasjoner og sånt.

 

RÅD folkens, det er det eg treng no. Kom igjen!

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir feil å vente på Core 2 Duo på grunn av ytelsesforskjeller. Til det bruket du nevner vil du ikke merke forskjell. Kjøper du nå blir du uansett knallfornøyd, og om det kommer ny innen 2 uker er jo det bare en hyggelig bonus.

 

Jeg er i samme situasjon som deg, og jeg har bestemt meg for å vente på C2D.

Core 2 Duo bruker mindre strøm og gir fra seg mindre varme. Dvs batterikapasiteten blir vesentlig bedre, og det vil gå an å ha den på fanget, og da det var en ganske viktig faktor for meg ble det venting.

 

Inlegg 666 :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...