Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, sånn i det hele er vel Snow leopard egentlig blitt ganske godt mottatt ... Ting går fortere og de endringene som er gjort i brukergrensesnittet er visst gode. Men som med alle slike lanseringer vil det alltid være buggs i starten og enkelte ting som ikke virker akkurat slik de skal. Det er mye som skal på plass ...

 

Det har vel vært en god del tredjepartsprogrammvare som ikke har fungert ordentlig, eller i det hele tatt, i Snow leopard, og det kan jo være frustrerende, men dette ordner seg jo etter hvert. Når har det jo gått noen måneder siden lanseringen og mye har sikkert skjedd allerede ... Jeg har enda ikke testet Snow leopard, men tenker på å snart gjøre det. Hvem vil ikke ha et ganske mye sjappere OS for et par lapper?

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Det var en del toneangivende brukere som brukte sære, dyre programmer og oppgraderte til Snow Leopard på produksjonsmaskinene samme dag som det ble sluppet. Jeg skal ikke kalle de som kom med kritikken basert på dette idioter, men at slike oppgraderinger er idioti er det liten tvil om. En kan gå ut fra at Apples programvare er støttet fra dag én, alt annet gjør en lurt i å sjekke – selv om det jo har gått bra i de aller fleste tilfeller.

 

Jeg bruker ikke noe særlig ukurant programvare på mine Macer, sjekket at det lille jeg hadde av non-standard programvare var støttet, og har ikke sett tilbake siden. Synes oppgraderingen til Snow Leopard var vel verdt tiden og innsatsen; liten grunn til å lengte tilbake til Leopard.

 

Du har med andre ord intet å frykte før Mac-kjøp.

 

Et lite Mac-tips, når jeg først skriver her: ta en titt på Spirited Away – jeg har satt et opp så det skjuler alle programmer jeg ikke har hatt aktive på et par minutter eller så. Veldig behagelig; når jeg skal skrive slipper jeg at nettleseren ligger der som et forstyrrende element som roter til skjermen og kommer med fristende adspredelser. :)http://drikin.com/

Lenke til kommentar

Husker ikke akkurat når den ble sluppet, men var senere enn det. Slutten av august en gang, tenker jeg.

 

Ville ikke være voldsomt bekymret for mengen bugs på Mac; klart de finnes der også, men jeg har i alle fall langt mindre problemer med Macene mine enn jeg noen gang har hatt med Windows-PCer; bare å installere oppdateringer som kommer automatisk og reparere rettigheter en gang i ny og ne, så holder alt seg fint.

Lenke til kommentar

Mac er ikke på ingen måte imune mot virus. Sjangsen for å bli infisert er alikevel mye mye mindre enn hvis du bruker pc. Hvis du velger å installere et antivirusprogram vil det kunne påvirke ytelsen negativt. Så du bør kanskje vurdere om det er verdt det, i og med at sjangsen for å bli infisert fortsatt er relativt liten.

Jeg bruker hvertfall ikke no antivirusprogramm og har ikke hatt noe problemer. Hvis du tar vare på systemet ditt, oppdateringer jevnlig, bruker sikre browsere og ellers passer på hva du laster ned og tar inn på maskinen skal det ikke være nødvendig. Men selvfølgelig vil du være helt sikker så finnes det alternativer, og bruker du boot camp med windows må du jo selvfølgelig skaffe deg antivirus der.

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar

Så litt skepsis til Snow Leopard her oppe, og jeg har nå brukt det siden det kom ut.

 

Har tidlige ikkje brukt spesielt mye tredjeparts software, så har enda ikke hatt problemer med noen av de programmene jeg bruker.

Adobe CS4 (Flash, Photoshop, InDesign, Illustrator) har noen hatt problemer med har jeg lest rundt, men jeg har ingen crash eller andre problemer enn så lenge.

 

Ellers har de fleste nå laget Snow Leopard versoner av sine programmer. Og husk; det er ikke sånn at programmer som er sluppet til Leopard ikke funker på Snow Leopard. Det er noen som sliter, men ikke alle.

 

Når det gjelder min egen MacBook Pro (late 2008, 2.8Ghz, 4GB ram), så er oppstartstiden blitt lite forandret i forhold til når jeg kjørte Leopard. Å avslutte derimot tar aldri mer enn ca. 2 sekunder, og det er raskere enn den var før.

 

Dette er min erfaring så langt. Er veldig fornøyd, har hvertfall ikke noe å utsette på Snow Leopard :)

Lenke til kommentar
Så litt skepsis til Snow Leopard her oppe, og jeg har nå brukt det siden det kom ut.

 

Har tidlige ikkje brukt spesielt mye tredjeparts software, så har enda ikke hatt problemer med noen av de programmene jeg bruker.

Adobe CS4 (Flash, Photoshop, InDesign, Illustrator) har noen hatt problemer med har jeg lest rundt, men jeg har ingen crash eller andre problemer enn så lenge.

 

Ellers har de fleste nå laget Snow Leopard versoner av sine programmer. Og husk; det er ikke sånn at programmer som er sluppet til Leopard ikke funker på Snow Leopard. Det er noen som sliter, men ikke alle.

 

Når det gjelder min egen MacBook Pro (late 2008, 2.8Ghz, 4GB ram), så er oppstartstiden blitt lite forandret i forhold til når jeg kjørte Leopard. Å avslutte derimot tar aldri mer enn ca. 2 sekunder, og det er raskere enn den var før.

 

Dette er min erfaring så langt. Er veldig fornøyd, har hvertfall ikke noe å utsette på Snow Leopard :)

 

Daså, fikk også beskjed at den nye OS som er innstalert går ikke å fjerne på mac:P

Da har jeg ikke mer valg uansett. Men nå blir vell min 2009 modell da

Lenke til kommentar

Det eneste som kan være litt forvirrende med Snow Leopard er at Apple fant ut at de skulle begynne å regne harddiskplass i BASE 10 i stedet for BASE 2. Så i Snow Leopard så er faktisk 1 TB-disken din 1 TB, ikke 927 GB. Personlig så synes jeg Apple heller burde regnet i BASE 2 og byttet benevnelsen til de korrekte SI-prefiksene (KiB, MiB, TiB), men det er nå så.

Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt ikke noe problem å bruke BASE 10 hvis det blir standard. Lagringsplassen er den samme, det er bare blitt litt mer regnevennlige tall. Nerder som oss har selvfølgelig ikke noe problem med å forstå og forholde seg til BASE 2, men vi må jo tenke på the less fortunate ones ^^

 

Edit: Men BASE 2 er jo "rettere" og (dermed?) mer kult(/geeky?), så det er slettes ikke lett å velge side i den debatten :p

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...