Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432
Problemet kan altså komme av at vi oppgraderte istedet for clean install?

Var det kompisene mine sa, ja, men skjønner selv ikke at det kan stemme. Oppgradering skal visst være fy-fy i Mac miljøet. Jeg har alltid pleid å gjøre det, og det har funket fint hver gang.

 

dabear: Du _kan_ jo gjøre det på linux-måten, sette opp passordløs SSH og bare overføre med SCP i et bash-skript som du setter opp som cron-jobb. Men det kan godt være at det finnes bedre, grafiske alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk ikke rsync til å synkronisere automatisk når filene endres på en av sidene. Det endte med at jeg bare kjørte dropboxd på linuxserveren. Jeg kjørte så en symbolsk lenke fra $HOME/Dropxbox/noenfiler til /var/www/noenfiler.

 

Så når jeg nå endrer filene på macen, synkes det automatisk opp mot webserveren :)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Bruker iTunes og iPod, så er ikke til så mye nytte for meg den der.

 

Edit: bestemte meg for at AAC 320 mest sannsynelig vil fungere best for mine behov, da lossless rett og slett ville tatt for mye plass, så da starter jeg rippinga nå. Skulle jeg føle behovet for det så kan evt. bytte til lossless i fremtiden.

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar

ook, etter mange års frustrasjon med Windows iform av problemer og diverse ting har jeg funnet ut at jeg skal prøve meg på Mac.

 

Må ærlig innrømme at jeg ikke har lest noe i denne tråden så jeg bare fyrer løs:

 

- Er iMovie med i maskinen? (iMac) - og kan denne ta seg av MTS filer? (AVCHD) Eller er jeg nødt til å ha final cut ekspress til det?

 

- Hvor stor er forskjellen på iMovie og Final Cut?

 

- 20"eren leveres med 2GB ram. Hvordan "beregner" jeg egentlig hvor mye jeg trenger?

 

- Hvilke begrensninger/forskjeller vil jeg få med Mac iforhold til pc?

 

- Har et logitech Z-5500 men det eksterne lydkortet jeg har idag tar ikke programvaren til Apple. Noen som vet om tilkoblingsmulighetene eller et greit lydkort som går sammen med iMac?

 

Takker for svar!

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
ook, etter mange års frustrasjon med Windows iform av problemer og diverse ting har jeg funnet ut at jeg skal prøve meg på Mac.

 

Må ærlig innrømme at jeg ikke har lest noe i denne tråden så jeg bare fyrer løs:

 

- Er iMovie med i maskinen? (iMac) - og kan denne ta seg av MTS filer? (AVCHD) Eller er jeg nødt til å ha final cut ekspress til det?

 

- Hvor stor er forskjellen på iMovie og Final Cut?

 

- 20"eren leveres med 2GB ram. Hvordan "beregner" jeg egentlig hvor mye jeg trenger?

 

- Hvilke begrensninger/forskjeller vil jeg få med Mac iforhold til pc?

 

- Har et logitech Z-5500 men det eksterne lydkortet jeg har idag tar ikke programvaren til Apple. Noen som vet om tilkoblingsmulighetene eller et greit lydkort som går sammen med iMac?

 

Takker for svar!

1. Jepp, iMovie følger med :) Aner ikke om denne tar MTS filer.

 

2. Ganske stor. iMovie er designet for hjemmebrukeren, og har funksjonalitet deretter. Dersom du jobber mer seriøst med videoredigering så er Final Cut Studio 3 ganske billig for såpass mye programvare, hvis ikke kan du kjøpe Final Cut Express :)

 

3. Det er vanskelig å si... For de aller fleste så holder 2 GB RAM. Jeg må nesten vite litt mer om bruket ditt før jeg kan svare på det

 

4. Begrensninger? Heller flere muligheter, vil jeg si (men så er jo jeg blodfan av Mac også :D). Jeg vil egentlig si at du får flere muligheter, fordi dersom du skulle ha behov for det kan du installere Windows og ha både det og Mac OSX i dualboot. Ergo det beste fra to verdener :)

 

5. Er det drivere du snakker om? Det er greit hvis du kan nevne navnet på lydkortet (Z-5500 var jo bare høyttalere). Det er vel heller sjelden at du trenger å installere drivere i OSX, men du kan måtte gjøre det med lydkort. Jeg har flere ganger brukt M-Audio sine USB- og FireWire-lydkort uten problemer, må bare installere driver til det.

Lenke til kommentar
ook, etter mange års frustrasjon med Windows iform av problemer og diverse ting har jeg funnet ut at jeg skal prøve meg på Mac.

 

Må ærlig innrømme at jeg ikke har lest noe i denne tråden så jeg bare fyrer løs:

 

- Er iMovie med i maskinen? (iMac) - og kan denne ta seg av MTS filer? (AVCHD) Eller er jeg nødt til å ha final cut ekspress til det?

 

- Hvor stor er forskjellen på iMovie og Final Cut?

 

- 20"eren leveres med 2GB ram. Hvordan "beregner" jeg egentlig hvor mye jeg trenger?

 

- Hvilke begrensninger/forskjeller vil jeg få med Mac iforhold til pc?

 

- Har et logitech Z-5500 men det eksterne lydkortet jeg har idag tar ikke programvaren til Apple. Noen som vet om tilkoblingsmulighetene eller et greit lydkort som går sammen med iMac?

 

Takker for svar!

1. Jepp, iMovie følger med :) Aner ikke om denne tar MTS filer.

 

2. Ganske stor. iMovie er designet for hjemmebrukeren, og har funksjonalitet deretter. Dersom du jobber mer seriøst med videoredigering så er Final Cut Studio 3 ganske billig for såpass mye programvare, hvis ikke kan du kjøpe Final Cut Express :)

 

3. Det er vanskelig å si... For de aller fleste så holder 2 GB RAM. Jeg må nesten vite litt mer om bruket ditt før jeg kan svare på det

 

4. Begrensninger? Heller flere muligheter, vil jeg si (men så er jo jeg blodfan av Mac også :D). Jeg vil egentlig si at du får flere muligheter, fordi dersom du skulle ha behov for det kan du installere Windows og ha både det og Mac OSX i dualboot. Ergo det beste fra to verdener :)

 

5. Er det drivere du snakker om? Det er greit hvis du kan nevne navnet på lydkortet (Z-5500 var jo bare høyttalere). Det er vel heller sjelden at du trenger å installere drivere i OSX, men du kan måtte gjøre det med lydkort. Jeg har flere ganger brukt M-Audio sine USB- og FireWire-lydkort uten problemer, må bare installere driver til det.

 

Får vel se om jeg finner noen informative videoer av iMovie :) Har brukt Pinnacle (et sant helsikken..) og det ser hvertfall ut som iMovie kan matche det ganske bra.

 

3 - Bruker data veldig mye og kjører somregel ganske mange programmer om gangen.

 

5 - Altså "pluggene" til anlegget ser ikke ut til å fungere sammen med Mac, og heller ikke bærbar som jeg har nå. Derfor bruker jeg et eksternt lydkort som heter "Creative Soundblaster 24-bit 5,1)

 

EDIT: Er det optisk utgang på iMac? Så at jeg hadde det på anlegget.

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Får vel se om jeg finner noen informative videoer av iMovie :) Har brukt Pinnacle (et sant helsikken..) og det ser hvertfall ut som iMovie kan matche det ganske bra.

 

3 - Bruker data veldig mye og kjører somregel ganske mange programmer om gangen.

 

5 - Altså "pluggene" til anlegget ser ikke ut til å fungere sammen med Mac, og heller ikke bærbar som jeg har nå. Derfor bruker jeg et eksternt lydkort som heter "Creative Soundblaster 24-bit 5,1)

 

EDIT: Er det optisk utgang på iMac? Så at jeg hadde det på anlegget.

iMovie er veldig enkelt og genialt, men har ikke like mye funksjonalitet som FCP. Men det står Pinnacle ned i støvlene, skal jeg love deg.

 

3. Kjør på med så mye ram du har peng til, isåfall :)

 

5. Jeg så det der. Macene har optisk utgang ja, det eneste du må gjøre for at det skal virke er å gå inn i Systemvalg -> Lyd og så velge Digital ut under fanen som heter Lyd ut eller noe sånt. Det er kjempelett, og lyden blir bedre! :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Får vel se om jeg finner noen informative videoer av iMovie :) Har brukt Pinnacle (et sant helsikken..) og det ser hvertfall ut som iMovie kan matche det ganske bra.

 

3 - Bruker data veldig mye og kjører somregel ganske mange programmer om gangen.

 

5 - Altså "pluggene" til anlegget ser ikke ut til å fungere sammen med Mac, og heller ikke bærbar som jeg har nå. Derfor bruker jeg et eksternt lydkort som heter "Creative Soundblaster 24-bit 5,1)

 

EDIT: Er det optisk utgang på iMac? Så at jeg hadde det på anlegget.

iMovie er veldig enkelt og genialt, men har ikke like mye funksjonalitet som FCP. Men det står Pinnacle ned i støvlene, skal jeg love deg.

 

3. Kjør på med så mye ram du har peng til, isåfall :)

 

5. Jeg så det der. Macene har optisk utgang ja, det eneste du må gjøre for at det skal virke er å gå inn i Systemvalg -> Lyd og så velge Digital ut under fanen som heter Lyd ut eller noe sånt. Det er kjempelett, og lyden blir bedre! :)

 

Ser ikke ut som iMovie støtter AVCHD så jeg må gjerne gå for final cut... men det er kanskje gratis programmer som kan convertere :) Er litt redd at Final Cut blir litt overkill :hmm:

 

Jeg så den optiske utgangen, men det ser ikke ut til at det er samme som jeg bruker...

 

Jeg bruker den som er litt firkanta.

Endret av DSG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...