Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har fått en del problemer med 10.6.1 Når jeg dobbelklikker på f.eks. en .dmg fil, så skjer det ingen ting. Den starter ikke DiskImageMounter. Virker som det gjelder de fleste programmer etter jeg dobbelklikker, eller velger "Åpne med".

 

Har prøvd tipsene som står i denne posten: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2138997 , men ingen av dem hjelper.

 

Noen andre som har hatt samme problem og har klart å ordne det?

Lenke til kommentar

Kan jeg ordne en hurtigknapp til å spille av en spesiellt lydfil? (CSI: Miami's YEAAAH! :p)

 

Edit: La lydfilen i en egen spilleliste og valgte "velg spilleliste -> spill av" i Automator. Deretter lagret jeg det som program og la trigger til programmet i Quicksilver^^ Hver gang jeg tar en one-liner i nærheten av macen trykker jeg på hotkeys og YEEAAAAAHH!!!! spilles av :w00t:

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som har hatt problemer med at programmer har fryst etter å ha installert Snow Leopard? Jeg har hatt flere episoder nå hvor blant annet Safari, iPhoto, Quicksilver og Aktivitetsmonitor(!) har fryst. Dette er problemer jeg aldri har støtt på i Leopard.

Lenke til kommentar
Kan jeg ordne en hurtigknapp til å spille av en spesiellt lydfil? (CSI: Miami's YEAAAH! :p)

 

Edit: La lydfilen i en egen spilleliste og valgte "velg spilleliste -> spill av" i Automator. Deretter lagret jeg det som program og la trigger til programmet i Quicksilver^^ Hver gang jeg tar en one-liner i nærheten av macen trykker jeg på hotkeys og YEEAAAAAHH!!!! spilles av :w00t:

 

Kan du sende meg den filen er du grei?

Og gjerne et screenshot av automator scriptet ditt også.

andreasn ætt gmail.com

Lenke til kommentar

Har endelig surret meg til å legge inn dropbox, har fått et par alvorlige hakeslipp. Dette er hinsides genialt. En liten linje i terminalen i tillegg, så blir det langt bedre; kjører nå en symbolsk link mellom en mappe i Documents og Dropbox-mappen. Da snakker vi automatisk backup, ingen dobbel kopiering – og jeg har tilgang på prosjektfilene mine fra alle Macene, iPod Touch og Windows-maskiner jeg måtte forville meg inn på.

 

I terminal skriver en for å opprette linken simpelthen

ln -s ~/Documents/Prosjektmappe/ ~/Dropbox/

 

Magi!

Lenke til kommentar

For filmproduksjon må det vel uansett være problematisk å kjøre full sync online uansett tjeneste, med mindre man har ekstrem båndbredde? Bare stillbilder er et salig styr med tanke på datamengde; et 4GB minnekort kan jeg lett fylle opp i løpet av en ettermiddag – jeg har foreløbig gitt opp tanken på å ha online backup av bildene – der får det holde med noen eksterne disker på forskjellige steder.

Lenke til kommentar

Sikkert spurt om dette tidligere, men gidder ikke å lese gjennom tråden en gang til.

 

Nå har jeg fått Snow Leopard og har tenkt å installere det. Hva må jeg gjøre på forhånd for å få alt slik jeg har det nå? Altså blir dokumenter, bilder, programmer osv. slettet når jeg installerer eller blir det tatt vare på?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke gjøre noe som helst. Men det er jo greit å ta en backup om alt av mystiske grunner skulle eksplodere. Uten at det pleier å gjøre det.

 

Om programmer du har er kommet i ny versjon for Snow Leopard er det imidlertid en fordel å få oppdatert disse når du har lagt inn SL; Quicksilver i gammel utgave var litt kranglete på en av mine maskiner.

 

[Altså, det finnes en eller annen clean install option også. Men den er på ingen måte default path.]

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Sikkert spurt om dette tidligere, men gidder ikke å lese gjennom tråden en gang til.

 

Nå har jeg fått Snow Leopard og har tenkt å installere det. Hva må jeg gjøre på forhånd for å få alt slik jeg har det nå? Altså blir dokumenter, bilder, programmer osv. slettet når jeg installerer eller blir det tatt vare på?

 

 

Jeg tok bare upgrade fra 10.4 til 10.5, og det fungerte helt fint, og systemet er enda raskt og stabilt. (Selv om det riktignok var litt ustabilt i begynnelsen, men det tror jeg var barnesykdommer med 10.5, siden det ga seg når .1 / .2 kom).

 

Men hvis du skal ta clean install så må du ta backup, det enkleste er nok da med time machine, og så kan du da velge å importere kontoen din med alt av programmer, filer og innstillinger som det var.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Er jeg den eneste som har hatt problemer med at programmer har fryst etter å ha installert Snow Leopard? Jeg har hatt flere episoder nå hvor blant annet Safari, iPhoto, Quicksilver og Aktivitetsmonitor(!) har fryst. Dette er problemer jeg aldri har støtt på i Leopard.

Jeg har også dette problemet! Gjelder spesielt Safari :(

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve meg på Opera. Husker jeg brukte det under windows da jeg gikk på ungdomskolen^^ Er fornøyd med Safari på brukervenlighet, men den krever mye ressurser etterhvert, og den har fryst et par ganger, noe som ikke skal skje. Eneste utingen med Firefox så langt er at den også bruker mye ressurser etterhvert.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Opera for det meste til mine faste faner, og bruker Opera Link for å synkronisere bokmerker og annet med den andre maskinen. Safari brukes for det meste når jeg bare har touchpaden tilgjengelig da den har bedre støtte for multitouch gestures mens Firefox og Safari blir brukt vilkårlig til et par enkeltfaner som jeg ikke vil blande inn i de faste fanene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Tenkte jeg skulle prøve meg på Opera. Husker jeg brukte det under windows da jeg gikk på ungdomskolen^^ Er fornøyd med Safari på brukervenlighet, men den krever mye ressurser etterhvert, og den har fryst et par ganger, noe som ikke skal skje. Eneste utingen med Firefox så langt er at den også bruker mye ressurser etterhvert.

Hos meg fryser den flere ganger daglig, innen den siste timen har den frøset omlag 10 ganger så jeg har måtte tvinge avslutning. Hørte det kan være relatert til at jeg oppgraderte i stedet for clean install, så får se om jeg får gjort det senere når jeg har tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg har hatt mye tull med Safari i 10.6. Hang seg opp mange ganger daglig - gjerne i flere minutter av gangen. Løsningen for min del ble å ikke ha på "top sites" når jeg lager ny fane eller nytt vindu. Nå fryser det svært sjelden.

Har det ikke på, så kan ikke være det. I tillegg så fryser den totalt - den går aldri tilbake til normalt igjen, må tvinge avslutning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...