Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle ikke SL koste 29 dollar for oss Leo-brukere? Det er jo ca 175 kroner

Tommelfingerregelen der den norske prisen er 10x av den amerikanske er som regel eit godt utgangspunkt for å finne prisen i Noreg. Direkte samanlikningar blir ofte feil.

 

Skuffande at prisen har gått opp så mykje for å få fullversjonen, dvs. ikkje oppgraderingsdisken for 10.5 brukarar.

Lenke til kommentar
Syns det er drøyt at de skal ta 300 kr for en oppdatering av Quicktime, Safari, Exchange, system og funksjoner for utviklingshemmede når vi allerede har betalt 10-20.000 for datamaskinene våre..

 

Da har du virkelig ikke fulgt med... Det er snakk om ett helt nytt OS med ny finder i cooca som fører til kjappere bruk, 64-bit i hele OS, GrandCentral som jeg ikke gidder å forklare for deg da du tydligvis ikke gidder å gjøre research selv.

 

Mtp at Vista kosta 3-4k for en fullversjon av noe som var vel ca det samme som Snow Leopard er nå og som VIRKELIG var en stor FAIL er $29 ikke noe som helst.

 

Fail.

Lenke til kommentar
Syns det er drøyt at de skal ta 300 kr for en oppdatering av Quicktime, Safari, Exchange, system og funksjoner for utviklingshemmede når vi allerede har betalt 10-20.000 for datamaskinene våre..

Ingen som tvinger deg til å kjøpe. :)

 

Du betaler jo sannsynligvis mye mer for Windows 7, og det er jo bare Windows Vista med ytelsesforbedringer, et par nye funksjoner og ikke stort mye mer.

Lenke til kommentar

Da har du virkelig ikke fulgt med... Det er snakk om ett helt nytt OS med ny finder i cooca som fører til kjappere bruk, 64-bit i hele OS, GrandCentral som jeg ikke gidder å forklare for deg da du tydligvis ikke gidder å gjøre research selv.

 

Mtp at Vista kosta 3-4k for en fullversjon av noe som var vel ca det samme som Snow Leopard er nå og som VIRKELIG var en stor FAIL er $29 ikke noe som helst. Fail.

 

For de som kun har Tiger fra før, så ser jeg den at det er billig å betale 29$ for å oppgradere til Snow Leopard. Men for oss som har kjøpt den nye Macbook Pro til 10k+, så blir det absurd å betale 300 kr ekstra, for å få 64 bit støtte, oppgradete programmer(som mange av oss ikke bruker, som heller bruker feks Firefox og VLC), OpenCL, noen bakgrunnsbilder, STORE OPPDATERINGEN COOCA!!, bedre bruk av flere kjerner osv.. Dette kunne de godt ha gitt oss i en stor høstoppdatering, akkuratt som med OS 3.0 til iPhone/iPod Touch, burde vært et selvfølge at dette kom gratis når man allrede har brukt flere 1000 lapper på produktet..

 

Kan ikke sammenligne pris mellom Snow Leopard og Vista heller da, når man må ha en Mac fra før for å få brukt SL anyways..

 

Ingen som tvinger deg til å kjøpe. :)

 

Du betaler jo sannsynligvis mye mer for Windows 7, og det er jo bare Windows Vista med ytelsesforbedringer, et par nye funksjoner og ikke stort mye mer.

 

Har ikke betalt noe for det :) Heller ikke Windows 7 :)

 

Og påstandene om at Windows 7 bare er Vista med ytelsesforbedringer.. Windows 7 er forbedret til hver minste detalj, så mye at det kunne ikke blitt gitt ut som en oppdatering som Snow Leopard fra Leopard. Jeg syns Windows 7 er på nivå med Snow Leopard i dag, og det er bra, da er kunder fra begge verdner fornøyde.

Lenke til kommentar

Herlighet for no klaging? Selvfølgelig kan du kreve "hele" $29 for ett nytt OS? Har du virkelig ikke 259kr som du kan bruke på det? Hvis ikke så får du vel heller ty til andre metoder da mann.

 

Og selvfølgelig kan du sammenligne OS X og Vista. Kan lett finne en Windows maskin for deg jeg til over 10k, LETT og så skal vi se om M$ gir meg W7 gratis.

 

EDIT: Forresten, sitter på w7 selv å skriver dette. Har brukt det siden beta 1, og er nå på RC1 og, ja det er mye bedre enn vista mtp hastighet osv, men herregud da mann, det er faktisk INGEN nye funksjoner i W7 som ikke er i Vista (for oss vanlige brukere), det er kun ytelse det er snakk om.

 

EDIT 2: Se her du, det er "litt" mer lagt til i Snow Leopard enn det er i W7 to be honset. http://www.apple.com/macosx/technology/

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Tar sjansen å spør her.

 

Hadde egentlig bestemt meg for å bygge en ny pc med i7 prosessor. Men i de siste dagene har jeg blitt litt i tvil, og syns denne virker veldig fin:

 

 

IMAC 24

 

Er klar over at jeg får en helt annen ytelse for pengene ved å kjøpe en IMAC, men er imponert over design, og at den ikke tar noe plass.

 

Jeg har hørt at OS et til mac ikke er så krevende, og derfor vil ikke maskina virke så veldig treg uansett.

 

Skjermkortet som følger med, er det veldig dårlig? Hva slags ytelse snakker vi i spill? Vil man kunne spille greit de nyere spillene? Og hva med RA3 f.eks? (ikke at det er veldig nytt men)

Hvordan er skjermen på disse maskinene? Virker som i specen at de ikke har mer enn 750/1 i contrast?

 

Finnes det blueray, og muligheter for å koble til kabeltv til skjermen? (tenker å benytte den til "TV" på soverommet også hvis mulig)

 

Før hørte jeg bestandig at Mac var overlegen på bilde og grafikkbehandling. Er det slik ennå? Hvorfor har dere selv valgt Mac?

 

Har aldri hatt mac før, og er på vippebrettet for å kjøpe en. Håper dere bærer over alle mine spørsmål, og håper noen blir besvart.

 

Har forresten en XPS M1710 og playstation 3, slik at jeg egentlig kan spille på disse også da.

Lenke til kommentar
Herlighet for no klaging? Selvfølgelig kan du kreve "hele" $29 for ett nytt OS? Har du virkelig ikke 259kr som du kan bruke på det? Hvis ikke så får du vel heller ty til andre metoder da mann.

 

Og selvfølgelig kan du sammenligne OS X og Vista. Kan lett finne en Windows maskin for deg jeg til over 10k, LETT og så skal vi se om M$ gir meg W7 gratis.

 

EDIT: Forresten, sitter på w7 selv å skriver dette. Har brukt det siden beta 1, og er nå på RC1 og, ja det er mye bedre enn vista mtp hastighet osv, men herregud da mann, det er faktisk INGEN nye funksjoner i W7 som ikke er i Vista (for oss vanlige brukere), det er kun ytelse det er snakk om.

 

EDIT 2: Se her du, det er "litt" mer lagt til i Snow Leopard enn det er i W7 to be honset. http://www.apple.com/macosx/technology/

 

Du skjønte ikke hva jeg mente nei?

Når man kjøper en Mac går mye av pengene inn i Apple´s selskap. Kjøper du en PC uten operativsystem får ikke Microsoft noenting. Kjøper man en Mac har man ikke noe valg, med i prisen man betaler for datamaskinen går mye av det til inntekter for OS´et(ergo, man har allerede betalt for Leopard). Skjønner du da hvorfor M$ er nødt til å ta mer betalt for operativsystemene enn Mac?

Men om du kjøper en PC hvor Windows 7 følger med, så må du ikke betale noe for Service Pack 1, SP 2, osv som kommer i fremtiden(når jeg tenker over det, så kommer de sikkert til å gjøre det nå som Apple har begynt å ta betalt for oppdateringer)

 

Det er grådigheten jeg blir irritert over. Egentlig betaler man masse ekstra for at det skal være Macintosh kvalitet, stabilitet og ytelse, også skal de i tillegg kreve mer. De gjør det vel fordi de vet at 95% av Mac eiere til slutt tar seg råd til det (eller tyr til andre metoder, om de føler for å boikotte deres melke-metoder)

 

EDIT: For å summere alt: Vi har allerede betalt for Leopard, og de tar betalt for noe som imo. kunne vært en "vanlig"* oppdatering (som i seg selv helt sikkert ville trukket nye kunder uansett)

* Feks stor høst oppdatering

Endret av iBrick
Lenke til kommentar
Du skjønte ikke hva jeg mente nei?

Når man kjøper en Mac går mye av pengene inn i Apple´s selskap. Kjøper du en PC uten operativsystem får ikke Microsoft noenting. Kjøper man en Mac har man ikke noe valg, med i prisen man betaler for datamaskinen går mye av det til inntekter for OS´et(ergo, man har allerede betalt for Leopard). Skjønner du da hvorfor M$ er nødt til å ta mer betalt for operativsystemene enn Mac?

Men om du kjøper en PC hvor Windows 7 følger med, så må du ikke betale noe for Service Pack 1, SP 2, osv som kommer i fremtiden(når jeg tenker over det, så kommer de sikkert til å gjøre det nå som Apple har begynt å ta betalt for oppdateringer)

 

Det er grådigheten jeg blir irritert over. Egentlig betaler man masse ekstra for at det skal være Macintosh kvalitet, stabilitet og ytelse, også skal de i tillegg kreve mer. De gjør det vel fordi de vet at 95% av Mac eiere til slutt tar seg råd til det (eller tyr til andre metoder, om de føler for å boikotte deres melke-metoder)

 

EDIT: For å summere alt: Vi har allerede betalt for Leopard, og de tar betalt for noe som imo. kunne vært en "vanlig"* oppdatering (som i seg selv helt sikkert ville trukket nye kunder uansett)

* Feks stor høst oppdatering

 

 

Eh... Jo jeg forstår hva du mente. Det var ingen som tvang deg til å betale ett premium for en maskin fra Apple, hvis du mener at det er så grusomt dyrt, kjøp en dell da vel?! SP1, SP2 osv til Windows er bullshit å sammenligne med. Vet du hvorfor? Joda, fordi ALLE Servicepackene microsoft noen sinne har lansert, har ALDRI inkludert noen nye funksjoner, vet du hvorfor? Fordi de er en servicepack. Altså, det er en roundup av alle de små oppdateringene som har skjedd over det siste året eller to slik at nye brukere skal slippe å laste ner ca 150 små oppdateringer å restarte maskinen 7 ganger før de kan bruke den. Eller, de har faktisk lansert en ny funksjon i en SP. Det er faktisk i XP SP2 hvor de lanserte "securitycenter" som var VELDIG nødvendig.

 

Dette er ikke en roundup av alle bugfixene, hvis du hadde sett på linken jeg sendte tidligere, hadde du sett at dette er ett helt nytt OS bygget fra scratch i 64-bit! Hvor mye tok M$ for XP 64-bit? Joda, kun XP-Pro 64 bit kosta vel 2-3k for en OEM versjon? Her får du en fullversjon for 259 spenn. Har du ikke råd til det så var det vel nesten litt tabbe å kjøpe en mac i utganspunktet. Sorry mate.

 

EDIT: For å summere alt: Vi har allerede betalt for Leopard, og de tar betalt for noe som imo. kunne vært en "vanlig"* oppdatering (som i seg selv helt sikkert ville trukket nye kunder uansett)

* Feks stor høst oppdatering

 

Så du synes altså at vi burde få W7 i en Servicepack og? Og ikke kom her å si at det ikke er samme skiten, fordi det er nøyaktig det W7 er.

 

 

EDIt. Og selvfølgelig får M$ penger av maskinprodusentene når de selger en maskin. 1. Hadde de ikke fått det ville de aldri eksistert idag. 2. Det er en grunn til at datamaskiner koster så mye som de gjør idag, det er ikke hardwaren, det er OS licenser.

Endret av Yaricks
Lenke til kommentar

Men faenihelvete da!! Poenget er at vi allerede har betalt for Leopard, derfor syns jeg det er grådig at de skal ta betalt av oss for at vi skal få et par ekstra nye funksjoner i OS´et, og det er ikke sånn at de har bygd opp alt fra grunn av, men de har gjort så alle programmene i OS´et støtter 64 bit, og innført et par nye teknologier, pluss et par nye funksjoner.

 

Jeg skreiv jo PCER UTEN OS!! Er du dyslektiker eller? Du får ikke med deg noe av det jeg skriver!! Er unødvendig å argumentere med deg når du ikke leser hva jeg skriver engang.. Ja, jeg vet at M$ selvfølgelig lever av alle PCene som blir solgt med Windows, men det betyr ikke at alle PCer som blir solgt i verden er med Windows, derfor kan de ikke tilby PC byggere deres OS til 300 spenn!

 

Ja, jeg syns W7 kunne vært en gratis oppdatering for de som har sløst pengene sine på Vista. M$ skjønte så jo at Vista ikke gjorde det bra, så selvfølgelig lager de et nytt OS som kan selge bra. Men det er en annen diskusjon.

 

Og hold kjeft med at jeg ikke har råd til Mac "kjøp Dell" "du skulle ikke kjøpt Mac da.." ´.|..

Du skal ikke fortelle meg hva jeg skulle gjort og ikke gjort. Selvfølgelig har jeg 300 kr, men det blir ikke brukt på SL.

 

(Sensurer teksten om noe ble for grovt for forumet)

Lenke til kommentar

Det du sier kan sammenlignes med et bilkjøp.

 

Du har nettopp kjøpt en bil, og så kommer det en ny motor som man kan ha i samme bilen. Her er da bilen Macen, og motoren OS X.

Det du egentlig sier, er at du mener at de som lagde bilen skal bytte motoren for deg helt kostnadsfritt, selv om det er et helt nytt produkt, fordi du har allerede betalt masse for bilen og du gidder ikke å betale en brøkdel av det for en ny motor, selv om det er et kjempegodt tilbud.

Bilen fungerer jo naturligvis med den motoren du allerede har, men du vil få ytelsesforbedringer med den nye motoren.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og himler med øynene, det er helt latterlig det du kommer med her iBrick. Du har virkelig misforstått hele greia med hvordan Apple opererer når det kommer til nye OS. Bare fordi Microsoft bruker 7 år på å komme opp med et nytt OS, betyr ikke det at Apple gjør det samme. Ja, det tok en stund fra Tiger til Leopard, men så var det til gjengjeld den lengste perioden noen sinne i OS X's historie. Oppgradering fra Leopard til Snow Leopard er virkelig ikke det samme som en Service Pack, selv om det virkelig virker som om det er det du tror. Hvis du mener noe annet, kommer det veldig, veldig dårlig frem. Henrik C summerer det veldig, veldig bra det du faktisk gir inntrykk av at du mener. Mener du noe annet, si det en gang til, men ikke kom her med personangrep og kall folk for dyslektikere når de helt klart ikke er det. Om ikke annet, er det bare du som forklarer deg selv på en dårlig eller vanskelig måte.

 

Beklager hvis jeg virker som en dust nå som fortsetter denne ganske tåpelige diskusjonen, men jeg bare måtte.

Lenke til kommentar

Jeg gidder snart ikke bruke mer energi på dere Mac frelste.

Syns dere virkelig at Snow Leopard kan sees på som et nytt OS? Det er kun noen hundre megabytes med oppdateringer av Leopard OS´et, ikke noe mer enn det.

Trengte vi et nytt OS etter XP fra M$ før DX10 kom? Nei.

Selv om det å bruke Service Pack til å sammenligne var dumt, så har de fortsatt gitt ut nye IE og WMP gratis.

Se på NXE da? Nye oppdateringer hvert halvår til Xboxen, gratis.

Når han allerede hadde stemplet meg som fattigmann, syns jeg han skulle tåle å få litt refs tilbake.

Lenke til kommentar
Noen som vet når studenter ved NTNU kan få gratis nøkkel til windows 7? Har hørt at vi får det til xp og vista, så jeg går ut fra vi får det til w7 også. W7 skal funke på bootcamp ja? Tenker på 64 bits versjonen.

Snakket med noen fra Online-kontoret (linjeforeningen Online for informatikkstudenter) om det i forrige uke, og de mente at nøklene skulle bli tilgjengelig rudt release av W7, altså mot slutten av oktober.

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...