Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk Kernel Panic for et par timer siden, men har greid å komme meg inn igjen nå. Noen som vet om et program hvor man kan se statusen på HDD?

Mulig det kommer av at maskinen gikk i bakken (MBP) for litt over en uke siden?

 

Har uansett fått backup av det mest nødvendige nå og lurer litt på hva jeg kan gjøre for å forebygge en evt ny kernel panic?

Lenke til kommentar

Built to order - eller av samme betydning iallefall. Tok litt over ei uke til Mo i Rana da jeg bestilte min 15" unibody i april. Var dog standard-config, siden jeg ikke hadde mer enn 16500 i handa akkurat da... Selve maskina var ute fra Apples lager i løpet av samme dag som jeg bestilte - selve postgangen tok tid. Omlastingssentralen er foøvrig på Fauske, så du tjener iallefall en dag der, i forhold til meg.

 

Plukka forøvrig opp 2x2gb DDR3-brikker i dag, tipper det gjør susen i Lightroom/Photoshop. :)

 

edit: Ser det har kommet iallefall tre svar siden du spurte om BTO, Sondre. :p Tipper Firefox er litt sær i dag. :|

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Forresten, støtter Boot Camp Windows 7?

 

Bør jeg installere Windows XP eller 7 hvis jeg lager en (eller flere for den saks skyld) boot camp-partisjoner hvis hovedmålet er å kunne spille på Windowsen?

 

Og vil det være noe problem å opprette tre partisjoner, en for Leopard, en NTSC(?) for Windowssystemet og en FAT for Windowsprogrammene og -spillene? På den måten vil Leopard ha mulighet til å laste ned diverse til Windows, samtidig som systemfilene ligger på den noe raskere NTSC partisjonen. Eller vil spill som ligger på FAT være vesentlig tregere enn om de ligger på NTSC?

Endret av Sonsol
Lenke til kommentar
støtter Boot Camp Windows 7?

Skulle gå fint, resten av det du spør etter ser også greit ut. Hva som er best til spill aner jeg ikke.

 

Sonsol: Du får kvitteringen til fakturaadressen.

 

Planlegger kjøp av ny MacBook Pro, står mellom 13" og 15". Sitter en del i Xcode, så mistenker jeg ender opp med sistnevnte – har ikke mye erfaring med programmering på liten maskin, men mistenker at jeg kan komme til å like det heller dårlig. Noen med andre erfaringer?

Lenke til kommentar

Macbooken min gikk i bakken for et par uker siden, hvor jeg fikk Kernel Panic for et par dager siden.

 

Fattet ikke fnatt og kontaktet Heilage som sa jeg skulle kjøre AHT. Det gjorde jeg og fikk denne feilmeldingen: 4SNS/1/40000000:TG0D

 

Googlet det og fant denne tråden: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=9263268

 

Ser ut som at det kan være noe feil på hovedkortet (thermal sensor). Spørsmålet er da, hvor mye vil det koste å få dette erstattet/reparert?

Macbooken min er fra 2007 og jeg har ingen apple garanti eller liknende.

 

Begynner på studier snart, så trenger å få fikset dette ASAP.

Lenke til kommentar
Personlig var det litt for smått å sitte med xcode på min hvite macbook 13". 15" er nok bedre, men igjen så er det sjelden jeg sitter og koder på en laptopskjerm. Det blir oftest å koble den til en samsung 24" ekstern skjerm.

Takk, akkurat den type erfaringer jeg er ute etter. Hadde vært behagelig å bare dra på 13", men blir fort en del vinduer når en sitter med debugging etc. iMacen vil uansett være hovedmaskin, vil ha MPBen til å programmere når jeg reiser.

 

(Med ADC-rabatt blir ikke prisforskjellen noe å snakke om heller; 20% rabatt på 15", 10% på 13". 15" har 4GB RAM by default, den andre må oppgraderes.)

Lenke til kommentar
Macbooken min gikk i bakken for et par uker siden, hvor jeg fikk Kernel Panic for et par dager siden.

 

Fattet ikke fnatt og kontaktet Heilage som sa jeg skulle kjøre AHT. Det gjorde jeg og fikk denne feilmeldingen: 4SNS/1/40000000:TG0D

 

Googlet det og fant denne tråden: http://discussions.apple.com/message.jspa?messageID=9263268

 

Ser ut som at det kan være noe feil på hovedkortet (thermal sensor). Spørsmålet er da, hvor mye vil det koste å få dette erstattet/reparert?

Macbooken min er fra 2007 og jeg har ingen apple garanti eller liknende.

 

Begynner på studier snart, så trenger å få fikset dette ASAP.

 

Godt du tok rådet mitt. Dessverre er problemet ganske alvorlig og vil nok være relativt dyrt å fikse. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Humac/Eplehuset eller en annen lokal, autorisert Apple-forhandler og høre hva de kommer til å ta for det.

 

Ødelagt varmesensor gjør fort maskinen FUBAR. Jeg fikk det problemet i den gamle MacBooken min, og hadde store problemer. Heldigvis fikk jeg fikset det innen garantitiden.

Lenke til kommentar

Hmm ok, den ser ut til å funke relativt OK nå. Vet ikke om det er særlig bra å bruke den?

Skjermen begynte å flimre og hele maskinen hengte seg opp i sta :(

 

Passer utrolig dårlig akkurat nå. Lurer litt på om jeg kan få det igjen på forskringen, siden det skjedde mens jeg var på reise :hmm:

 

Skal se om det er noen autoriserte macforhandlere her i DK.

 

Edit: Btw, er det mulig å kjøpe Apple Protection Plan selvom MBPen er fra 2007?

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Lurer litt på om jeg kan få det igjen på forskringen, siden det skjedde mens jeg var på reise :hmm:

En del reiseforsikringer dekker de mest absurde ting, så det er i alle fall verdt å sjekke. iFixit har for øvrig hovedkort til MB, de jeg så på kostet $300-400; om prisen på reparasjon blir absurd kan du vurdere om du gidder å gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...