Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Har akkurat gått til innkjøp av en 1TB ekstern harddisk og har tenkt til å sette opp Time Machine. Hvor mye plass tror dere at den trenger? Har foreløpig brukt 93GB, men det inkluderer alle systemfiler. Hjemmemappa mi er på rundt 50GB. Hvor lenge varer det før den sletter gamle filer hvis jeg lar den bruker ca. 250GB av harddisken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har i allefall satt av en partisjon på 250GB. Time Machine sletter de eldste sikkerhetskopiene etterhvert når tilgjengelig plass er fylt opp, men etterlater ukentlige og månedlige sikkerhetskopier en god stund, derfor tenker jeg at 250GB holder lenge.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en 500GB-disk dedikert til Time Machine siden Leopard kom, og denne har nå rundt 50GB ledig, men slik har det vært en god stund nå. Nå skal det nevnes at jeg har en brukermappe og app-mappe på tilsammen 200GB, så det kan ha noe med saken å gjøre. Så for å svare på spørsmålet ditt, vil jeg tro at du ikke vil få noen problemer med en 250GB-partisjon på en god stund fremover i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med å få port kommandoen til å fungere? Jeg har installert via dmg-fila dems og port fungerer om jeg kjører den slik "sh /opt/local/bin/port", men ikke med bare port, noe som er ganske iriterende.

 

Har dette i .profile fila mi:

export PATH=/opt/local/bin:/opt/local/sbin:$PATH
export MANPATH=/opt/local/share/man:$MANPATH

# Farger i shellet
CLICOLORS="YES"; export CLICOLOR
LSCOLORS="ExGxFxdxCxDxDxhbadExEx"; export LSCOLORS

Lenke til kommentar
Hvordan er det å bruke norsk tastatur-layout på et MBP-tastatur fra USA?

 

USA-layout har vel en mindre tast enn norsk layout? Så du mister en av knappene tror jeg. Men du kan jo bare kjøpe noen sorte klistrelapper til å klistre over så du ser ÆØÅ med øyet?

 

De har en mer, faktisk!

 

Edit: Ser de har begynt å opere med helt likt keyboard på de nye unibodyene.

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar

Dette høres kanskje litt sært ut, men jeg har et spørsmål kanskje andre neat-freaker vil nikke annerkjennende til:P

 

Jeg har ta harddisker jeg regelmessig kobler til maskinen, men ikke nødvendigivs samtidig. Jeg har lagt disk-ikonene slik at det ser ryddig ut på skrivebordet mitt når begge er koblet til, men hvis bare en er koblet til ser det straks mer rotete ut. (Krise! :p ) Det jeg lurer på er om det er mulig å ordne det slik at ikonene alltid vises på skrivebordet, kanskje litt gjennomsiktig, for så å bli ugjennomsiktig igjen når diskene kobles til?

 

Kanskje litt søkt, men here goes... ^^

Lenke til kommentar
Jeg har lagt disk-ikonene slik at det ser ryddig ut på skrivebordet mitt når begge er koblet til, men hvis bare en er koblet til ser det straks mer rotete ut. (Krise! :p )

La meg foreslå en helt annen framgangsmåte. Høyreklikk (ctrl-klikk) på skrivebordet og velg sortering etter navn. Da kommer diskene samlet oppe i det høyre hjørnet av skrivebordet. Deretter sorteres mapper og filer alfabetisk.

 

Jeg har valgt 28x28-ikoner og teksten (10 pkt) til høyre for ikonene. Jeg viser objektinfo og symbolforhåndsvisning. Ryddig og praktisk.

Lenke til kommentar
Dette høres kanskje litt sært ut, men jeg har et spørsmål kanskje andre neat-freaker vil nikke annerkjennende til:P

 

Jeg har ta harddisker jeg regelmessig kobler til maskinen, men ikke nødvendigivs samtidig. Jeg har lagt disk-ikonene slik at det ser ryddig ut på skrivebordet mitt når begge er koblet til, men hvis bare en er koblet til ser det straks mer rotete ut. (Krise! :p ) Det jeg lurer på er om det er mulig å ordne det slik at ikonene alltid vises på skrivebordet, kanskje litt gjennomsiktig, for så å bli ugjennomsiktig igjen når diskene kobles til?

 

Kanskje litt søkt, men here goes... ^^

 

Du kan jo eventuelt åpne ikonet i PS, senke opacity, og legge det inn på bakgrunnsbildet ditt!

 

 

Litt sånn e-handyman.

Lenke til kommentar

Produktutvikling og produksjon ved NTNU^^ Høres utrolig morsomt ut, særlig sammenlignet med endel andre studier:P

 

Hvis dere kjenner noen som ønsker å kjøpe MacBooken, så hadde det vært flott hvis dere tipset dem om min. Kunne tenkt meg å få solgt den snarest mulig, slik at jeg kan bestille en ny før jeg drar. Jeg må nemlig kopiere brukeren fra den gamle til den nye maskinen.

 

Finnes det noen måte å lagre en bruker (med alt av programvare og instillinger) på en ekstern harddisk slik at jeg slipper å koble to maskiner sammen for å kopiere alt når jeg kjøper den nye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...