Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du finner noe utdanningsprogram som fokuserer på obj-c eller mobile enheter, det er rimelig smalt. Men jeg regner med at bl.a. informatikk har kurs innen programmering for mobile enheter eller lignende, men jeg tviler på at det er innen obj-c (Alt dette uten at jeg har sjekket det opp). Når det er sagt så er obj-c rimelig likt C/C++, og kan du noe programmering så er det ganske enkelt å sette seg inn i obj-c. Også om du ikke kan noe programmering fra før av. Stanford har lagt ut et kurs innen programmering for iPhone, både video av forelesninger, oppgaver, løsningsforslag og i det hele tatt. Anbefales.

http://www.stanford.edu/class/cs193p/cgi-bin/index.php

Lenke til kommentar

Språkvariasjonen er vel relativt liten i utdanningsvesenet her til lands, dessverre. Det går for det meste i Java, med .NET som valgfag på nokre av høgskulane. Lurer på om HiØ har litt Python-programmering også, men ja – Java står vel for storparten av pensum.

 

CS193P fra Stanford virker derimot veldig god!

Lenke til kommentar
Dumt spørsmål kanskje; men har du forsøkt å sette inn cd/dvden som kom med maskina?

 

DVD'en står i ;)

 

Først må nydisken formatteres, Diskverktøy ligger på DVD-plata som fulgte med maskinen. Deretter velger du installering av OSX på denne disken.

 

Åssen formaterer jeg den da? Spørsmålet er vel heller hvordan jeg booter fra DVD'en.. Har nå satt inn den nye harddisken, men når jeg skrur den på så kommer det bare en hvit skjerm, og etter hvert kommer det frem en blinkende mappe med "?" tegn i seg..

 

Så, hva må jeg trykke for å komme til installasjonsskjermen/boote fra Leopard DVD med fersk harddisk?

Lenke til kommentar
En knapp som ble brukt til å boote fra cd på Macbook før var "Option"-key.. Er det det C tasten er for nå?

Alt-tasten kan fortsatt brukes, men den er egentlig for å velge oppstartsvolum hvis man har flere OS på samme maskin. F.eks er dette glimrende for å reparere en annen partisjon på samme harddisk. Et reparasjonsprogram og et enkelt OSX kan være installert på en bipartisjon eller en ekstern disk som kun brukes ved reparasjoner av det normale oppstartvolumet. Alt-tasten fungerer kun på OSX-maskiner.

 

C-tasten brukes for å starte fra CD eller DVD, og dette henger med fra før OSX ble lansert. Jeg mener å huske at det fungerte i OS 7.5 og oppover, det var vel 7.5 som var det første Mac-OS-et som kunne installeres fra CD. Dette var ca i 1994/1995, tror jeg.

Lenke til kommentar
Uansett, ja det finnes ett med "unlimited data". iConnect heter det og koster 349kr/mnd, men du har ingen inkluderte minutter eller sms.

iFlex (tror det er det det heter) er heller ikke så ille med sine maks 9kr for datatrafikk per dag.

 

Hvor mye datatrafikk er det egentlig snakk om før det blir 9,- på en dag? Sitter å vurderer FlexiTalk 149 oppimot iConnect.

Lenke til kommentar

Ser at iConnect koster 349,- inkl. internettbruk. Men FlexiTalk har 9,- maks på en dag vil det jo si at det er et mye bedre tilbud. Med tanke på at du har billigere ringetid og sms.

 

9*30 dager = 270,- hvis du bruker mye datatrafikk hver dag.

Blir dette riktig?

Lenke til kommentar

Å laste hele nettsider som nettaviser bør man egentlig unngå ved enhver anledning. Handler ikke bare om kostnaden, men også om hastighet. Så bruk noen kroner på f.eks. Byline i Appstore for en RSS-leser som funker fabelaktig med Google Reader om det er din RSS-leser. Eller Netnewswire sin app om du bruker den også på desktopen.

Lenke til kommentar

Min brors kone har fått seg en iPod og skulle gjerne ha noe musikk fra min mbp. Når jeg kobler hennes iPod til macen min, så sier den at en iPod kun kan være synkronisert med ett iTunes-bibliotek om gangen.

 

Vil det si at hvis hun har overført musikk fra sitt iTunes bibliotek, så kan hun ikke få noe musikk fra min iTunes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...