Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen av dere hjelpe meg litt?

Har kjørt siste oppdatering og sitter med OS X 10.5.7.

Har problemer med gjennomsiktig iCal-ikon i Docken. Når jeg starter programmet blir ikonet som normalt.

Jeg har prøvd:

Omstart

Slette ~/Bibliotek/Calendars/Calendar Cache

Slette ~/Bibliotek/Caches/com.apple.iCal

 

Finner ikke noe særlig mer på Google. Har noen andre problemet eller kan noen andre tipse meg

Legger ved screenshot siden jeg er elendig til å forklare.

 

screenie.jpg

Lenke til kommentar
Faller MacBook Pro eller iMac mest i pris på bruktmarkedet? Jeg driver å funderer på å bytte MacBooken (2 år gammel 2GHz, som fungerer som ny) i en MacBook Pro eller PC-en i en iMac. Den skal primært bli brukt til foto/photoshop og vanlig bruk, og dersom det blir bytte fra PC til iMac, så skal den helst klare et par spill. (Det er derfor det er mest aktuellt å bytte ut MacBooken). Hva ville dere ha gjort?

 

 

iMac faller nok mest i pris. Det er hvertfall hovedinntrykket jeg sitter igjen med etter å ha fulgt bruktmarkedet et par år nå. Apple selger mest av sine bærbare datamaskiner, og det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet. Hvis du planlegger å selge maskina du skal kjøpe etter et års tid eller noe, får du nok mest igjen for MacBook Pro.

Jeg har hatt MacBook i noen år nå, både plastversjon og 2.4Ghz unibody. Jeg irriterte meg ofte over liten skjerm. Etter å ha fulgt litt med på finn, brukt1, qxl osv., var jeg heldig og fikk byttet sistnevnte MacBook til en MacBook Pro av en fyr som ville ha mindre maskin å bære på.

 

Jeg er svært fornøyd med MacBook Proen jeg har i dag. Som Ole Gunnar sier, gjør det seg veldig med de ekstra 2" i skjermen. Det blir en helt annen opplevelse uansett hva du driver med. Nå har jeg MacBook Proen som skolemaskin som er hendig og kjekk til det bruket. I tillegg har jeg en gamer-pc som står parkert hjemme, en løsning jeg er veldig fornøyd med. Litt avhengig av hvilke spill du spiller, kan du klare deg med kun MacBook Pro, da den har et relativt godt skjermkort og ha den som eneste datamaskin. Jeg har spilt Left4Dead, Crysis, COD 4 og 5 og F.E.A.R.2 helt smertefritt på den (jeg har den svakeste modellen).

Lenke til kommentar
Hvordan er det med XP på en Mac? Skulle installere det på en kompis sin hvite plast-Mac, fikk bare bluescreen med mange ulike disker... Noen som har prøvd?

Det kjører flott det. Har XP installert på min unibody Macbook for å kjøre noen spill.

 

Eneste jeg kan klage på er at den nye touchpad-en ikke fungerer helt optimalt i XP enda.

Lenke til kommentar
Eneste jeg kan klage på er at den nye touchpad-en ikke fungerer helt optimalt i XP enda.

Akkurat kva er det som ikkje fungerer? Prøver å overtale svigerfar min til å kjøpe ein MacBook Pro, men han er bekymra for at det ikkje blir like stabilt som å køyre Vista på ei maskin som "er bygd" for det. Sjølv køyrer eg XP på ein litt eldrande iMac – den blei vel sist restarta rundt juletider, og går som ei klokke likevel.

Lenke til kommentar

Det er på Mac(book Pro) at jeg har at mine beste XP/Vista opplevelser. Aldri har installeringen o.l. gått så bra og knirkefritt som på Mac (med Bootcamp). Eneste er det som :--}D sier at multitouchpaden ikke fungerer så ekstremt bra som det gjør i OS X. Tingene som ikke fungerer så veldig bra (ettersom jeg husker det nå) er høyreklikking med to fingre og andre "fler-fingrede" greier, men det er ikke så gale at det ikke går an å leve med. Nye drivere skal vel fikse mye av det (håper jeg).

Hvis svigerfar sverger på død og liv til Vista så ser jeg ingen grunn til å kjøpe Mac. Er kun ved nødtilfeller (mao dvs spill) jeg tyr til å boote opp Vista.

Lenke til kommentar

heanwl: Takk for svar!

 

Karen det er snakk om er ein langvarig IBM-fan, og har fram til no klart seg fint med den siste revisjonen av IBMs bærbarserie (3-4 år sidan). Men ettersom maskina sakte men sikkert byrja å gå litt treigt, har han no i lengre tid leita etter ei ny maskin. Førstevalget var ei toppspesifisert Lenovo X-maskin, men denne måtte inn på service 3 ganger i løpet av ein måned (lite funksjonell internett, blant anna), så den vart til slutt returnert. Etterpå prøvde han ei heilt gjennomsnittleg HP-maskin, men her skurra lyden grusomt frå høyttalarane.

 

Så eg foreslo at han enkelt og greitt burde kjøpe ein MacBook Pro, for å så installere Vista på den. Eg hadde tross alt hatt gode erfaringer med det sjølv.

I dag fekk eg beskjed om at han hadde bestilt, så vi får sjå. :)

 

Korleis gjer ein høgreklikk i Vista no, då? Må ein halde inne ein knapp e.l. ? Det er i såfall ikkje så veldig bra.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du beskriver min far (sverger til IBM innen pc og HP innen skrivere). :p

Jeg tror at istedenfor å "tap´e" med to fingre så må man trykke med to fingre til man hører klikk lyden fra touchpaden. Dog husker ikke helt så noen bør rette meg.

 

EDIT: Usikker på om ctrl+klikk funker i Vista, men funker selvsagt i OS X.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

Grei pris, men mange av de appsene der har jo frie alternativ som er mye bedre. Virtualbox istedet for Parallels Desktop, handbrake funker til backup av dvd, vlc spiller jo av filmer, og det finnes jo en rekke programmer som kan håndtere pakkede filer.

 

Den firewallen kan jo være greit å ha da, ellers er jo ikke pakka særlig nyttig for min del iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...