Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Litt flaut å si det egentlig, men har enda ikke fått brukt min My Book Studio Edition 1TB som jeg fikk til jul.

 

Planen er å overføre alt jeg har fra Macintosh HD til den eksterne harddisken. Jeg skal bruke Macbook Pro'en primært til musikkinspilling og editering, og vil derfor ha Macintosh HD fri for alt av programmer, musikk, bilder filmer etc.

 

Noen som kan gi en litt grei guide på dette?

 

Takk

Bruke Time Machine (full kopi av datamaskin) eller kopiere over hele brukermappen din (er vel helst der du har programmer, musikk, bilder, filmer ++)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt flaut å si det egentlig, men har enda ikke fått brukt min My Book Studio Edition 1TB som jeg fikk til jul.

 

Planen er å overføre alt jeg har fra Macintosh HD til den eksterne harddisken. Jeg skal bruke Macbook Pro'en primært til musikkinspilling og editering, og vil derfor ha Macintosh HD fri for alt av programmer, musikk, bilder filmer etc.

 

Noen som kan gi en litt grei guide på dette?

 

Takk

Bruke Time Machine (full kopi av datamaskin) eller kopiere over hele brukermappen din (er vel helst der du har programmer, musikk, bilder, filmer ++)?

Ok, takk!

 

Men hvis jeg nå sletter brukermappen min fra Macintosh HD, vil da alt fungere optimalt? Eller må jeg si ifra at jeg vil kjøre programmene mine fra en annen harddisk?

Lenke til kommentar
Litt flaut å si det egentlig, men har enda ikke fått brukt min My Book Studio Edition 1TB som jeg fikk til jul.

 

Planen er å overføre alt jeg har fra Macintosh HD til den eksterne harddisken. Jeg skal bruke Macbook Pro'en primært til musikkinspilling og editering, og vil derfor ha Macintosh HD fri for alt av programmer, musikk, bilder filmer etc.

 

Noen som kan gi en litt grei guide på dette?

 

Takk

Bruke Time Machine (full kopi av datamaskin) eller kopiere over hele brukermappen din (er vel helst der du har programmer, musikk, bilder, filmer ++)?

Ok, takk!

 

Men hvis jeg nå sletter brukermappen min fra Macintosh HD, vil da alt fungere optimalt? Eller må jeg si ifra at jeg vil kjøre programmene mine fra en annen harddisk?

Det blir vel kanskje ikke så lurt nei. Men det går sikkert, hvis du oppretter en ny bruker igjen.

 

Men det enkleste er vel å ta backup med Time Machine, formater datamaskinen din.

 

Om det går ann å kjøre programmer fra den eksterne hardisken uten noe styr bør jo gå, men ytelsen blir jo så som så om den går gjennom USB. Om du har Firewire 800 kan dette fungere veldig bra, da firewire ikke går gjennom CPU.

Lenke til kommentar

JEG ville aldri i verden ha fjernet brukermappen min fra startdisken (Macintosh HD). Alt innholdet kan imidlertid ligge et helt annet stede hvis man vil, med aliaser i den opprinnelige brukermappen. Dette fungerer brillefint, jeg gjør selv dette. Jeg bruker imidlertid både engelskspråklige og norskspråklige program, så jeg har opprettet 2 aliaser for hver fjernmappe, f.eks både Documents og Dokumenter. Begge viser til samme fjernmappe.

 

Evt. kan du intallere alt på den eksterne disken og bruke denne som oppstartdisk, men da må du alltid ha den eksterne disken tilkoblet når maskinen er påslått.

Lenke til kommentar

Tror ikke du tjener stort ved å ha disken tom for alt annet enn musikkprosjekter gitt at du har god plass for det. Blir upraktisk å ha programmer på ekstern disk, og musikkprosjekter lar seg lettere flytte på ved behov enn programmer. Så ha installert programmene du trenger på disken og gjerne hold den fri for andre plassoppholdere som video, MP3-filer og bilder.

Lenke til kommentar

Hei. Har et lite spørsmål da jeg ikke kan så mye om mac. Har tenkt litt på å kjøpe en Macbook slik at jeg har en når jeg skal studere. Spørsmålene er da:

 

1) Er det noe vits å kjøpe mac til denne typen bruk? Eller er det like greit å kjøpe en vanlig laptop?

2) Hvilken modell er lurest å kjøpe og eventuell pris?

3) Hva er fordelene ved å kjøpe en mac vs en vanlig windows laptop?

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du skal studere, men selv kjøpte jeg meg en MacBook for et par år siden da jeg begynte på mine studier. Det er en ganske så perfekt studiemaskin, da den er liten, ikke veier så altfor mye og gjør jobben sin ekstremt bra. Det at du også kan slenge inn Windows på den uten noe problem er jo også positivt med tanke på at du kanskje trenger noen rene Windows-programmer innimellom.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt en MacBook, har en selv og er veldig fornøyd. Et problem med veldig mange "studentmaskiner", billige maskiner som skryter av fantastisk ytelse, er byggekvaliteten og batterilevetiden.

MacBooken scorer høyt på begge disse, i tillegg er skjermen veldig god - noe som ikke kan sies om mesteparten av de laptopene i det billigere segmentet.

Lenke til kommentar

Faller MacBook Pro eller iMac mest i pris på bruktmarkedet? Jeg driver å funderer på å bytte MacBooken (2 år gammel 2GHz, som fungerer som ny) i en MacBook Pro eller PC-en i en iMac. Den skal primært bli brukt til foto/photoshop og vanlig bruk, og dersom det blir bytte fra PC til iMac, så skal den helst klare et par spill. (Det er derfor det er mest aktuellt å bytte ut MacBooken). Hva ville dere ha gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...