Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Nå har jeg greid å få has på en veldig pent brukt (vel, akkurat det får vi se på når den kommer, men det virker sånn) 12-tommers PowerBook til en rimelig pris. Den er av en av de siste utgavene, med 1.5GHz G4-prosessor og 1.25GB RAM. Er det noen som har erfaring med hvordan Leopard vil kjøre på en slik maskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har jeg greid å få has på en veldig pent brukt (vel, akkurat det får vi se på når den kommer, men det virker sånn) 12-tommers PowerBook til en rimelig pris. Den er av en av de siste utgavene, med 1.5GHz G4-prosessor og 1.25GB RAM. Er det noen som har erfaring med hvordan Leopard vil kjøre på en slik maskin?

Tregt, sirup.

 

Går kanskje ann å kjøre et og et program.

Lenke til kommentar
Nå har jeg greid å få has på en veldig pent brukt (vel, akkurat det får vi se på når den kommer, men det virker sånn) 12-tommers PowerBook til en rimelig pris. Den er av en av de siste utgavene, med 1.5GHz G4-prosessor og 1.25GB RAM. Er det noen som har erfaring med hvordan Leopard vil kjøre på en slik maskin?

For å si det sånn, jeg kjører Tiger 10.4.11 på en PowerBook G4 1,25 GHz med 2 GB ram. Og da kjører jeg både fullversjon Photoshop og 3D-programmer samtidig. Og det går greit. Og i følge foståsegpåere krever Leopard 10.5 mindre systemressurser enn 10.4. Det er mulig du bør oppgradere til 2 GB ram, men ellers burde det gå helt greit å kjøre Leopard på den.

 

Eneste grunnen til at jeg fortsatt kjører 10.4 på min PB G4 er at jeg fortsatt har behov for å kjøre et par OS 9-programmer av og til, og 10.5 støtter ikke Classic-mode. Men kanskje jeg kunne ha kjørt de på min gamle iBook G3 500 MHz, som også kjører 10.4.11 og som nå kun brukes som fjernstyrt trådløs skriverserver i hjemmenettet mitt.

Lenke til kommentar

Tror jeg kjører på med Leopard jeg da, så får jeg eventuelt gå tilbake til Tiger om det skulle gå for treigt. Men har søkt litt rundt, og det ser ut som det skal gå fint med Leopard. Minnet kan jeg dessverre ikke maksimere. 1.25GB er visst maksimum på 12" PB.

Lenke til kommentar

Hihi, blir bestandig like imponert over hvor lite lang oppetid har å si for ytelsen på Macer. 33 dager uptime etter russetid/eksamener som har gjort at jeg ikke har brukt den til annet enn torrent-box og når jeg fyrer opp WoW går det like bra som alltid! Hadde aldri i verden gått bra back in the days da jeg brukte Windows.

Lenke til kommentar

Har et lite problem. Internetten detter alltid ut. Jeg tror det egentlig ikke er noe feil med nettet, det funker jo hele tiden. Men det som skjer at jeg er koblet på internettet, og alt funker som bare det. Plutselig funker det ikke, men det står fortsatt at jeg er tilkoblet på internettet. Så det jeg må gjøre er å slå av airport og på igjen, så man kobler seg opp på internettet igjen. Også går det 1-5 minutter før det er samma regla igjen. Dårlig forklart, men kanskje noen vet hva det er?

Lenke til kommentar

Prøv først å reparere diskrettighetene, det pleier ofte å løse diverse mystiske problemer.

• Programmer -> Verktøy -> Diskverktøy

• Markér startvolumet (vanligvis den interne harddisken)

• Klikk på Reparere diskrettighetene.

 

Hvis dette ikke hjelper, restart basestasjonen, enten via Airport Adminverktøy eller ved å trekke ut strømkontakten til basestasjonen i ca et halvt minutt.

Lenke til kommentar
Hihi, blir bestandig like imponert over hvor lite lang oppetid har å si for ytelsen på Macer. 33 dager uptime etter russetid/eksamener som har gjort at jeg ikke har brukt den til annet enn torrent-box og når jeg fyrer opp WoW går det like bra som alltid! Hadde aldri i verden gått bra back in the days da jeg brukte Windows.

Enig med deg der. Hadde 56 dager på det meste på MacBooken min, og det er en LAPTOP! Helt sykt. iMacen har vel vært oppi 35 dager før jeg skulle på LAN... fantastisk ytelse på maskinene!

Lenke til kommentar
Lite spørsmål; kjøpte meg en brukt PowerBook G4 her om dagen. Hvilken versjon av Adobe Premiere Pro må jeg tilbake til for å kjøre det på denne PowerPC prosessoren? Søkt litt rundt og funnet ut at både CS3 og CS4 krever Intel prosessor. :-/

CS2

Lenke til kommentar

Litt flaut å si det egentlig, men har enda ikke fått brukt min My Book Studio Edition 1TB som jeg fikk til jul.

 

Planen er å overføre alt jeg har fra Macintosh HD til den eksterne harddisken. Jeg skal bruke Macbook Pro'en primært til musikkinspilling og editering, og vil derfor ha Macintosh HD fri for alt av programmer, musikk, bilder filmer etc.

 

Noen som kan gi en litt grei guide på dette?

 

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...