Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Hvordan er interessen for en norsk nettside i bloggformat som omhandler Mac-bruk for elever/studenter?

Hva vil den bestå av? Det finnes jo mange nettsider om Mac/Apple, også noen norske.

 

Edit: Jeg er forresten ikke student nå ettersom at jeg har tatt et friår, men den vil bli brukt i skolesammenheng til neste år.

Endret av :--{D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vgs eller lavere? Folk jeg har et inntrykk av at mange som har denne muligheten, sitter og surfer istedet for å følge med i timene. Om det stemmer veit jeg ikke. På universitet eller høgskole gjør du iallefall som du vil.

Thaaaaat´s me. Realfag VG3.

Endelig tilbyr skolen også tilgang til printerene for Mac-brukere. Tok en god del masing for å få det til å funke (dumme novell-tull).

 

Ey! Hvilken skole er det snakk om? Har mast på IT folka på Randaberg VGS i flere år om å finne en løsning på printerene slik at vi mac brukere også kan bruke dem, men har ikke hørt noe enda. Elendige novell tar jo 10 minutter (serriøst!) å logge på de stasjonære maskinene på skolen for at vi skal få printa noe som helst.

 

/Yaricks :)

 

Har ikke printerne en egen IP-adresse som du kan koble til direkte?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Dette er vgs eller lavere? Folk jeg har et inntrykk av at mange som har denne muligheten, sitter og surfer istedet for å følge med i timene. Om det stemmer veit jeg ikke. På universitet eller høgskole gjør du iallefall som du vil.

Thaaaaat´s me. Realfag VG3.

Endelig tilbyr skolen også tilgang til printerene for Mac-brukere. Tok en god del masing for å få det til å funke (dumme novell-tull).

 

Ey! Hvilken skole er det snakk om? Har mast på IT folka på Randaberg VGS i flere år om å finne en løsning på printerene slik at vi mac brukere også kan bruke dem, men har ikke hørt noe enda. Elendige novell tar jo 10 minutter (serriøst!) å logge på de stasjonære maskinene på skolen for at vi skal få printa noe som helst.

 

/Yaricks :)

 

Har ikke printerne en egen IP-adresse som du kan koble til direkte?

 

Tror det skal funke på en slik måte ja.

 

Har en kamerat som har brukt Mac på skolen vår, hvor de bruker Novell. Mener å huske at han drev å kobla seg til printerne selv for å printe ut, men er ikke helt sikker på hvordan han gjorde det da.

 

Novell er som sagt helt elendig ja. Tar ekstremt lang tid å logge på samtidig som det er veldig ustabilt med tanke på internett, særlig på trådløs biten.

Lenke til kommentar

Jo de har IP adresser, men problemet er det at det er printere med adgangskort, slik at vi betaler for hver utskrift, og for at det skal fungere så MÅ man være logget inn gjennom novell. Novell har noe de kaller iPrint som i teorien skulle fungere, men ikke gjør det selvfølgelig. :/

Lenke til kommentar
Hvordan er interessen for en norsk nettside i bloggformat som omhandler Mac-bruk for elever/studenter?

Hva vil den bestå av? Det finnes jo mange nettsider om Mac/Apple, også noen norske.

 

Jeg studerer jus og har i et par år nå lest en del på http://maclawstudents.com -- samtidig er det mange på fakultetet (og i vennekretsen) som har gått over til Mac og som har mange spørsmål omkring Mac. Det kan være om alt fra hvilket program som er best for å ta notater til større prosjektarbeid samt innleveringer. Får også en del spørsmål om Quicksilver og andre Mac-spesifikke ting som kan gjøre hverdagen raskere. Funderte egentlig på å sette opp en enkel nettside der jeg kan skrive ned dette slik at jeg slipper å demonstrere for alle hver gang. Hadde vært interessant med et par screencasts også. Får se hva jeg får tid til etter eksamen! :)

 

Jeg tror forresten flere setter pris på screencasts enn vanlige blogginnlegg. Selv jeg synes dette er kjedelig. Jeg søker heller på YouTube etter OmniOutliner enn å lese side opp og side ned...

Lenke til kommentar

Ah, ja. Hadde også problemer med iPrint etter jeg oppdaterte til Leopard. Mener å huske at iPrint ble oppdatert til å støtte Leopard. Skriver stortsett ikke ut ting lengre tho, så er ikke sikker.

 

Men må dere betale for utskrifter? Høres ut som skola du går på er i overkant kjip. oO

Lenke til kommentar
Det kan være om alt fra hvilket program som er best for å ta notater til større prosjektarbeid samt innleveringer. Får også en del spørsmål om Quicksilver og andre Mac-spesifikke ting som kan gjøre hverdagen raskere. Funderte egentlig på å sette opp en enkel nettside der jeg kan skrive ned dette slik at jeg slipper å demonstrere for alle hver gang. Hadde vært interessant med et par screencasts også.

Guidene på Mac1.no er ofte eminente, og som bruker der kan du selv bidra med egne guider:

http://mac1.no/guider

Lenke til kommentar
Dette er vgs eller lavere? Folk jeg har et inntrykk av at mange som har denne muligheten, sitter og surfer istedet for å følge med i timene. Om det stemmer veit jeg ikke. På universitet eller høgskole gjør du iallefall som du vil.

Thaaaaat´s me. Realfag VG3.

Endelig tilbyr skolen også tilgang til printerene for Mac-brukere. Tok en god del masing for å få det til å funke (dumme novell-tull).

 

Ey! Hvilken skole er det snakk om? Har mast på IT folka på Randaberg VGS i flere år om å finne en løsning på printerene slik at vi mac brukere også kan bruke dem, men har ikke hørt noe enda. Elendige novell tar jo 10 minutter (serriøst!) å logge på de stasjonære maskinene på skolen for at vi skal få printa noe som helst.

 

/Yaricks :)

St. Olav. :)

Vi fikk adressen til skrivertjeneren og da var det bare å legge til de forskjellige skriverne.

 

EDIT: Ser at det ikke går hos deg.

Endret av heanwi
Lenke til kommentar
Da er ny MacBook Pro 15,4" bestilt med 320gb 7200rpm. Den gamle blir nå mediasenter når jeg får den nye tven på plass!

Av ren nysgjerrighet, hvilket program vil du kjøre da? Jeg har prøvd både Plex og Boxee, men kan ikke si at jeg er helt fornøyd med noen av de.

Lenke til kommentar

Studerer selv Media og Kommunikasjon, VG2 nå. Bruker Mac daglig i allefag, og det går greit. Skolen vår bruker Fronter som system, og for å få til printere har vi et skript vi laster ned og kjører der vi må logge inn med Fronter-brukeren vår. Deretter dukker skriveren opp som "Kattaprinter" (Hamar Kat(tta)edralskole) og vi må dra et kort ved printeren for å få utskriften. Har også MK-skrivere med en IP vi bare sender til. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...