Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En skam at det ikke er lov å bruke private bærbare datamaskiner på min skole.

Så blir lite bruk av Mac. Når jeg tenker over det hadde det vært genialt med en egen bærbar datamaskin i timene, for å skrive ned referat og notater fra timene, da lærer man mye lettere.

Er ikke alltid man har tilgang på datamaskiner på skolen min heller, om du har det, så får du låne en datamaskin med 6 år gammel teknologi (sett på hardware) og Skolelinux (et forferdelig system med latterlig dårlig grensesnitt og muligheter, men det er vel slik med linux at man må skrive sine egne drivere? :/)

 

Men ja, bruker macen til stiler og skolearbeid, hjemme.

Lenke til kommentar
En skam at det ikke er lov å bruke private bærbare datamaskiner på min skole.

Så blir lite bruk av Mac. Når jeg tenker over det hadde det vært genialt med en egen bærbar datamaskin i timene, for å skrive ned referat og notater fra timene, da lærer man mye lettere.

Dette er vgs eller lavere? Jeg har et inntrykk av at mange som har denne muligheten, sitter og surfer istedet for å følge med i timene. Om det stemmer veit jeg ikke. På universitet eller høgskole gjør du iallefall som du vil.

 

Er ikke alltid man har tilgang på datamaskiner på skolen min heller, om du har det, så får du låne en datamaskin med 6 år gammel teknologi (sett på hardware) og Skolelinux (et forferdelig system med latterlig dårlig grensesnitt og muligheter, men det er vel slik med linux at man må skrive sine egne drivere? :/)

Skolelinux er ikke det beste systemet der ute nei, men det er heller ikke representativt for hele linuxverdenen. Linux har relativt god driverstøtte for tida. Du kan også skrive dine egne drivere, om du har kunnskapen, tid og muligheten til det.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
En skam at det ikke er lov å bruke private bærbare datamaskiner på min skole.

Så blir lite bruk av Mac. Når jeg tenker over det hadde det vært genialt med en egen bærbar datamaskin i timene, for å skrive ned referat og notater fra timene, da lærer man mye lettere.

Dette er vgs eller lavere? Folk jeg har et inntrykk av at mange som har denne muligheten, sitter og surfer istedet for å følge med i timene. Om det stemmer veit jeg ikke. På universitet eller høgskole gjør du iallefall som du vil.

 

Jeg kan bekrefte at maskina brukes utrolig lite til skolearbeid på skola (sisteåret VGS that is). Iallefall for min del, men så har aldri oppgavegjøring vært noe jeg har lært mye av uansett. Har dog ingen realfag i år.

Lenke til kommentar
Dette er vgs eller lavere? Folk jeg har et inntrykk av at mange som har denne muligheten, sitter og surfer istedet for å følge med i timene. Om det stemmer veit jeg ikke. På universitet eller høgskole gjør du iallefall som du vil.

Thaaaaat´s me. Realfag VG3.

Endelig tilbyr skolen også tilgang til printerene for Mac-brukere. Tok en god del masing for å få det til å funke (dumme novell-tull).

Lenke til kommentar
Dette er vgs eller lavere? Folk jeg har et inntrykk av at mange som har denne muligheten, sitter og surfer istedet for å følge med i timene. Om det stemmer veit jeg ikke. På universitet eller høgskole gjør du iallefall som du vil.

Er nok hele ungdomsskolen.

Mulig det er endel som surfer, men jeg mener det skal være dems problem/fordel.

Det er litt teit at de som har dysleksi som får 10 000 kr av staten til å kjøpe seg bærbar PC for får lov til å bruke det, det er jo de som surfer. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Det blir fort surfing og slik om man bruker PC i timene ja. Brukte bærbar PC en periode på VG1, men sluttet med det da batteriet på PCen så vidt holdt til en skoletime. Etter at jeg fikk meg Mac har jeg ikke giddet å ta med Macen på skolen. Må registrere Macen på IT-kontoret for at jeg skal få internett på den, og når det nå er bare noen få måneder til jeg er ferdig der ser jeg ikke helt vitsen i det.

 

Men det skal bli utrolig digg å begynne å bruke den på universitetet. Blir deilig å få samlet alt på en harddisk istedet for et utall bøker.

Lenke til kommentar

Vel, kommer an på om bloggen isåfall lager innhold som man ikke finner på de eksisterende (norske) it-sidene. Mac1 har jo etterhvert en del guider - om ikke bare rettet mot elever/studenter.

 

Tror nok jeg hadde kommet til å sjekke innom en sånn type nettside en gang i blant dersom det blir velskrevende artikler (eller blogginnlegg...) med bra innhold.

Lenke til kommentar
Dette er vgs eller lavere? Folk jeg har et inntrykk av at mange som har denne muligheten, sitter og surfer istedet for å følge med i timene. Om det stemmer veit jeg ikke. På universitet eller høgskole gjør du iallefall som du vil.

Thaaaaat´s me. Realfag VG3.

Endelig tilbyr skolen også tilgang til printerene for Mac-brukere. Tok en god del masing for å få det til å funke (dumme novell-tull).

 

Ey! Hvilken skole er det snakk om? Har mast på IT folka på Randaberg VGS i flere år om å finne en løsning på printerene slik at vi mac brukere også kan bruke dem, men har ikke hørt noe enda. Elendige novell tar jo 10 minutter (serriøst!) å logge på de stasjonære maskinene på skolen for at vi skal få printa noe som helst.

 

/Yaricks :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...