Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Neida, du forsto meg riktig, problemet er bare at jeg ikke er så inne i "specs-sjargongen" så for meg sier det pent lite hva forskjellen mellom x antall ghz i prosessoren har å si for ytelsen, hvis du kan gi meg noen håndfaste eksempler på det kanskje? Det samme gjelder forskjellen mellom x antall ram/hukommelse. Jeg vet rett og slett ikke hva de gjør, selv om jeg regner meg selv som en erfaren pc-bruker.

En annen ting, til dere som har gått over fra PC til Mac - hva savner dere mest?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av de nye macbookene holder sikkert for deg. Macbook Pro har større skjerm og generelt bedre specs.

Og ikke kjøp minne fra Apple, de vet å ta seg betalt. Kjøp heller fra f.eks. Komplett og sett inn selv, det er lekende lett.

Edit: Bedre specs: mer minne, større harddisk, bedre skjermkort og bedre prosessor. Det vil si at den er kjappere på tunge oppgaver, kan utføre flere oppgaver på en gang uten at den går i sirup, kan lagre mer data og kjøre tyngre spill eller andre grafikksensitive applikasjoner.

Edit2: Hvorvidt du merker noe til dette kommer an på hva du bruker maskinen til.

Om du savner noe fra Windows så er det null problem å installere Windows på en mac.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
En annen ting, til dere som har gått over fra PC til Mac - hva savner dere mest?

Jeg savner ingenting, men spill kan jo bli et savn for noen. Det er jo ingen spillmaskin.

EDIT: Tror ikke det er aktuelt å installere Windows etter det han sier i sin første post. :)

EDIT2: Vil forresten dette og dette fungere i min Macbook? Jeg har 2.1 Ghz-versjonen.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med Parallels Desktop? Jeg har lyst å installere Windows 7 på macen for å bruke maskinen som spill maskin.

Anbefaler ikke å bruke W7 til spillmaskin. Skaff deg XP SP3 elns. Prøvde W7 i et par timer idag og må si meg uenig i alle som sier dette er så stabilt. Programmer får konstant "not responding", lyddrivere er vanskelige å oppdrive, hardware mangler (fant ikke partisjonen min) og bluescreen så det fyker etter.

Kanskje jeg er uheldig med hardwaren min, men per idag vil jeg ikke si at W7 er noe vits eller bedre enn XP.

Lenke til kommentar

Du må spørre deg selv litt hvor mye du vil legge ut for det her. En Macbook Pro er merkbart kraftigere og kjappere enn en Macbook, men med det mener jeg ikke at en Macbook ikke er kraftig.

Jeg har en 2.4 GHz Macbook jeg er veldig fornøyd med. Den klarer å kjøre det meste jeg har behov for i hvert fall.

SketchUp er jo ikke så alt for tungt, men om du skal begynne med "skikkelig" 3D-modellering kan det kanskje være greit med en Pro-versjon. Som sagt; det går på hvor mye du er villig til å legge ut. Begge to duger, men Pro duger mer.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har etter mange år med banning og irritasjon over mine pc'er bestemt meg for å gå over til Mac og ser på de forskjellige bærbare modellene. Har noen spørsmål, og håper at dette er den rette tråden for det.

Hva er de største forskjellene mellom macbook og mb pro?

Hvilken modell vil dere anbefale hvis jeg skal bruke den primært til media, dvs jeg lager mye tegninger i Sketchup og har nettopp begynt å sette meg inn i forskjellige rendering-program.

Ellers er bruken "vanlig" og holder seg til enkel bildebehandling, masse musikkbruk (bruker pc'n idag som kilde for musikk koblet til stereo-anlegget), mye film/tv-titting på soverommet :) , og ellers "vanlig" kontorbruk med office-programmer.

Til dere som har oppgradert macene deres med ekstra minne, etc - vil dere si at det er verdt de ekstra tusenlappene eller finnes det andre måter å gjøre dette billigere?

Håper en vennlig sjel vil hjelpe meg med dette, korte svar holder i massevis.

Jeg har 2Ghz/2GB ram/120GB disk varianten av aluminium macbook, og jeg syns den fungerer veldig bra, rask og grei. Kjører ofte firefox med mange tabs, samtidig som jeg kjører spotify og itunes, og den har nærmest aldri noen problemer. Bruker av og til Illustrator / Photoshop CS4 samtidig og, uten at det er noe problem. Nå som MB har fått mye bedre grafikkort enn den gamle er den vesentlig bedre til grafisk arbeid, så tror ikke du trenger å gå for en pro p.g.a. det alene, men det kommer jo an på hvor stor skjerm du har lyst på.

Lenke til kommentar

Til dere som bruker vmware fusion :

Jeg har alle mine virtuelle maskiner liggende lokalt på MacBook disken (120 GB) og ser nå hvor stor plass det begynner å ta.. Hører folk som har de virtuelle maskinene sine liggende på en ekstern harddisk, vil man ikke merke nedgang i ytelsen på en slik løsning? Jeg har for det meste bare USB disker, og overføringen på USB 2.0 er jo ikke all verden.. Noen med erfaring?

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med MacPorts, jeg avinstallerte en pakke, for så å prøve å installere den på nytt, men nå får jeg denne meldingen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Portfile changed since last build; discarding previous state.

---> Fetching libiconv

---> Verifying checksum(s) for libiconv

---> Extracting libiconv

---> Applying patches to libiconv

Error: Target org.macports.patch returned: couldn't change working directory to "/opt/local/var/macports/build/_opt_local_var_macports_sources_rsync.macports.org_release_ports_textproc_libiconv/work/libiconv-1.12": no such file or directory

Error: The following dependencies failed to build: gettext libiconv ncurses ncursesw

Error: Status 1 encountered during processing.

Det ser ut som ikke MacPorts har tilgang til å opprette mapper til pakkene. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å ordne opp? Jeg har prøvd å avinstallere MacPorts og installert på nytt, men får samme feilmelding.

Lenke til kommentar
Einaste eg mangler i WebKit er smart lookup i adresselinja. Det er gull i Firefox. Web Developer Toolbar er unødvendig etter redesignet av Web Inspector. Om eg må kjøre sidelastingstester er jo YSlow i FF genialt, men det er sjeldent nødvendig.

Var sjølv stor tilhenger av Firefox før (brukt det sidan Mozilla Internet Suite i 2003), men etter at eg tvingte meg sjølv til å bruke WebKit ei veke i strekk har eg aldri sett tilbake. :)

Jeg har vært plaget med at Safari bruker veldig mye ressurser (RAM), særlig når det har kjørt i noen timer(eventuelt dager) i strekk. Dette har jeg lagt mindre merke til med FF. Tar jeg feil her? Det var det eneste jeg hadde imot Safari bortsett fra at det ikke gikk an å pause videoer fra gamer.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...