Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men AppZapper koster vel penger mener jeg å huske?

 

Hva er best av virtualbox og vmware fusion? Skal ha noen ubuntuguests, tenkte jeg.

(mao er ute etter erfaringer med de to..)

Endret av cyclo
Oppfordring til piratvirksomhet er IKKE tillatt i henhold til retningslinjene
Lenke til kommentar

Jeg har brukt VirtualBox litt og det veldig fornøyd.

 

• Installasjonen er ren step by step.

• Siste verson støtter 64-bit mener jeg og huske.

 

Her ser du mesteparten av oppsetting av partisjon (image) til f.eks. Ubuntu.

 

 

post-91127-1231948176_thumb.png

 

 

post-91127-1231948195_thumb.png

 

 

post-91127-1231948228_thumb.png

 

 

post-91127-1231948249_thumb.png

 

 

post-91127-1231948275_thumb.png

 

 

post-91127-1231948294_thumb.png

 

 

post-91127-1231948319_thumb.png

 

 

Etter du har satt opp image/partisjon til ditt kjære OS, er det bare å velge intallsjonsmåte i settings:

 

post-91127-1231948511_thumb.png

 

Jeg hadde en iso. fil med mitt OS på, evnt kan du velge at du installerer fra en fysisk CD-ROM.

Hver gang du lager en ny virtuell maskin, blir den lagt til i venstre kolonne der du ser Windows XP er nå. Du kan ha så mange virtuelle maskin du vil samtidig.

 

Når du har gjort dette er det bare å starte opp og du er klar.

 

post-91127-1231948869_thumb.png

 

Ved trykke +F får du fullscreen.

 

Om du vil slette en av dine virtuelle maskiner, velger du bare slett, og alt blir borte ettersom alt lå inne i en imagefil på din mac.

 

Da vet du hvertfall hvor enkelt VirtualBox er å sette opp.

(Beklager om det blei dårlig forklart)

 

Edit: Om noen ikke er klar over det: Du får ikke nytta hardwaret i din data på noen god måte med VirtualBox. Til testing av forskjellige linux distroer er den derimot genial, og til å åpne windowsfiler som du ikke får åpnet via diverse andre program på din mac.

Endret av maxM
Lenke til kommentar
Jeg har brukt VirtualBox litt og det veldig fornøyd.

 

• Installasjonen er ren step by step.

• Siste verson støtter 64-bit mener jeg og huske.

(..masse tekst..)

Heh, takker, men jeg trengte forsåvidt ingen guide til å sette det opp da:)

Jeg lasta ned VirtualBox-2.1.0-41146-OSX_x86.dmg og prøvde å installere ubuntu 8.10 64bit, men jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne fortsette. Tydeligvis er virtualbox for mac kun x86 (som du ser på filnavnet), ikke x86_64. Ubuntu 32bit fungerer helt greit, da.

Lenke til kommentar

Nå ergrer det meg at jeg har dårlig hukommelse, altså!

 

Det var et program oppe i søkelyset en stund tilbake, et program som ved hjelp av tekstkommandoer knyttet sammen tjenester på nettet. Det var en nettleser-plugin, tror jeg. Man kunne trykke snarveikombinasjonen og fikk opp et lite tekstvindu. Skrev man "map oslo" og trykket enter, sendte den deg til kart. Hvis du markerte tekst, åpnet vinduet og skrev "mail this to *adresse*" så åpnet den Gmailen din.

 

Noen som husker hva det het? Klarer absolutt ikke å komme på det!

Lenke til kommentar

Begynner å bli sur på macen nå. Først skal den monge seg ved at airportkortet plutselig er "avinstalert", nå, nettop, tenkte jeg at jeg skulle ordne opp i problet en gang for alle ved å reinstallere Mac OSX. Satte i cd'en, dobbeltklikket på "installer OS X", ikonet, trykte på: "Restart". Hva skjer? En mappe dukker opp. En fuckings, forpult drittmappe med ett blinkende spørsmåltegn.

 

CD'en er tatt ut, macen er rebootet, mappen er der enda, blinkende. Skal prøve å starte den i sikkerhetsmodus, men om ikke det funker kommer jeg til å sette meg inn i et hjørne og gråte.

 

Ave Maria og velsigne Odin, faenskapet blinker enda.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...