Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med macbook air? Har tenkt å få meg en skole pc. Har sykt lyst på macbook air, men hører at den ikke er så bra. Er det en bra skole pc? Det blir nok kjøp av macbook, men hvis jeg finner en billig macbook air på finn så skal jeg tenke over det. Har imac så skal ikke bruke den til annet en "jobb" ( skole)

Lenke til kommentar

Skole :)

Den har 2 GB ram, trur jeg. Det er ikke dårlig.

er bare den 1,6GHz prossesoren. men det er jo det samme som jeg hadde på min bærbare pc for et år siden. bare den hadde bare 1 gb ram :-o

den funket øhh.. jævlig dårlig, men det var på grunn av den lille harddisken som alltid var full..

 

Hvordan er det folk bruker den? Den er ikke dårlig eller?

Lenke til kommentar

Macbook air er perverst dyrt. Om du driter penger og synes den ser flott ut, så kjøp den. Siden du går på skole så regner jeg med at du ikke kan punge ut 14 000,- sånn uten videre. Den billigste Macbooken er så vidt jeg kan bedømme like kraftig som den billigste macbook air, bortsett fra at macbooken har 1 GB minne mens macbook air har 2 GB minne, men det koster det et par hundrelapper å endre på. Prisforskjellen er på over 5000 kroner, for min del er ikke noen centimeter/milimeter i tykkelse verd 5000 kroner.

 

EDIT: Den er ikke like kraftig, den er kraftigere(med unntak av minnet som kan oppgraderes for et par hundrelapper).

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt. Så er MBA mer enn kraftig nok til det meste.. Jeg kjenner folk som driver å redigerer "full length feature movies" i HD på MBA i Final Cut Pro Studio 2 så..

 

Men den er faktisk veeeldig dyr.. Er nok smartere å kansje gå for den svarte MBen eller hvis du har nok penger, billigste MBP.

 

/Yaricks

Lenke til kommentar
Joa, men til hva;p foto&design og slikt eller bare skole dokumenter, som word,excel musikk osv.. Hvis det er den sistnevnte så funker det jo greit ; ) Men for foto og slikt så bør du hellr ta mb(p)

 

Jeg går ikke media, men allmenn så er bare Keynote and Word. Så det må den klare. Så blir den nok brukt mye til film på senga, msn og surfing. det vanlig.. bruker imacen til Photoshop, flash og alt sånt vett.

 

Edit: Skien ja ;)

Endret av Henry9
Lenke til kommentar
Joa, men til hva;p foto&design og slikt eller bare skole dokumenter, som word,excel musikk osv.. Hvis det er den sistnevnte så funker det jo greit ; ) Men for foto og slikt så bør du hellr ta mb(p)

 

Jeg går ikke media, men allmenn så er bare Keynote and Word. Så det må den klare. Så blir den nok brukt mye til film på senga, msn og surfing. det vanlig.. bruker imacen til Photoshop, flash og alt sånt vett.

 

 

Neimen daså. Funker vell ett fett da ; )

 

Edit: Skien ja ;)

ah, kk. Ikke så langt ifra meg da ; )

Lenke til kommentar

Fill me in. Jeg har tenkt å kjøpe ny bærbar og det er en PC fra Apple som står høyest på listen akkurat nå, da især Pro og Air. Har den alt av muligheter en annen PC vil ha? Er filene skrevet i Word-programmet kompaktible med andre PC'er? Hvordan er USB-portene? Og liknende. Kunnskapen min rundt elektronikk er ikke særlig høy, så om det kommer en forklaring uten vanskelige ord settes det stor pris på det. :)

Lenke til kommentar

Er filene skrevet i word programmet kompakt.. med andre PCr?

Ja

 

USB-Portene?

Akkurat det samme som man finner påi pcr

 

Og du kan installere Windows på den tho via bootcamp/parallels, hvis det er noen programmer du ikke får kjørt i mac elns

 

EDIT: Kan kjøre programmer gjennom et program også uten å måtte installere win. Husker ikke navnet på programmet, men det gjør sikkert noen andre her inne

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Ja, alle filer fra Word 2008 kan åpnes i Office 2007, OpenOffice, NeoOffice etc.

 

USB-portene er like, og i tillegg har man også en (eller to, kommer ann på maskin) FireWire-porter.

 

Windows-programmer kan kjøres på tre måter. Du kan enten legge inn Windows via BootCamp, og når du starter velger du om du vil ha OS X eller Windows.

De to andre løsningene er virtualiseringsløsninger. Den ene heter VMWare Fusion/Parallels Desktop, og de to programmene gjør at Windows kan startes opp i et eget vindu mens du er i OS X. Da får du en fullstendig Windows-installasjon, og du kan også ha Linux og andre ting du vil prøve ut der.

Det siste alternative er et program som heter CrossOver Mac/Games, og siden jeg ikke kan den tekniske bakgrunnen her, så sier vi bare at det fikser og trikser slik at f.eks. WinAMP kan kjøre rett i OS X -- uten å ha en virtuell Windows-installasjon som i alternativ 2.

 

Jeg hadde nok valgt alternativ 2, VMWare er et veldig godt program og de virtuelle maskinene kan brukes i OS X, Windows og Linux.

 

Angående MBP/MBA må du jo velge selv, men MBA er nok mer en maskin for de som allerede har en iMac/Mac Pro/annen relativt kraftig maskin hjemme, og trenger en veldig kompakt bærbar.

MBA har kun én USB-port, ingen FireWire og du får mye bedre ytelse vs pris med MacBook eller MacBook Pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...