Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke mulig å styre ipoden fra macen? Nå er det jo bare en egen iphone på skjermen.. Jeg snakker om SDK nå..

 

Bruker det Iphone simulator..

Det er en SDK som koster 800kroner eller no.

Hva er forskjellen mellom den og den gratis greia mi?

Endret av Henry9
Lenke til kommentar

Hvor "farlig" er det å utforske terminal? Har så vidt begynt å "utforske" de forskjelligje kommandoene som er i "Terminal Hjelp" og har vel støtet bort noen kommandoer som sier "hvis du gjør noe mer nå så kan det hende deler av systemet..... blabal blir slettet", hah. Men mye interessant er det, som f.eks å slette noen filer som man ikke får slettet i søpplekassa. Kanskje ikke så særlig interessant for dere som har drivet med det lenge. ; )

 

Men finnes det noen gode guiders og alt annet om terminal. ; )

Lenke til kommentar

Du kan ikke slette mye annet enn dine egne dokumenter fra terminalen som standard. Du vil ikke få lov til å slette systemfiler, med mindre du lærer deg å bruke "sudo -s" eller "sudo rm -rf viktigsystemfil".

 

Forøvrig det jeg liker aller best med mac, er at du har et BSDsystem med terminal, bash, python, perl og flere (slik jeg er vandt det fra linux) samtidig som du har det intuitivet brukergrensesnittet og programvare fra tilbydere som Adobe og Microsoft tilgjengelig

Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å styre ipoden fra macen? Nå er det jo bare en egen iphone på skjermen.. Jeg snakker om SDK nå..

 

Bruker det Iphone simulator..

Det er en SDK som koster 800kroner eller no.

Hva er forskjellen mellom den og den gratis greia mi?

 

Forferdelig at de skal ta penger for den programvaren. Jada.

 

Nokia har S60 simulator gratis til folket (SDK) på forum.nokia.com

Du kan teste programvare du har lyst og prøve på mobilen, surfe, bruke blåtann vis datamaskinen har det.

Den ser ut som en telefon på datamaskinen...

Det ligger også gratis og kjempegod Pyton C++ for og lage programmer til mobilen...

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar
16,700,- for en Mac Pro med ADC-rabatt.

 

3000+3000 for høytalere og lydkort = 7500 ink. mva.

 

Er ikke mye sammenligning der i pris gitt :)

 

Kommer vel an på hva du gjør mest, og hva ressurser du allerde har tilgjengelig og kan dra nytte av for å kompansere for mangel på det ene og det andre.

 

Om du skal jobbe i julen og tjene opp en 16000 da kan en jo få finansiert maskinen som student og utsette innbetalinger, renter og gebyrer for ikke mer enn 275,- , men jeg vet ikke hvordan det er med din situasjon og hva du ser for deg at du kommer til å gjøre, vanskelig for meg eller noen andre å si noe om det uten å spekulere veldig. :)

Nå vet ikke jeg hvor du har funnet priser på BM5A, men sist jeg sjekket, kostet de nesten 5 lapper per stykk i Norge.. Lydkortet har også veiledende pris på 6500 eller noe slikt, så prisen blir faktisk ca. det samme... Men nå ser jeg at Procom.no har kampansje på monitorene jeg har lyst på, så da er det mulig det blir nye høyttalere og lydkort på meg når studielånet kommer :)

Lenke til kommentar
Er det noe som bruker/har brukt xslimmer? ifso hva slags "unøvendige" ting er den fjerner? og vil mac gå fortere? Er det noe risk ved det programmet?

Det står jo på nettsidene, den fjerner den delen av binærfilene som er beregnet for arkitekturen du ikke bruker. I ditt tilfelle antakeligvis PPC-delen(om du har intel-prosessor, x86-delen om du har PPC). I tillegg fjerner den språkfiler du ikke trenger. Det du oppnår er å fjerne dødlast, ting du aldri bruker.

 

Finnes det en tastatur-snarvei som minimerer fullskjermsvinduer? Slik som Windows-knappen i Windows?

cmd-m?

Lenke til kommentar

Hei hei, og god formiddag!

 

Jeg har et lite spørsmål jeg lurer på om noen av dere kan være så snill å besvare. Jeg har en Macbook og lurer på hvordan/hvor man finner ut hvor mye “plass” man har igjen? Jeg har nemlig en god del bilder på macén og enda mer musikk og lurer på om jeg står i fare for å “bruke opp plassen”?

 

På forhånd, tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Er det noe som bruker/har brukt xslimmer? ifso hva slags "unøvendige" ting er den fjerner? og vil mac gå fortere? Er det noe risk ved det programmet?

Det står jo på nettsidene, den fjerner den delen av binærfilene som er beregnet for arkitekturen du ikke bruker. I ditt tilfelle antakeligvis PPC-delen(om du har intel-prosessor, x86-delen om du har PPC). I tillegg fjerner den språkfiler du ikke trenger. Det du oppnår er å fjerne dødlast, ting du aldri bruker.

 

Ja jeg vet. Men jeg har hørt og leest at man bare burdte laste ned 1.5.1 versjonen og ikke andre nyere versjoner, og sette "auto-oppgraderingen" på nei. Why egentlig? fant ikke noe begrunnelse, bare "IKKE LAST NED NYERE versjoner" ;S

 

 

Btw; Finnes det noe form for skole widghets/programmer; f.eks Plan, sette opp lesker osv? Og går det an å auto-åpne, ikke selveste programmet med, meen viss fil? ; )

Lenke til kommentar

Hadde litt problemer med å forstå det siste spørsmålet ditt.

Vil du åpne én bestemt fil med et program? Isåfall, marker filen, cmd+i og under "Åpne med" velger du riktig program.

 

Til de to andre spørsmålene:

Her bruker jeg iCal og TaskPaper.

I iCal har jeg lagt inn hele timeplanen min, og jeg har satt det til å repetere hver uke.

iCal-20080818-202956.jpg

 

Denne kan også synkroniseres mot iPod/iPhone, mobil etc.

 

Lekser og andre ting som skal gjøres har jeg i TaskPaper.

Der har jeg lagd en fil, og dratt den til docken. Jeg åpner den ved ett klikk, og jeg legger inn alt av lekser og andre ting jeg skal gjøre på skolen.

skole-to-do-20080818-204633.jpg

 

Nå er den veldig tom, men etterhvert som den fyller seg opp er TaskPaper genialt.

Man kan søke, og alle ting som er gjort merkes med et lite klikk som @done.

Man kan også lage grupper med @, f.eks. @viktig, @hastverk etc.

 

Deretter kan man søke på det som haster, det som er viktig eller hva som helst. Man kan også velge å bare vise ett prosjekt, f.eks. Fysikk.

 

Les mer om TaskPaper og dens funksjoner her;

http://hogbaysoftware.com/products/taskpaper

Lenke til kommentar

Bah... Leverte inn macbooken min kl 11 på Tell tidligere idag for å bytte HD.. (Fikk en 80GB når min gamle 120GB døde i sommer, da de ikke hadde flere 120Gb igjen, og jeg trengte desperat maskinen, så får skifta til en 120GB nå, gratis) Men har ikke fått den igjen idag. Hvis ikke må det bli morgen.. Kjipt å ikke ha den når man trenger den. :|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...