Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel flere ting som bidrar til at det finnes mindre trussler mot Mac og andre Unix-systemer. En av dem er at brukere ikke har admin-tilatelser som utgangspunkt når de logger inn sine brukere, for hver endring som gjøres i selve systemet må en skrive inn passord, og når det startes en applikasjon for første gang så må dette tillates(dette skjer vel bare i OSX).

I diskusjoner som dette nevnes det ofte at markedsandelen har mye med at det ikke skrives virus for OSX eller Unix/Linux-systemer, men jeg har aldri sett noen data som støtter en sammenheng mellom markedsandel og andel virus.

Lenke til kommentar

*skrev et langt svar som ble borte da IE kræsja*

Det med markendsandel er vanskelig. Selv tror jeg ikke så mye på det. Har ikke kilder, men mener å ha hørt at det er mer angrep på servere som kjører løsninger fra microsoft enn løsninger med *nix og apache og lignende.

Det med sikkerheten at man ikke kjører som superbruker til vanlig, har jeg stor tro på er en viktig årsak

Lenke til kommentar

Norton antivirus for Mac er vel mer for at Macen ikke skal være et mellomledd for Virus om de deler filer med windowsmaskiner, som da kan få infiserte filer osv.

MS har vel argumentert med at slik løsning som Unix og linux har er forstyrrende for brukeropplevelsen, et argument de har sluttet med og nå forsøkt å implementere lignende løsninger for i Vista. De sier at det også er et steg for å styre utviklere vekk fra å utvikle programvare som trenger tilgang til systemfiler og at dette bare er et steg på veien, og at brukere i fremtiden ikke vil bli like plaget av denne permission-promtinga som de lider under nå hver eneste gang de kjører en setup.exe-fil.

Lenke til kommentar
Egentlig en veldig enkel løsning? Hvorfor ikke sånn på Windows?

Installerte Norton på Vista pc min for et par dager siden. Da så jeg at det sto Norton for mac? Som jeg kunne laste ned til macen. Noen som vet no om det?

Edit: http://www.symantec.com/norton/macintosh/antivirus

Hørt mange historier om Norton på mac som fører til at man må reinstallere systemet, da den kan ødelegge noe systemfiler.

Lenke til kommentar

Hm hvordan får man fram "hiden files" eller går ikke det an? For jeg tror det er noen filer som er gjemt. For når jeg åpner whatsize og sjekker så kommer det opp en fil som ikke er i den mappen som programmet sier.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Jeg bruker terminalen til slikt. cd til mappa og ta en ls -a.

EDIT: Forresten, macbooken min begynner å bli litt sliten, kunne gjerne tenkt meg en ny mac. Jeg er i finalen i konkurransen hos Secondbrain(hva er secondbrain?), og med litt(mye) hjelp kan jeg vinne, førstepremien er en macbook air. Registrer dere (http://secondbrain.com) og stem på meg(http://secondbrain.com/contest)! Eller stem på noen andre(og meg), men helst bare meg. :p

Secondbrain er forsåvidt veldig bra, særlig om du har endel "sosialt" innhold ala del.icio.us-bokmerker, Google Reader-favoritter eller en youtubekonto med favoritter og egne videoer.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hjulpet til hadde det ikke vært for nyttårsforesettet mitt om å ikke signere meg opp for tjenester som virker som vil snarere få meg til å drive en syl gjennom hornhinnene mine enn å gi meg noe som helst nyttefunksjon :p

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Jeg har tilbud på følgende:

Apple Mac Pro MA356LL/A Desktop PC (Two 2.66 GHz Dual-Core Intel Xeon Processors, 1 GB RAM, 250 GB Hard Drive, SuperDrive)

Your cost $1600.00

Apple MacBook Pro MA895LL/A 15" Notebook PC (2.2 GHz Intel Core 2 Duo, 2 GB RAM, 120 GB Hard Drive, DVD/CD SuperDrive)

1450$

Hvilken er best for fotoredigering?

Har en bærbar nå, men vurderer å kjøpe en Apple for å ha en skikkelig maskin for det.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Jeg har tilbud på følgende:

Apple Mac Pro MA356LL/A Desktop PC (Two 2.66 GHz Dual-Core Intel Xeon Processors, 1 GB RAM, 250 GB Hard Drive, SuperDrive)

Your cost $1600.00

Apple MacBook Pro MA895LL/A 15" Notebook PC (2.2 GHz Intel Core 2 Duo, 2 GB RAM, 120 GB Hard Drive, DVD/CD SuperDrive)

1450$

Hvilken er best for fotoredigering?

Har en bærbar nå, men vurderer å kjøpe en Apple for å ha en skikkelig maskin for det.

Jeg ville tatt Mac Proen til $1600. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...