Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker MPEG4 i Imovie? hmm.. Jeg har Divx og VLC.

Imovie finner ikke filen min. har filmet noe på playstation eye på playstation så skal jeg redigere det på Macen

1. Kopier den filen du skal bruke til skrivebordet

2. "Høyre" klikk på ett iMovie prosjekt.

3. Trykk "Vis innhold i pakken" og klikk "Media"

4. Dra den kopierte filen inn i "Media" og derreter åpner du projektet.

5. Da popper det opp ett vindu, trykk "Vis papirkurven" og så drar du filen fra papirkurven og inn i iMovie.

Dette burde funke...

Lenke til kommentar

Har en MacBook November 2006-modell (1,83GHz C2D) med Tiger, hvor vifta bråker noe infernalskt. Den går konstant på rundt 6100-6200 rpm, hvilket som seg hør og bør er meget irriterende. CPU ligger på rundt 60-65 grader.

Tips til hvilke tiltak jeg kan foreta for å få ned viftestøyen?

Tusen takk for svar. :)

Endret av Ultraskarp
Lenke til kommentar
Har en MacBook November 2007-modell (1,83GHz C2D) med Tiger, hvor vifta bråker noe infernalskt. Den går konstant på rundt 6100-6200 rpm, hvilket som seg hør og bør er meget irriterende. CPU ligger på rundt 60-65 grader.

Tips til hvilke tiltak jeg kan foreta for å få ned viftestøyen?

Tusen takk for svar. :)

Har ingen erfaring med MacBook selv (skal kjøpe når jeg får råd til det!), men du kunne prøvd å støvsuge den?

Lenke til kommentar

Har macbook air en dårlig ytelse i forhold til prisen? Er det bedre med en vanlig macbook? Utseende er ikke så viktig, men om de har samme ytelse kan jeg klare å spare litt til.

Hvordan vil forresten en mac fungere som skolepc i videregående skole? Studiespesialiserende linje.

Lenke til kommentar

Om dere er dataklasse, bruker dere helt sikkert et par matteprogram (Mathcad og GeoGebra) som bare er å få tak i til PC. (Vet ikke hvor mange skoler som bruker disse. Skolen vår gjør ihvertfall det: Valdres VGS) Ellers vil en Mac funke som andre skolePC'er.

Edit: Om man har en avansert kalkulator (som man må ha om man ikke har mathcad), så tror jeg ikke det er så mye forskjell når man tenker på program.

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar
Finnes det alternativer til disse programmene? Skal velge en realfagsrettet linje så det blir nok litt matte.

Igjen: Kalkulator. En avansert kalkulator.Har selv ikke erfaring til disse, siden jeg har en pc med mathcad på.

Edit: Vi har blitt foralt at vi skulle ha en Grafisk Lommeregnar. Må selvfølgelig ikke være Casio :)

(tips: du trenger ikke en som koster 2k. Finn en som ligger på.. 600 kr..?)

Endret av Kallileo
Lenke til kommentar

Det finnes en hel haug med matteprogrammer til de fleste platformer, problemet er at de muligens er noe mer avansert enn Mathcad og at læreren ikke har peiling på hvordan de fungerer.

(Jeg har aldri brukt noen matteprogrammer, så jeg har ikke peiling på hvordan de fungerer)

Lenke til kommentar
Har macbook air en dårlig ytelse i forhold til prisen? Er det bedre med en vanlig macbook? Utseende er ikke så viktig, men om de har samme ytelse kan jeg klare å spare litt til.

Hvordan vil forresten en mac fungere som skolepc i videregående skole? Studiespesialiserende linje.

For å svare på spørsmålet ditt, du vil nok få MYE igjen for å velge en MacBook i stedet for en Air. For det første får man MYE bedre hardware for pengene, og for det andre er MacBooken en utrolig god allround maskin, både til skole og hjemme. Air har selvfølgelig den fordelen av at den er utrolig lett, men MacBook veier ikke så mye at du merker det. Har selv brukt en MacBook som skolemaskin, og er veldig fornøyd. Faktisk har jeg greid meg bedre enn alle med PC, til tross for at jeg gikk IKT Servicefag! Muligheten for å kjøre mange OS sammtidig gjorde at jeg jobbet mye mer effektivt enn alle de andre kunne..

Lenke til kommentar
Det finnes en hel haug med matteprogrammer til de fleste platformer, problemet er at de muligens er noe mer avansert enn Mathcad og at læreren ikke har peiling på hvordan de fungerer.

(Jeg har aldri brukt noen matteprogrammer, så jeg har ikke peiling på hvordan de fungerer)

Vi bruker et program som heter TI Interactive som fungerer veldig bra. Men jeg hadde aldri klart å holde følge viss jeg hadde brukt et annet program en det læreren bruker. Viss du trenger hjelp, så kan verken læreren eller med elever hjelpe.

Så med mindre matte programmet finnes til både Mac+PC, så installerer du Windows på Macen via. Bootcamp, VMware eller Parralels.

Lenke til kommentar

Jeg trodde Matlab var standard for ingeniører nesten likt som Protools er for lydfolk i bransjen, og det er jo tilgjengelig for Mac, er vel ikke stort mer komplisert enn Mathcad det, er det vel?

Skal man dømme programmene etter nettsidene tror jeg Matlab vinner :p

post-87140-1214377595_thumb.jpg

post-87140-1214377590_thumb.png

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg brukt samme program som læreren bruker. Fordi disse pc matteprogrammene er ganske avanserte, og tar en god tid å lære seg det man trenger. Læreren din underviser kun i det ene programmer og kommer garantert ikke hjelpe deg med problemer hvis du har et annet program, da læreren har som oftest kun kunnskap om det akutelle programmet. I tilleg som vil jo prøver være basert på de mulighetene matte programmet har, og hvis du sitter med et annet program enn resten av klassen så kan det godt hende at du må hoppe over en del oppgaver. Så jeg vil anbefale deg å vente, og så se hva slags matteprogram dere skal bruke, og bruke det. Uansett om du må installere Windows eller ikke!

Endret av Baba2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...