Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil bare legge til at sannsynligheten for diskkrasj går opp hvis du bare setter maskinen i dvale når du går rundt med den, også. Så hvis du bærer rundt på maskinen din etter så lang oppetid vet jeg ikke hvor sunt det er for disken din, bare så det er sagt :)

Ser ikke helt problemet med dette. Harddiskhodet parkeres jo når du sette disken i dvale. Dessuten har jo alle nyere bærbare Macintosh maskiner innebygget SMS sensor som parkerer harddiskhodet dersom maskinen ikke går i sleep mode når lokket lykkes og man begynner å går rundt med den... Har hatt min MacBook Pro i over to år nå og har til dags dato ikke hatt noen problemer (hverken relatert til harddisken eller annet) med å sette maskinen i sleep før jeg putter den i PC-veska og går til og fra skole/jobb.

 

Oppetiden min er forøvrig sjelden over 14-15 dager da oppdateringer osv. tvinger meg til å reboote...

Lenke til kommentar

NitRam: Jeg jobber som servicetekniker i Humac, og selv om du kanskje ikke har opplevd det selv, får vi inn nok av maskiner som har harddiskproblemer som en følge av dette. Det skal fungere, men noen ganger slår det feil og da er det kjipt å måtte betale dyre summer for dataredning når det kunne vært unngått ved å skru av maskinen.

Lenke til kommentar
NitRam: Jeg jobber som servicetekniker i Humac, og selv om du kanskje ikke har opplevd det selv, får vi inn nok av maskiner som har harddiskproblemer som en følge av dette. Det skal fungere, men noen ganger slår det feil og da er det kjipt å måtte betale dyre summer for dataredning når det kunne vært unngått ved å skru av maskinen.

Takk for tipset. 5/5. Will buy again :)

Lenke til kommentar

Hvordan klarer det å bli skadelig for disken? Harddisken har sluttet å spinne når lyset pulserer.

 

Edit: Bilde av PDF-versjonen av MacBook sin håndbok, rett fra Apple sine supportsider.

MacBook_Early_2008_Brukerhandbok.pdf_(side_15_av_72)-20080401-172104.jpg

 

Her står det svart på hvitt at du bør vente, men hvis ikke gjør det kan det være skadelig for harddisken.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Jeg har hatt min Macbook siden november i fjor, og har nesten aldri slått den av, bare lukket lokket og satt den i dvale.. Har slått den helt av, ja la oss si en 9-10 ganger, kanskje ikke så mye en gang.. Burde jeg slå den av mer enn det, eller går det bra?

 

Bruker Macbooken til daglig til skolearbeid, og Internett-surfing, så om jeg skulle slå den av, vil jeg sannsynligvis slå den på dagen etter. I brukerhåndboken står det at om du skal ha en kort pause fra bruken, er det OK å sette maskinen i dvale, men hvor kort tid er dette? Burde jeg gjøre det en vane å slå maskinen av før jeg legger meg oftere enn det jeg gjør?

Lenke til kommentar

Selv legger jeg alltid macene mine i dvale, maskinen eg bruker på skulen en powermac, har eg brukt så og si daglig i snart 2 år (2 eller 3 husker ikke heilt). og alltid bare brukt dvale funksjonen, i ferier og slikt så har eg ofte slått maskinen av vis eg ikke skal bruke den på ei uke eller noe.

 

Har også hendt et par ganger, at eg av forskjellige grunner ikke har brukt maskinen, og kommet til bake til at maskinen var slått av, pga tomt batterie, men var bare og sette i strømmen og starte igjen da.

 

Har selv aldri hatt problemer med dvale funksjonen, eller at hardisken har blitt ødelagt på grunn av dvale.

Lenke til kommentar

Du kan gjerne forklare hvorfor risikoen minsker.

Disken står stille både i avslått modus og i dvalemodus, så det skal ikke være noe forskjell der.

Det eneste jeg kan tenke meg at kan ødelegge harddisken er om man løfter med én hånd, og har fingrene under harddisken, og det blir så mye press at skrivehodet/noe annet berører platen, men dette kan jo også skje når den er avskrudd.

 

Forresten, noen som bruker Firefox 3 Beta 4 her? Jeg har et lite problem med den. Når jeg åpner den, så flyr vinduet over hele skjermen, og når jeg trykker på den grønne knappen så fyller den hele vinduet. Den tilpasser seg med andre ord ikke sidens bredde. Noen som vet om en workaround?

Lenke til kommentar
Du kan gjerne forklare hvorfor risikoen minsker.

Disken står stille både i avslått modus og i dvalemodus, så det skal ikke være noe forskjell der.

Det eneste jeg kan tenke meg at kan ødelegge harddisken er om man løfter med én hånd, og har fingrene under harddisken, og det blir så mye press at skrivehodet/noe annet berører platen, men dette kan jo også skje når den er avskrudd.

Ikke vet jeg, har ikke jobbet der så lenge, men det er en av grunnene til at folk kommer inn med diskfeil i hvertfall.

 

En annen ting som kan skje når man bærer maskinen med én hånd, og holder på siden til CD/DVD-spilleren, kan man presse både åpningen og selve drevet så mye sammen at man ikke får ut platen som ligger i maskinen, og du vil heller ikke få plater inn i drevet. Dette går ikke på garanti, og kan resultere i at man må bytte ut drevet, og i verste fall måtte bytte hele bunncasen på MacBooken. Dette koster en pen sum penger, og jeg anbefaler ingen å løfte maskinen sånn. Enda et lite tips som kan spare dere for penger, dog virker dette kanskje mer forståelig enn harddisktipset mitt :)

Lenke til kommentar

[quote name='Henrik C' date='02/04-2008 : 18:02' post='10878191'

Det eneste jeg kan tenke meg at kan ødelegge harddisken er om man løfter med én hånd, og har fingrene under harddisken, og det blir så mye press at skrivehodet/noe annet berører platen, men dette kan jo også skje når den er avskrudd.

Er vel minst like sannsynlig at økt service dreier seg om brukere som ikke venter til maskinen faktisk har gått i dvale med å flytte på den.

 

Selv kjører jeg heller solid backup enn å skulle skru av maskinen i tide og utide. Muligheten for effektiv dvalemodus er en av de sentrale fordelene med Apple-laptop for min del, så får disken heller dø om den føler for det, liten kost i forhold til fordelen ved å kunne jobbe effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...