NitRam Den Gale Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Er det lurt å lage back-up av alle de viktigste filene før jeg instalerer Bootcamp og Windows på min Macbook? Backup er bestandig smart. Men jeg gjorde ikke det nei. Forøvrig starta jeg bootcamp-assistenten igjen i går for å fjerne windows. Gikk som smurt, den tok til og med hånd om å konvertere ntfs-driven tilbake til hfs+ og merge den med os x-startdisken, slik at det blei én stor disk. (noen som kan fortelle meg hvordan jeg får fram en e med aksent på macbookstastaturet? ikke denne: é, men med aksenten den andre vegen) Shift + ´+ e gir è Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Er det lurt å lage back-up av alle de viktigste filene før jeg instalerer Bootcamp og Windows på min Macbook? Det er ALLTID lurt å ta backup! I hvert fall om du har tenkt å endre på disken! Minimum så bør man ha en minnepenn som man tar backup av viktige dokumenter og bilder til. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Noen som har tips til program som gjør at jeg kan endre system-ikonene (mapper, papirkurv osv.) enkelt på Tiger? Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Det er ALLTID lurt å ta backup! I hvert fall om du har tenkt å endre på disken! Minimum så bør man ha en minnepenn som man tar backup av viktige dokumenter og bilder til. Hvorfor er de de? hva kan sje? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Noen som har tips til program som gjør at jeg kan endre system-ikonene (mapper, papirkurv osv.) enkelt på Tiger? http://www.panic.com/candybar/ Det er ALLTID lurt å ta backup! I hvert fall om du har tenkt å endre på disken! Minimum så bør man ha en minnepenn som man tar backup av viktige dokumenter og bilder til. Hvorfor er de de? hva kan sje? Hvis du ikke har backup, og maskinen kræsjer, blir stjålet eller harddisken dør, så mister du den informasjonen du har på disken. Du mister alle familiebildene, alle sangene, alle filmene, alle filene dine, alt du har av lekser etc. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Noen som har tips til program som gjør at jeg kan endre system-ikonene (mapper, papirkurv osv.) enkelt på Tiger? http://www.panic.com/candybar/ Men det fungerer ikke på Tiger. Har tidligere versjoner gjort det? Fant ut av det. Fant en gammel versjon som fungerte. Endret 2. mars 2008 av :--{D Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Shift + ´-knappen? Funkèr her i hvertfall. Edit: haha, oppdatere siden før man svarer er alltid et sjakktrekk, igrunn. Endret 2. mars 2008 av Jesper Karsrud Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hei! Får min nye MacBook en gang i neste uke, og kom til å tenke på at det kunne vært morsomt å hente fram den gamle Warcraft III CD-en min, siden spillet støtter Mac. Men støtter dette spillet Intel CPU? Som systemkrav står det OSX 10.1.3 or higher (ikke noe problem, Leopard to the rescue) men på CPU er det jo selvfølgelig G3 som gjelder. Noen som vet / har prøvd Warcraft III eller liknende gamle Mac kompatible spill på Intel baserte Mac'er? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Import av MacBook Pro fra Hong Kong er fordelaktig, ser det ut til. MBP i HK koster ca. 11 000 kr. Er det nokon som veit prisen på tastaturskifte (Jesper?) ? Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hvis du ikke har backup, og maskinen kræsjer, blir stjålet eller harddisken dør, så mister du den informasjonen du har på disken. Du mister alle familiebildene, alle sangene, alle filmene, alle filene dine, alt du har av lekser etc. Da kommer spørsmålet, hvordan tar man backup? Er de ett program i leopard som fikser de? Og mister man uansett ALL data om den kræsjer? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Leopard har eget Backup-program, Time Machine. En kan også gjøre det så manuellt som å kopiere viktige filer over til en minnepinne. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 (endret) Om du har en hel disk til overs, kan du bruke Time Machine. Ellers er rsync et bra verktøy for å speile en disk. -- Sitter og googler meg ihjel her; finnes det et Leopard-kompatibelt program for å skifte musepekeren? Jeg har bare funnet Mighty mouse, som ikke støtter leopard enda :/ Endret 2. mars 2008 av dabear Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Hvis du ikke har backup, og maskinen kræsjer, blir stjålet eller harddisken dør, så mister du den informasjonen du har på disken. Du mister alle familiebildene, alle sangene, alle filmene, alle filene dine, alt du har av lekser etc. Da kommer spørsmålet, hvordan tar man backup? Er de ett program i leopard som fikser de? Og mister man uansett ALL data om den kræsjer? Time Machine er hendig, men krever fort endel plass. Det finnes andre applikasjoner som iBackup og SuperDuper som kan kofigureres noe mer en TimeMachine kan. En annen mulighet er selvsagt å manuelt ta backup av de viktigste filene dine. Man mister ikke uansett all data om maskinen kræsjer eller harddisken dør, men det kan være tidkrevende/vanskelig/dyrt å hente ut data, avhengig av hva som har skjedd. Og om maskinen blir stjelt eller huset ditt tar fyr eller du mister maskinen fra 5. etg. så er du ille ute ... Uansett så er det fornuftig å ha backup, du vet aldri hva som skjer. Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 IBAS greier nok å få ut familiebildene dine uansett om huset ditt brenner i 5. etg ;-) Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Er dette med kræsjing ett Mac fenomen? Har opplevd att PC-en har hengt seg opp, men aldri att data har blitt sletta Men kræsjing eller ei, tror jeg bestiller MB(160g,2,4ghz,2ram) i dag. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 IBAS greier nok å få ut familiebildene dine uansett om huset ditt brenner i 5. etg ;-) Hehe, men da må du betale flerfoldige tusenlapper Er dette med kræsjing ett Mac fenomen? Har opplevd att PC-en har hengt seg opp, men aldri att data har blitt sletta Nei. Om du aldri har opplevd å miste data så er det best at du begynner å ta backup. Når du først mister data er det for seint Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Import av MacBook Pro fra Hong Kong er fordelaktig, ser det ut til. MBP i HK koster ca. 11 000 kr. Er det nokon som veit prisen på tastaturskifte (Jesper?) ? Hmm, er usikker på hvor mye et nytt tastatur koster, men dette er uansett noe man får prisforslag på fra verkstedet. Selve byttet tar _maks_ ti minutter ink. testing av system etter byttet, så mye kan det ikke være i hvertfall Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Er dette med kræsjing ett Mac fenomen? Har opplevd att PC-en har hengt seg opp, men aldri att data har blitt sletta Nei. Om du aldri har opplevd å miste data så er det best at du begynner å ta backup. Når du først mister data er det for seint Okay, will do Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Denne posten er skrevet fra en splitter ny Mac Mini. Gøy å endelig ha en stasjonær Mac. Det eneste dumme er at musa føles veldig upresis... Mulig at det er en tilvenningssak. Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Det var egentlig Mac Mini jeg skulle ha, men fordi det har gått så utrolig lenge siden den har blitt oppdatert samt en irriterende hardware sperre som gjør at man max kan ha 2 GB ram (med et 64 bits OS blir 2 GB ram fysj fysj for meg, ) Så jeg bestillte den minste MacBooken som ble lansert forrige uke, og besteillte 4 GB ram fra komplett Gjett hvem som ikke greier å vente til i neste uke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå