reds Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 A man got to do.. osv. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Du mister ikke filer og slikt på eksempelvis HD år du installerer nytt OS? Leopard kommer jo snart, så er greit å vite. Lenke til kommentar
NitRam Den Gale Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 At de ikke har åpnet iPhone irriterer meg, men var ikke det jeg tenkte på. Mer dette: Lite villige til at det skal kreves Ogg Theora-støtte på video-elementet i HTML5Tja, kan ikke si at jeg kjenner til akkurat dette, men kan det ha noe med at det er andre store proprietæreaktører på markedet (les Microsoft) som også gjør sitt for at dette ikke lar seg gjøre? Pusher sitt egen video-kontainer selv om det finnes gode og mer åpne alternativerGreit nok. Vil vel ikke si at Apple er en versting her... .MOV formatet har en fordel fremfor .MP4 nå,nettopp at det støtter lyd i flere kanaler (mens .MP4 kun støtter stereo). Windows proprietære Windows Media filerer langt værre, og har opp til nylig (i enkelte tilfeller fortsatt) skapt problemer både for Mac og Linux brukere. Låser iPhone til iTunesDette har vel rett og slett med brukervennlighet å gjøre. Produktet er tilegnet for forbrukeren, og disse trenger ikke noe annet enn iTunes. For oss som har litt større teknisk innsikt er det klart det hadde vært ok med større åpenhet her, men jeg ser absolutt motivet for å holde dette mest mulig lukket. Låser iPod til iTunesSamme som for iPhone, dog finnes det jo drøssevis av alternativer dersom man ønsker det. Låser brukerne til en mobilleverandørGjenstår å se hvordan det går i Norge da... I Frankrike må de jo slipper den også uten abonement. Jeg skjønner forsåvidt hvorfor de måtte gjøre det, med tanke på at AT&T sørger for at EDGE dekningen er god, og at man har tilgang på Visual Voicemail som jo er en nyskapende funksjon. I første omgang er det nok også sikrere for Apple å holde seg til en leverandør slik at de sikrer godt samarbeid. Det var nok ganske lurt å gjøre det slik, med tanke på at Apple er helt nyetablerte i et allerede gigantisk marked. Tar lite intiativ til å lage åpne standarder eller bruke dem hvis de ikke er industrielle standarderApple gjør som alle andre firmaer på samme størrelse, de sørger for at formater, og standarder er godt innarbeidet før de implementerer støtte for det i OSet osv. Dette rett og slett for at brukerne skal kunne utveksle filer med hverandre, og sikre at de er lesbare "i andre enden". Selvsagt kunne de gjort mer for å fremme åpne standarder, men bare det at de implementerer støtte for ODF i TextEdit i Leopard synes jeg er ganske fantastisk. Utvikler egne formater når det finnes gode åpne standarder (iWork og ODF)Litt av poenget med iWork er at programvarepakken er laget slik at brukerne enkelt kan sette sammen regneark, flotte presentasjoner, og eksemplariske dokumenter. Å basere seg på ODF når de skal utrette dette hadde nok ikke vært særlig enkelt, men å utvikle sitt eget format er betydelig enklere. Apple vil selvfølgelig også sikre inntekten sin, noe de gjør ved å holde kortene litt tett til brystet. iWork støtter ikke ODFNei, dessverre gjør ikke iWork det. Selv om det ikke hadde latt seg gjøre å bruke ODF som format for iWork filer hadde det jo vært greit om man kunne skrive til allerede eksisterende ODF filer og/eller opprette enklere dokumenter/presentasjoner/regneark med iWork. Dette falt vel litt ut av nisjen Apple siktet etter, og dessuten finnes det jo allerede Open Source software for å redigere ODF filer (og flere skal det bli!). Prøver å få utviklere til å lage spesialsider for iPhone (de oppfordrer f.eks. til Webkit spesifik kode i en del av guidene for å utvikle for iPhone Safari)Selvsagt. Dette får å få en bedre opplevelse på iPhonen. Utivklerne må jo da også være klar over at sidene bare vil være tilpasset iPhone, og eventuelt lage alternativer til andre nettlesere om de føler det er nødvendig. iChat funker best med AIM og dårlig med JabberDette har jeg ikke veldig store erfaringer med selv, så jeg kan ikke uttale meg om dette. Forøvrig, av det lille jeg har hørt om Jabber, synes jeg det er synd at Jabber ikke er mer utbredt blant alle grupper. Det gjelder forøvrig også blant brukere som bruker andre proprietære systemer som MSN og Yahoo!. Apple pusher AIM fremover, ikke JabberKan ikke si at jeg kjenner Apples ståsted i denne saken. Lager egne DRM-formater som kun kan brukes på Apple utstyrSteve Jobs har vel nå gjort det klinkende klart at det ikke er Apple selv som truer frem DRM på sangene kjøpt gjennom iTunes, men at det er plateselskapene som krever det. Sanger fra platerselskapet EMI selges jo nå DRM fritt på iTunes for samme pris som de med DRM, de har til og med høyere bitrate. iPod spill ol. kan ikke lages og installeres uten å få på plass avtale med iTunes om salg (så vidt jeg vet)Her er jeg helt blank. Screensharing, iChat Theater, iChat Video Konferanse osv. krever så vidt jeg vet alle begge har Mac og bruker iChat (ingen åpenhet mao).Jeg er ingen stor bruker av iChat selv (bruker Skype for VoIP og videokonferanser), men jeg trodde at videokonferanser nå var mulig over AIM? Godt mulig jeg tar feil, men jeg mente jeg så at iChat Teather og videokonferanse ikke krevde Mac. Screensharing sier jo nesten seg selv, da man ikke har noe lignende åpent system for å drive screensharing over IM (såvidt jeg vet om). Ikke én av formatene de selv utvikler er så vidt jeg vet åpne. De åpne standardene som finner er det andre som står for. Og det er som oftest steder hvor Apple må ha støtte for dem for at de skal være konkuransedyktige. Ja er ganske enig her. iPods, Apple TV og iPhone har jo i stor grad bare støtte for Apple formater. Det er klart, AAC og MP3 er jo ikke åpne, men de støttes ihvertfall av andre platformer. Støtte for ogg og FLAC hadde vært fint. Apples enheter har jo støtte for Apple Lossless, og det er jo sikkert fint nok det men FLAC er jo bedre støttet på Linux (som jeg kjører på serveren min) og i og for seg Windows (i form av tredjeparts programvare). Apple ser vel egentlig ikke behovet for å utvikle egne åpne standarder, da gode alternativer allerede finnes. Når det kommer til .MOV formatet så sier Wikipedia at formatet er "openly documented". Det vil kanskje tilsi at det er enklere å få programvare til å støtte .MOV enn Microsofts .WMV og .WMA filer (som blant annet vi Mac brukere har slitt med lenge), uten å gjøre formatet helt Open Source. Så lenge jeg kan benytte formatet fritt mellom flere platformer så er de i og for seg irrelevant om formatet er Open Source eller ikke så lenge det fungerer. Irriterer meg mye over det. For Apple er så utrolig flinke på omtrent alle andre områder. Ja, sant nok. Apple kunne nok vært mer åpne på mange punkter, men i det minste er ikke formatene de bruker dårlig støttet på andre platformer (ihvertfall ikke Windows). For "Frode forbruker" er det kanskje ikke så nøye om iPoden har støtte for FLAC eller ikke siden han er mest opptatt av å dytte inn MP3 filer med lavest mulig kvalitet slik at han får plass til flere filer... For oss med litt større teknisk innsikt er det dog litt trist i enkelte situasjoner, men når det kommer til å installere tredjepartsplugins osv. for å få støtte for ogg og FLAC så er jo ikke dette ett så veldig stort problem så lenge man vet hva driver med (noe de fleste med ønsker om FLAC og ogg gjerne har...). Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Er det no leveringstid på MBP hvis jeg drar innom eplehuset i oslo nå? Og er det mulig å importere innboks og utboks fra Outlook express til macen? Fattern ble keen på en bærbar se Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hva bør jeg kalle albumbildet for at iPod (4g) skal lese det? Folder.jpg? Eller må jeg integrere bildet i tagen. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hva bør jeg kalle albumbildet for at iPod (4g) skal lese det? Folder.jpg? Eller må jeg integrere bildet i tagen. Du kopierer albumbildet (cmd+c) markerer sangene albumbildet skal tilhøre, høyreklikker og velger Get Info, trykker der album art skal være under info og limer inn (cmd+v) Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) MacBooken min slit med å våkne fra dvale for tida. Maskina livner til, men skjermen forblir svart. Eg må ta ein reboot for at den skal fungere igjen, og i blant fungerer ikkje dèt eingong (DVD-ROM-en lager "oppstartslyden", men skjermen er fortsatt svart - ingen lyd heller). Da må eg vente i rundt ti minutt, for å så prøve igjen. Er det nokon som har opplevd noko liknande? Svart MacBook, 2Ghz, 2GB RAM, 160GB HDD. Edit: Har kjørt AppleJack, men denne fann ingen feil. Prøver DiskWarrior 4 no. Endret 20. oktober 2007 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Høres ut som et problem som flere har problemer med det der... En kamerat av meg hadde samme problem, han sendte den inn på service, og har fått byttet logicboard to ganger, og nå funker maskina ordentlig igjen. Virker som service er veien å gå hvis man ikke får fikset det med noe annen software. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Jeg opplever også noe av det samme som deg Henrik (fint navn forresten ). For meg holder det å lukke maskinen igjen, vente litt, åpne, vente, lukke, vente og så åpne. Da kommer den seg. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hm, ok. Problemet er at eg er midt oppe i ein tidsknapp periode i jobbsammenheng, og eg har slettes ikkje tid til å sende maskina inn til Apples service. Får ringe om Mac-teknikk på jobben mandag - høyre om dei har nokre hovedkort liggande. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 ... Æsj... Nå hadde jeg nettop laget et langt og bra svar på de punktene du kom med. Og så krasjer Windassmaskinen jeg sitter på. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 MacBooken min slit med å våkne fra dvale for tida. Maskina livner til, men skjermen forblir svart. Eg må ta ein reboot for at den skal fungere igjen, og i blant fungerer ikkje dèt eingong (DVD-ROM-en lager "oppstartslyden", men skjermen er fortsatt svart - ingen lyd heller). Da må eg vente i rundt ti minutt, for å så prøve igjen. Er det nokon som har opplevd noko liknande? Svart MacBook, 2Ghz, 2GB RAM, 160GB HDD. Edit: Har kjørt AppleJack, men denne fann ingen feil. Prøver DiskWarrior 4 no. Har hatt samme problem noen ganger jeg og. Den går i dvale, og våkner ikke uansett hva jeg gjør. Har ikke skjedd mange ganger, men fremdeles irriterende når det skjer.. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hva kan jeg bruke til å tagge musikk? Legge til Albumart og sette artist/album osv? Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 iTunes? legger det seg som TAG? trodde det bare la seg i prefrences elns Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Neida, iTunes er et velegnet til ID3 tags mv. Lenke til kommentar
pessimisten Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Takker Mangla maaaange album arts da... får legge de til ut over i uka Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 I iTunes velger du Advanced > Get Album Artwork. Fungerer her i ca 90% av tilfellene - resten henter jeg selv fra albumart.org eller amazon.com. Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Noen som har ett bra program for å clone en DVD til Mac? Lenke til kommentar
MGS3 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Vet noen hvilke fordeler og ulemper det ville vært å kjøpe en MacBook i USA, hvis det er noen i det hele tatt? Selv tenker jeg på at tastaturet ikke har æ,ø,å, men går det an å fikse det på noe vis? Har prøvd noe på PC, å gjøre tastaturet norsk, men vet ikke om det fungerer på Mac..? Noen andre fordeler/ulemper? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå