Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen iMac, men jeg tenker på det over tid. Kiket på bildet på apple.no, og lurte på hva den av/på knappen var.

Må legge til at Mac-entusiastene i IRC-kanalen virkelig gav meg et dårlig intrykk på å kjøpe meg en iMac. Det var visst helt naturlig at det ikke var en kortleser på en datamaskin til 10-20 tusen kroner. Og hvordan de kan hisse seg opp når jeg sammenligner PC og Mac.

Denne knappen altså.

Untitled123.png

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Må legge til at Mac-entusiastene i IRC-kanalen virkelig gav meg et dårlig intrykk på å kjøpe meg en iMac. Det var visst helt naturlig at det ikke var en kortleser på en datamaskin til 10-20 tusen kroner. Og hvordan de kan hisse seg opp når jeg sammenligner PC og Mac.

Kortleser som i alt-i-ett minnekortleser? Er det virkelig et behov?

Endret av Robbiedeluxe
Lenke til kommentar

For meg er det mindre mas å koble til en USB-kabel som jeg alltid har liggende bak iMacen, enn å skru av kameraet, ta ut batteriet, ta ut minnekortet, putte det inn i maskinen for å så gjenta prosessen når jeg er ferdig med å kopiere over bildene. (Kameraene jeg bruker EOS 350D og Ixus 75).

Lenke til kommentar

Godt poeng Robbie.

Alle har jo en USB-kabel liggende, og da slipper man styret med å ta ut minnekort.

Jeg for min del pleier å bruke en USB-kabel, eller stappe minnekortet rett i printeren. Begge deler fungerer veldig fint, så behovet for en kortleser på Macene er ikke-eksisterende.

Lenke til kommentar
Og et design og helhetsinntrykk som blir helt ødelagt.

Det er Apple det er snakk om. Når de har stappet så mye i så lite kan det umulig være vanskelig å stappe noe så lite i den. Hvis de ville kunne de sikkert funnet en fin løsning. Desuten blir det bedre siden mer vil bli støttet av "kun PC" produkter som tilfeldigvis har minnekort.

Lenke til kommentar

Er da mulig å lage ei løsning hvor du putter kortet _helt_ inn i ei luke med lokk på siden, så estetikerne blant oss ikke får arbeidsdagen ødelagt av at det stikker et svart kort ut av maskinen :p Har aldri hatt behov for slikt selv, men enkelte har sikkert av en eller annen grunn behov for noe slikt.

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke sett poenget med minnekortleser jeg heller. Dessuten brukte du fotografer som eksempel på brukergruppe, Fruktkake. Det er få fotografer som sitter på glossy skjerm, fordi fargegjengivelsen blir feil i forhold til det ordentlige resultatet. De fotografene jeg kjenner, har enten en MacBook Pro de kan drasse med seg når de tar bilder, som de igjen kobler til en ekstern skjerm i proff-sjiktet når de kommer hjem igjen. Det finnes skjermer i proff-sjiktet som har innebygget minnekortleser, men de færreste fotografer har tid til å skru av kameraet, knote med å få opp dekselet, evt. ta ut batteri for å komme til minnekortet, for så å koble dette inn i en minnekortleser. Hvis de foretrekker denne måten å gjøre det på, kjøper de seg heller en ekstern minnekortleser som støtter flere formater enn de fleste innebygde gjør. Jo flere formater man må støtte, jo større og styggere blir leseren. I mine øyne er minnekortleser oppskrytt, og dette sier jeg selv om jeg har minnekortleser på min skjerm. De eneste gangene jeg har hatt bruk for den, var under overføring av bilder fra min gamle mobils minnekort, og da satt jeg på WINDOWS. For det er ikke like enkelt å koble til et kamera via USB til en maskin som kjører Windows i forhold til å gjøre det på en Mac. Det kan være noe av grunnen til at det er inkludert på en god del Windows-maskiner i forhold til OS X. Jeg har alltid kamerakabelen min koblet til i den ene USB-porten på tastaturet, da jeg synes det er lettere å bruke kabelen enn å måtte ta ut minnekortet, og jeg leser her at jeg ikke er den eneste som synes dette :)

Lenke til kommentar
Høyre klikk (ctrl + museklikk med vanlig 1-knapp-apple mus) og velg "Vis fil" så ser du om det er samme fil som er lagt inn to ganger.

Edit: Husk at du ikke sletter filen på maskinen ved å fjerne den fra iTunes.

Ser det kommer to filer ja. Men heldigvis er det dem som er markert som er m4a og når jeg høyreklikker og trykker slett, så kommer det opp et alternativ som sier "flytt til papirkurv".

Da ble ihvertfall bare mp3 filene liggende igjen i mappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...