Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.

Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden jeg oppdaterte posten min som var nederst på siden så bumper jeg den her :p

Kan man gjøre det uten å ha no hukus pokus programmer på den? Ser ivertfall sinnsykt tøfft ut!

Ellers bra link Einar, takk skal du ha :thumbup:

8979778[/snapback]

I første omgang (før den nye versjonen av OS X (Leopard) kommer i Oktober) må du laste ned et program som f.eks. VirtueDesktop... Ellers er "Dashboard" også å finne i den nåværende utgaven av OS X... Sjekk Leopard og alle de nye funksjonene her...

Endret av nitramdg
Lenke til kommentar

Nå har jeg snakket med en som er litt inne i datamiljøet og jobber som programerer, han mente jeg burde holde meg unna mac da det plutselig var så mye jeg ikke kunne gjøre. feks programmer som ikke funket og internett sider som bruker java (eller flash?) kunne ikke vises :hmm:

Syns dette høres litt rart ut da salget av mac har økt så mye? Vil det finnes alternative programmer til programmer som funker i XP og ikke på OS X da?

Lenke til kommentar
Nå har jeg snakket med en som er litt inne i datamiljøet og jobber som programerer, han mente jeg burde holde meg unna mac da det plutselig var så mye jeg ikke kunne gjøre. feks programmer som ikke  funket og internett sider som bruker java (eller flash?) kunne ikke vises :hmm:

Syns dette høres litt rart ut da salget av mac har økt så mye? Vil det finnes alternative programmer til programmer som funker i XP og ikke på OS X da?

8981873[/snapback]

Det hele kommer an på hva man skal drive med... Den største spillplatformen er Windows, og er man "seriøs gamer" (et uttrykk jeg ikke er så veldig glad i...) så bør man holde seg til Windows. Photoshop, videoredigering (Final Cut og Avid), lydredigering (Logic Pro, ++), og vanlige oppgaver som vanlige brukere trenger kan brukes på Mac. Mange hevder at det finnes et mindre utvalg av god freeware til Mac en til Windows, men dette er over hodet ikke sant. Bare se på osx.iusethis.com , versiontracker.com og macupdate.com! Det finnes flust av god programvare til Mac, ofte bedre enn tilsvarende som finnes til Windows. At internett sider som bruker Java og Flash ikke kan sees under OS X er rett og slett FUD! Om man ikke liker den innebygde nettleseren Safari står man fritt til å laste ned Firefox, Opera eller andre nettlesere om man ønsker det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et godt svar!

Jeg er ikke akkurat en seriøs gamer, men syns det er greit å slapp av med en liten runde half life goty (half life 1) eller liknende, vil det gå greit på en mac?

Regner med at jeg drar innom en butikk og ser på en Macbook pro, hvordan den ser ut osv. :D

Lenke til kommentar
Tusen takk for et godt svar!

Jeg er ikke akkurat en seriøs gamer, men syns det er greit å slapp av med en liten runde half life goty (half life 1) eller liknende, vil det gå greit på en mac?

Regner med at jeg drar innom en butikk og ser på en Macbook pro, hvordan den ser ut osv. :D

8982372[/snapback]

MacBook Pro har gode specs og du kan spille de fleste nye spill med det, forutsatt at du har Windows. Bare bruk din tidligere Windows-lisens og installer den på MBPen via BootCamp. :)

Lenke til kommentar

Må nok kjøre Windows for å få til Half Life ja, nen det er jo ikke et problem når du kan installere Windows i BootCamp... Sett av 10GB eller noe slikt... Burde vel holde til Half Life og Windows installen...

Med den nye MacBook Proen får du mye mer maskin enn det jeg fikk da jeg kjøpte en førstegenerasjons... Jeg ga vel litt over 20 store for en 1,83GHz modell med 2GB RAM i mars...

Lenke til kommentar

Nå har jeg litt vanskeligheter i å velge hvilken macbook jeg skal ha.

Enten så blir det den samme modellen med samme konfigurasjon som EvenruD.

Eller så blir det en svart macbook med 2 gig ram 2,16 ghz pross.

Spørsmålet mitt er vel da, hvorfor skal jeg velge en Macbook Pro som koster ca. 5000kr mer en det Macbooken gjør. Trenger jeg virkelig den modellen?

Maskinen skal bli brukt til prosjekt arbeid på skolen, redigering av litt video og lyd. Oppgaver i office::mac, se på filmer, musikk.

Tipper at jeg skal ha Macn i ca 1år, så det må være enkelt med en oppragering.

Endret av FooReXZ
Lenke til kommentar
Er det egentlig no vits i å gi rundt 3000kr mer for å få 2.4ghz maskinen?

Eneste forskjellen jeg ser er at skjermkortet er på 256mb og harddisken er på 160gig på den største 15,4"...

8985877[/snapback]

I mitt tilfelle var det ingen vits i å gi mer for 2,0 GHz modellen som var tilgjengelig da... Det oppgraderte skjermkortet er nok det største argumentet for å kjøpe den dyreste 15,4" modellen...

Endret av nitramdg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...